Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Styrkrona

  1. #1
    Hondamannen
    Gäst

    Styrkrona

    Hej,

    Har en del bekymmer med mina axlar vilket gör att jag har begränsad valmöjlighet när det gäller hojar. Läste en annons på blocket där han hade bytt styrkrona och styre. Vilka fördelar ger ett byte av styrkrona för en som har bekymmer med axlarna?

    Mvh

    Hondamannen
    Senast redigerat av Hondamannen den 2012-08-20 klockan 22:38.

  2. #2
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    tror inte du kommer att få valuta för dom pengarna som ett kronbyte kommer att kosta, och vad väntar du att det skulle påverka dina axlar?
    Enklare och mycket billigare att anpassa risers och styre så att det känns bra i axlarna.
    Vad är ditt problem och varför bara vissa hojar passar?

  3. #3
    Hondamannen
    Gäst
    Blodkärl som stängs i en obestämd vinkel och pulsen försvinner. Fick dessvärre också problem med höften i somras. Förr kunde jag välja mellan landsväg och custom. Nu när jag har bekymmer med höften så är det bara landsväg som gäller. Köpte min hoj ny 2008 och har alltsedan lite smått letat efter en annan hoj. Till dagens datum så har jag intet hittat ngt som passar. En observation som jag har gjort är att hojar med styrvinke 26 grader verkar passa mig. Jag ger snart upp.

  4. #4
    Ankan1
    Gäst
    I rent experimentsyfte som jag blev nöjd med bytte jag styre till ett bredare streetfighter / mx styre med stabilisatorstag samt höjde det något från gaffeln.Ångrar inte detta när hojen blivit betydligt roligare och bekvämare att köra.Rätt styre, höjd och vinkel lär nog åstadkomma mycket.

  5. #5
    Hondamannen
    Gäst
    Raiser och styrkrona för övrigt nästan lika mkt. Hitta en ny cykel, det är för mig som att leta efter nål i en höstack.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Hej,

    Har en del bekymmer med mina axlar vilket gör att jag har begränsad valmöjlighet när det gäller hojar. Läste en annons på blocket där han hade bytt styrkrona och styre. Vilka fördelar ger ett byte av styrkrona för en som har bekymmer med axlarna?

    Mvh

    Hondamannen
    Vet inte vilken typ av hoj du kör. Är det en custom eller någon glidare förstår jag att du kan må pyton.
    Prova en annan Honda tex Varadero eller Transalp. Där har du en mera upprätt sittställning och sitter med rakare rygg och har många möjligheter att ställa in styret eller laborera med sitthöjd.
    Vill du ha en annan gaffelvinkel så kan du ju släppa ner hojen några cm på gaffelbenen.

  7. #7
    Hondamannen
    Gäst
    Min hoj är en landsvägshoj. Kan du förklara för en som inte är teknisk kunnig vad du menar med att släppa ner hojen några cm på gaffelbenen innebär? Menar du sänka ner styret ngn cm på gaffelbenen?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Min hoj är en landsvägshoj. Kan du förklara för en som inte är teknisk kunnig vad du menar med att släppa ner hojen några cm på gaffelbenen innebär? Menar du sänka ner styret ngn cm på gaffelbenen?
    Om du lossar de clipsen som håller gaffelbenen i styrkronan, så kan du sänka ner hojen.
    Styret sitter ju inte fast på gaffelbenen utan på styrkronan.
    Finns ju en annan variant. Om du bara kör på finare vägar kan man ju släppa på spänningen på bakfjädringen och sänka den där. Då får man ju också en annan vinkel.
    Sänker man både bak och fram några cm kan det gynna en som har kortare ben.
    Det kommer in en annan sak i bilden om man sänke eller höjer.
    Om du sänker fram, så blir hojen snabbare i styrningen. Säker du i bak blir det lite mera långsvängt. OBS. det är ganska små skillnader.
    Det går att laborera ganska mycket med enkla medel på en hoj. Gillar man en hoj så kan man förändra en hel del för att den skall passa.
    Bara en sådan sak som att höja styret eller byta till ett annat med annat utförande. Man kan ju även ta bort en del skumgummi i sadeln. Tar man exvis bort 4 cm och lägger i en gelpad på en cm har man ju sänkt 3 cm. Kan vara viktigt ibland för komforten

  9. #9
    Hondamannen
    Gäst
    Jag är mer inne på höja sadel. Blir det inte då en annan benvinkel?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •