Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Däckslitage fråga !

  1. #11
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Är det kanske så att förra ägaren slängt på ett beggat däck som tidigare gått på bana? I så fall är ju slitaget logiskt, slut på sidorna och mycket mönster kvar i mitten. Lägg upp ett foto på däcket så får du nog svar från någon banåkare.

    5 bar däremot, finns väl ingen förklaring till... Jo, kanske en!

    Jag har noterat flera gånger att däcktrycksmätarna på mackarna är av mycket skiftande kvalitet. Rena skiten i vissa fall. En mätare jag provade tidigare i somras visare helt åt pipsvängen fel. Jag hade 2,5 bar på mack nr ett. På mack nr två, ett par dagar senare hade jag (enligt mätaren) 1,5 bar!

    Förvånad lade jag i 1 bar till. men kände på mig att något inte stämde. Cykeln var väl stötig. Så jag kollade på mack nummer tre och fick siffran 3,4 bar!

    Tre helt olika noteringar på tre mackar. Att det finns små skillnader är ju rätt vanligt (0,1-0,2 upp eller ner). Men att det skiljer ett bar eller mer är inte ok... Tycker mig ha noterat att det blir vanligare än förr att det är mätare av skräpkvalitet på mackarna. De gamla stora tunga öken verkade ha bättre precision.

    OT: Tycker mig ha sett bild på din "dödskallemoppe" tidigare - på sporthoj.com? Eller finns det kanske fler sådana?
    Senast redigerat av TMax500 den 2012-08-17 klockan 09:38.

  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Jag har noterat flera gånger att däcktrycksmätarna på mackarna är av mycket skiftande kvalitet. Rena skiten i vissa fall. En mätare jag provade tidigare i somras visare helt åt pipsvängen fel. Jag hade 2,5 bar på mack nr ett. På mack nr två, ett par dagar senare hade jag (enligt mätaren) 1,5 bar!

    Förvånad lade jag i 1 bar till. men kände på mig att något inte stämde. Cykeln var väl stötig. Så jag kollade på mack nummer tre och fick siffran 3,4 bar!

    Tre helt olika noteringar på tre mackar. Att det finns små skillnader är ju rätt vanligt (0,1-0,2 upp eller ner). Men att det skiljer ett bar eller mer är inte ok... Tycker mig ha noterat att det blir vanligare än förr att det är mätare av skräpkvalitet på mackarna. de gamla stora tunga öken verkade ha bättre precision.
    Två mackar verkar ju i alla fall visa lika. Den första och den sista kan ju stämma. Hade du i verkligheten runt 2,5 och fyllde på med ett så verkar det rimligt. Brukar kolla med min egen mätare och jämföra med de elektroniska vi har i Stockholm. Har stämt bra för min del. Får du ett konstigt värde så kolla igen, kanske på en annan mack eller med egen mätare.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Jag har noterat flera gånger att däcktrycksmätarna på mackarna är av mycket skiftande kvalitet. Rena skiten i vissa fall.
    Amen på det!
    +1
    Word!
    etc etc...

    Har hemma en sån där lågprispryl med mätare för att fylla däck. Den visar nog mest yttertempen tror jag..Eller nåt sånt.
    Felprocenten brukar räknas på fullt utslag, med maxvärdet på skalan 12bar och man fyller 2-2.5 bar så blir ju mätfelet i det området enormt!
    5% fel blir ju +- 0.6 bar..

    Ska försöka skaffa en manometer för max 4 bar.

  4. #14
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    finns en sån där digital mätar som jag tänkte vore bra ha under kutsen och kolla lite hur pass det stämmer så man vet vilken mack/mätare är nära sanningen... dvs om nu den digitala Biltema saken är korrekt
    men det vart fan att få den lille djäveln på ventilen... man blir vansinnig

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av Foosi Visa inlägg
    finns en sån där digital mätar som jag tänkte vore bra ha under kutsen och kolla lite hur pass det stämmer så man vet vilken mack/mätare är nära sanningen... dvs om nu den digitala Biltema saken är korrekt
    men det vart fan att få den lille djäveln på ventilen... man blir vansinnig
    Kolla. http://www.touringbutiken.se/product...ducts_id=20149
    Jan-Olov

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Den är väldigt praktisk, men om du sätter den på ett framhjul till en sporthoj och låter den vara där permanent, så måste du balansera om hjulet.

  7. #17
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Den är väldigt praktisk, men om du sätter den på ett framhjul till en sporthoj och låter den vara där permanent, så måste du balansera om hjulet.
    Precis vad jag tänkte; hur mycket väger den,,? Men helt klart en bra grej!

  8. #18
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    jo, den är ju bra. har faktiskt fram på en sådan på Wildstjärnan. skall absolut skaffa en där bak där det verkligen behövs.. med 190 brädd och satans massa ekrar i vägen överallt.

Liknande ämnen

  1. Fråga om däck..
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-04-29, 08:45
  2. teknisk fråga
    Av glidare i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-12-11, 23:35
  3. Fråga om däck
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-09-03, 19:56
  4. Litet däckslitage
    Av Mc-Bosse i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-07-05, 11:46
  5. Fråga om Bankörning
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Träffar & Körningar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 10:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •