Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 38

Ämne: Mc till kort tjej?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mc-smurfan Visa inlägg
    Tack för era råd...ja, dubbla åsikter väger tungt klokt folk på sidan alltså. Ska titta och prova mkt, det svåra blir nog att prova på mc som jag kanske inte tänkt mig. Behövde en liten start så att säga. Till sena anländare...lämna gärna era tankar och synpunkter. Har ni en mc på förslag skadar det definitivt inte att skriva den
    Som alla andra säger - prova runt. Det är din egen rumpa som ska trivas. Lita inte för mycket på ögat för medan du kör så ser du inte så mycket av hojen.

    Din första idé om ER-5 är en bra tanke och ER-6 ligger ganska nära. Riktigt bra hojar som du säkert kommer att trivas med om du väljer någon av dom. ER-5 är väl så billig på begagnatmarknaden att du kan köpa två, en röd och en grå så du kan välja efter vilken sida du vaknade på.
    Senast redigerat av Ove den 2012-08-18 klockan 08:38.
    Ove

  2. #12
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Som alla andra säger - prova runt. Det är din egen rumpa som ska trivas. Lita inte för mycket på ögat för medan du kör så ser du inte så mycket av hojen.

    Din första idé om ER-5 är en bra tanke och ER-6 ligger ganska nära. Riktigt bra hojar som du säkert kommer att trivas med om du väljer någon av dom. ER-5 är väl så billig på begagnatmarknaden att du kan köpa två, en röd och en grå så du kan välja efter vilken sida du vaknade på.
    Äh, köp en snygg hoj som du blir stolt över. Det blir roligare då! Ove, du har ju redan en snygg hoj (W650) så det är lätt för dig att säga...

    ER-5 är väl billiga mycket p g a att ER-6 är en modernare och roligare (bättre?) hoj, väl? Inget fel på ER-5 (som jag uppfattat det) men ER-6 är kanske det roligare valet. Vilket leder oss tillbaka till att ER-5 därmed blir billigare = prisvärda.

    Ett cirkelresonemang! Så köp den du gillar och den som gillar dig och din fysionomi.

  3. #13
    Hondamannen
    Gäst
    Er-5 gillar dock inte kommande bensinen e10 om jag har förstått det rätt.

  4. #14
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Tycker ni missar lite poängen,det var en låg cykel för att kunna känna sig säker på hojen.Är själv i den längden och vet hur irriterande det är när man tex ska skjutsa eller det är en liten håla eller något annat man inte räknat med.Jag tycker du ska gå tillbaka till din första tanke med en custom för de är lättare om man är kort tex en virago 750 eller 1100,honda har shadow ,finns många att välja mellan.Custom behöver bara lite större motorer kubikmässigt för man ska få samma körglädje som med en touring enligt min åsikt.Nu kör jag goldwing och når ner men eftersom det är en klump i övrigt så är det kanske inte att rekomendera.

  5. #15
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Det är viktigt för tryggheten i körningen att nå ner, åtminstone så pass så att man känner att man har koll på läget. Men fall inte i fällan att välja en hoj som är liten även i motorn! T.ex. ER-5 och Savage (som jag hade som första hoj just för att jag nådde ner ordentligt) är klena hojar som du troligen tröttnar rätt snart på (det kanske är därför det är gott om dem till salu till väldigt små pengar...?!)
    Jag och mina korta ben har "med åren" valt lösningen att köra sänkta hojar - då kan man faktiskt få det bästa av två världar = både nå ner OCH ha kul på hojen!
    Senast redigerat av mirrisen den 2012-08-18 klockan 11:08. Anledning: stavfel

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Äh, köp en snygg hoj som du blir stolt över. Det blir roligare då! Ove, du har ju redan en snygg hoj (W650) så det är lätt för dig att säga...
    Jodå! Jag har en snygg hoj som jag inte gillar därför att den är för låg i sitsen för mig. Jag får ont i ryggen när jag hängt omkring på den några mil(18 -40 ungefär). Dessutom är skrället utrustat med en massa krom på olämpliga ställen, som t.e.x. på avgasrören.

    Kanske jag kan sälja den till Mc-smurfan?
    Ove

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    En fundering bara . Vill Smurfan bara åka asfalt eller vill hon verkligen uppleva vad mcåkning är?

  8. #18
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En fundering bara . Vill Smurfan bara åka asfalt eller vill hon verkligen uppleva vad mcåkning är?
    Och då är vi återigen tillbaka till det enda riktiga alternativet ... landsvägshojar.Vill man harva runt i skogen räcker det med en gammal trimmad moppe.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    36
    Helt klart klokt folk härinne:-) Precis som mirrisen och 50 + spättan är inne på handlar det om trygghet. Förra hojen var hög trots min morbrors ombyggda sadel, men jag är i ett annat läge idag. Behöver köra in mig igen och framförallt kunna manövrera i stillastående osv. Många bra förslag...trist att Savagen anses som klen, jag vill ändå ha mkt körglädje och absolut inte få känslan av att behöva putta på bak vid omkörningar. Lite krut måste det finnas. Vägmässigt ser jag gärna möjlighet att köra landsvägar, det är ju bara så härligt, men den ska även kunna dra på motorväg när det krävs. Man kan ju ibland vilja och behöva komma fram lite fortare. Ingen gruskörning om jag kan undvika det:-)
    En sak oxå jag tänkte på...långkörning. Ska kunna sitta bra trots lång tid och plats för packning. Inte överdrivet mkt, men om man ska bort en vecka...
    Kollar runt på era förslag, lite på nätet först...blir sugen:-) Håller med om att det behövs provsittning, provat viragon och av nån anledning gillade jag inte sittställningen. Lite för mkt framåt med benen...är alla custom så att man har benen mkt framåt, finns det ingen med lite rakare sittställning för benen? Inte som touring men utan att det känns som att man nästan är vikt framåt:-)
    Ove...vad har du för mc? En bild kanske:-)

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Och då är vi återigen tillbaka till det enda riktiga alternativet ... landsvägshojar.Vill man harva runt i skogen räcker det med en gammal trimmad moppe.
    Hej Ankan. Har inte nämnt skogen, för det behövs ju lite speciella hojar för.
    Min uppfattning om hojåka innefattar både grusvägar och asfalt. visst kan väl grusvägar vara smala och dåliga, men en stor del av Sveriges vägnät består faktiskt av grusväg. Utefter grusvägarna finns det ju ofta massor av fin natur och trevligt folk och gammal fin kultur.
    Det finner man ju definitivt inte om man bara blåser på, på en större asfaltväg.
    Finns faktist sk. allroadhojar som är väldigt trevliga till det mesta, därav frågan.
    Sedan kan ju frågan även komma om man tänker sig KUNNA ÅKA OMKRING ENSAM ELLER MÅSTE HA ETT LIKASINNAT GÄNG OMKRING SIG SOM MORALISKT STÖD ELLER NAPPHÅLLARE.
    Törs man ha en annan typ av hoj än någon annan har????
    Varför skulle en landsvägshoj vara det enda riktiga????????????? Svara på det!!!!!!!

Liknande ämnen

  1. Bra första sporthoj till kort liten tjej
    Av Jossie i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-04-18, 22:59
  2. Hoj till kort tjej?
    Av A76 i forum Touring
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 16:51
  3. Håller på att ta körkort, 50 år gammal tjej.
    Av Mohlin i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 20:20
  4. Hojen.nu's guide till mc-kort
    Av pewa i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 19:21
  5. Lång och kort väg till garaget
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 06:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •