Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 38

Ämne: Mc till kort tjej?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    36

    Smile Mc till kort tjej?

    Sålde min gamla första hoj, en Honda cb 400 n, -83 a, för två år sen pga hälsan och dålig ork. Börjar nu få bättre ordning på kroppen och börjar bli sugen på att förkovra mig igen i en ny mc. Har kiken på Kawasaki er-5, men är osäker. Körde den en gång under tiden jag tog kortet och tyckte den var supersmidig. Men vill gärna ha tips om fler mc som passar mig som är 1,60 lång. Funderar även om jag ska gå ifrån touring till custom och vilka modeller som funkar. Kollat enbart på bilder av dessa och tänker att måttet till styret oxå ska funka. Hjälp:-) Vet det måste vara svårt att råda, men finns det några jag speciellt kan kolla.

    Vad jag letar efter: lättkörd, lagom sadelhöjd eller justerbar fjädring så den sänks -vill kunna nå ner, inte större än 600 kubik då jag är som en nybörare igen, bekväm att sitta på under längre turer, packbar.
    Kan tillägga att jag älskar touringstilen, men jag är mer än öppen för förslag. Har aldrig tidigare funderat på custom, men har som sagt kikat på dem oxå så....
    Prismässigt bör den ligga runt 30'. Om försäkring är billig är det självklart ett plus.

    Tack på förhand:-)
    Mc-smurfan
    Pernilla

  2. #2
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    suzuki VS800 intruder?
    Låg, smidig o billig.
    Våga vägra "Hen"!!

  3. #3
    Ankan1
    Gäst
    Custom och custom och custom osv njaeeiihhmm.Köp t ex en Honda 600 Hornet istället vetja.

    http://www.blocket.se/hela_sverige?q...3_11&l=0&md=th

  4. #4
    Hondamannen
    Gäst
    Min första hoj var en yamaha sr 250 special. Den passar korta personer. Savage 650 är också en hoj som passar folk som är korta.

  5. #5
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Skulle nog rekommendera dig att åka till en mc-butik där dom tar in mycket inbyteshojar och säljer vidare. Då har du många olika modeller och stilar att provsitta och känna på. Det är ju inte alltid kroppen uppskattar samma saker som ögat tyvärr... Så provsitt många och känn efter, gallra ut några modeller som du tycker känns bra. Provkör några av dom om det är möjligt. Sammanställ sedan utifrån dina kriterier och behov, fråga runt lite om den/de modeller som du är inne på för att ha bra med info om barnsjukdomar och annat så hittar du nog en hoj som sitter som handen i handsken.

  6. #6
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Provsitt och provkör. Det är det enda som funkar, tror jag. Jo visst, du kan få tips här om modeller som är låga, lätta, osv. Men det är bara du och din kropp som kan bestämma vad du kommer att trivas med. Du kanske har långa ben/korta ben, långa/korta armar etc. Väldigt individuellt, alltså.

    Du verkar ju bo i Malmö, och då har du nog nära till mc-handlare för samtliga märken. Så mitt råd är att ta en lördag-söndag och åk runt överallt och provsitt "allt". Även sådant som du inte tror på. Du blir kanske överraskad?

    EDIT: Ojdå, såg just att Twenty2 skrev ungefär samma sak.... Nåja, om vi är två som tycker samma sak så måste det väl vara rätt?

  7. #7
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    EDIT: Ojdå, såg just att Twenty2 skrev ungefär samma sak.... Nåja, om vi är två som tycker samma sak så måste det väl vara rätt?
    JAG VANN !!!

    nåja skämt å sido.. Jag tror att det är helt rätt väg att gå.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    36
    Tack för era råd...ja, dubbla åsikter väger tungt klokt folk på sidan alltså. Ska titta och prova mkt, det svåra blir nog att prova på mc som jag kanske inte tänkt mig. Behövde en liten start så att säga. Till sena anländare...lämna gärna era tankar och synpunkter. Har ni en mc på förslag skadar det definitivt inte att skriva den

  9. #9
    CBF600 är ett bra alternativ. Min fru har en sån och den går alldeles utmärkt att åka på semester eller köra kurvig väg med!

  10. #10
    Kolla BMW800st den finns i ett fabriks sänkt utförande. Annars titta ut en hoj du gillar och kolla om det tillverkas sänkningssatts till modellen http://www.s-racing.com/album.php?c=230
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Bra första sporthoj till kort liten tjej
    Av Jossie i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-04-18, 22:59
  2. Hoj till kort tjej?
    Av A76 i forum Touring
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 16:51
  3. Håller på att ta körkort, 50 år gammal tjej.
    Av Mohlin i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 20:20
  4. Hojen.nu's guide till mc-kort
    Av pewa i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 19:21
  5. Lång och kort väg till garaget
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 06:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •