Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Däckslitage fråga !

  1. #1
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479

    Däckslitage fråga !

    hoj hoj.
    köpte en hoj fast jag såg att framdäcket var skitskumt slitet. han hade 5 bar nästan i lufttryck dessutom.. men efter lite prut och koll om att det mesta annat lager, styrlager etc så tänkte jag att däcket är väl skit i vilket fall. inget att tjata om mer.
    men jag gick och funderade om jag skulle ändå försöka balansera däcket och kanske köra slut på det iaf ?
    alltså jo, däcket är alltså slitet på sidorna, och som en rygg skjuter ut i mitten. faktiskt första gången jag ser ett sånt konstigt slitet däck. att ägaren hade just när jag kollade iaf nästan 5 bar i däcket säger inget egentligen. det slitaget tyder väl på att man kört med alldeles för lågt tryck tidigare alterantivt väldig obalans någonstans eller vad har ni för erfarenheter ? tror ni det överhuvudtaget är lönt lägga ner tid och pengar på att balansera däcket, för visst rullar det lite konstigt i vissa hastigheter känns det som, fast bättre än det ser ut man skulle kunna tro av att se på det att det aldrig skulle gått köra ens på skiten men det går inte så illa alltså .. nu går det inte i 200 precis på Wildstaren, bara 180 neh.. det vart misstag det... men har ni tips på om vad annars kan orsaka så konstigt slitage ?
    tack på fh
    /Mange

  2. #2
    Ankan1
    Gäst
    Ett alltför lågt lufttryck som vederbörande av någon anledning sedan bytt ut mot ett rent för högt tryck.Med 5 kg tryck så försökte kanske tidigare ägare bygga om hojen till luftballong.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-08-16 klockan 19:51.

  3. #3
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Ett alltför lågt lufttryck som vederbörande av någon anledning sedan bytt ut mot ett rent för högt tryck.Med 5 kg tryck så försökte kanske tidigare ägare bygga om hojen till luftballong.

    tack för svaret ankan.. förresten känner igen dig från sh
    då bekräftar du mina misstankar om att han kört länge med alldeles för lågt tryck. sedan när märkt detta pyst i utav helv istället... det som var lite kul när jag påtalade detta är att ägaren och hans polare såg ut som två frågetecken och som om dah.. ser inte det normalt ut menar du och gick runt och kände på andra hojars framdäck...

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Man kan fundera över hur andra delar av hojen skötts?

    "Va, olja ska man byta den?"
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    om du ens är orolig så byt.
    enligt vad jag kan se så ska en xv 1600 ha 130/90-16 och då starar prislappen hos däckonline på 582 kr inkl frakt. men om vi siktar på ett märkesdäck (dunlpo/metzeler/conti) så landar det på ca 900kr.. och trots allt så är det DITT förtroende för däcket som kommer vara det som avgör dina beslut.
    Att lägga om är inte dyrt, bor du nära Gbg så kan jag hjälpa dig...

    rekomenderat tryck 2.5 fram 2.9 bak enl hojdäck.se
    http://hojdack.se/wpage.aspx?pageno=6
    Senast redigerat av namn den 2012-08-16 klockan 21:51. Anledning: rekomenderat tryck
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  6. #6
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
    om du ens är orolig så byt.
    enligt vad jag kan se så ska en xv 1600 ha 130/90-16 och då starar prislappen hos däckonline på 582 kr inkl frakt. men om vi siktar på ett märkesdäck (dunlpo/metzeler/conti) så landar det på ca 900kr.. och trots allt så är det DITT förtroende för däcket som kommer vara det som avgör dina beslut.
    Att lägga om är inte dyrt, bor du nära Gbg så kan jag hjälpa dig...
    man tackar för erbj om hjälp
    jag bor dock en bit inåt landet från gbg men det blir nog ett nytt däck i vilket fall.
    antar att ett sånt "Full Bore" håller ett tag och så på en sån hoj, och det var ju väldigt billigt dessutom. meningen är ju att man skall lugna sig lite på den här släden... har ju en Aprilia falco för busåkning. än så länge iaf får se vad det blir sen. man är ingen tonåring längre. det märkte jag efter semesterresan på prillan... hmm

    även däck365 har ganska bra pris på Michelin Commander däck till denna. 967:- +frak.

  7. #7
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Man kan fundera över hur andra delar av hojen skötts?

    "Va, olja ska man byta den?"
    precis.. det var därför jag stod på mig och prutade lite mer, då jag märkte att det fanns vissa ??? .....eller så... gammal olja, tändstift etc .. allt det bytt nu men det ryker sot och skit som jag får köra ut nu ...speciellt stiften till bakre cylindern såg inte roliga ut tankade tom lite etanol innan för att rengöra förgasaren och hela vägen ut... eller försöka iaf...inte hundra hur mycket etanol eller annat sånt insprutningsrengöring gör egentligen men verkar som det blir renare för varje tur.. för ett tag började jag bli lite orolig för annan sorts rök.. och om jag blivit blå__st men det är nog skiten i bakre cylindern som kommer lite i taget

    tja.. smaken är som ... eller hur. men jag var lite sugen på nåt lite speciellt... och det vart det ) sitter helt ok gör den gamle nu iaf.

    Senast redigerat av Foosi den 2012-08-16 klockan 22:09.

  8. #8
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    http://flic.kr/p/cT2AZN

    fick inte in bilden i inl ovan så klistrar en länk istället. något ombyggd Wildstar ( av Mothers MC i Gbg 07)

    verkar annars ett trevligt forum det här ju. hoppas man kan bidra med nåt iaf framåt

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Har verkligen ingen sagt Välkommen? blir jag först ?

    Även om det inte är min "typ" av hoj så gillar jag den...ingen tjejhoj direkt!!!
    gå igenom den med en ordentlig service och är du osäker på ett däck eller två så är det inget att tveka på . byt. kolla när dom är tillverkade och du kommer säkert att att hålla med mig...

    VÄLKOMMEN

    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  10. #10
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
    Har verkligen ingen sagt Välkommen? blir jag först ?

    Även om det inte är min "typ" av hoj så gillar jag den...ingen tjejhoj direkt!!!
    gå igenom den med en ordentlig service och är du osäker på ett däck eller två så är det inget att tveka på . byt. kolla när dom är tillverkade och du kommer säkert att att hålla med mig...

    VÄLKOMMEN

    man tackar

    har gjort första hjälpen service iaf, olja filter & stift. hojen går riktigt fint.
    beställde nytt däck fram. så snart vågar man sig ut på lite längre turer iaf.
    får ju nyttja sensommarvärmen som dök upp som ett tröst
    ha det gött

    i helgen skall det liras lite på "Musträffen"

Liknande ämnen

  1. Fråga om däck..
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-04-29, 08:45
  2. teknisk fråga
    Av glidare i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-12-11, 23:35
  3. Fråga om däck
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-09-03, 19:56
  4. Litet däckslitage
    Av Mc-Bosse i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-07-05, 11:46
  5. Fråga om Bankörning
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Träffar & Körningar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 10:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •