Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Svartqvarna 1946

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    4

    Svartqvarna 1946

    Hej!
    Jag fick en Svartqvarna 1946 (Husqvarna Mod24) av min fader i veckan.
    En fråga! Jag har tankkranen uppe på tanken till vänster. Ser inte att någon annan har så på bilder jag har kollat på.


    Tacksam för svar!
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av jake83 den 2012-08-10 klockan 17:45.

  2. #2
    Medlem Foress avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    skåne
    Inlägg
    48
    Inte för att vara petig men vad är din fråga?

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av jake83 Visa inlägg
    Hej!
    Jag fick en Svartqvarna 1946 (Husqvarna Mod24) av min fader i veckan.
    En fråga! Jag har tankkranen uppe på tanken till vänster. Ser inte att någon annan har så på bilder jag har kollat på.


    Tacksam för svar!
    Om du undrar om det var normal placering av kranen så - svar ja. Praktiskt att slippa fumla under tanken.
    Ove

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    4
    Fel av mig.
    Frågan är om det är original eller inte och varför inte alla jag har kollat på är så?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av jake83 Visa inlägg
    Fel av mig.
    Frågan är om det är original eller inte och varför inte alla jag har kollat på är så?
    det är orginal. även rödqvarnan har en sån bränslekran. jag har en husqvarna mod 227 från 1950 första årsmodellen av rödqvarnorna å den har en sån kran.
    Senast redigerat av veteranmc den 2012-08-13 klockan 06:11.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Torslanda
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av jake83 Visa inlägg
    Hej!
    Jag fick en Svartqvarna 1946 (Husqvarna Mod24) av min fader i veckan.
    En fråga! Jag har tankkranen uppe på tanken till vänster. Ser inte att någon annan har så på bilder jag har kollat på.

    Tacksam för svar!
    Mig veterligt är det original. Var rädd om den hojen...

  7. #7
    så här ser min rödqvarna ut http://www.hojen.nu/forum/picture.ph...pictureid=3206 den är extrautrustat med bönpall fotpinnar å benskydd registrerad för två personer har numera även en orginal backspegel monterad. har en ny tankmätare till den som ligger i orginalkartongen, jag saknar pumpen å en komplett hastighetsmätare med drivningen å vajer sen är den komplett

  8. #8
    CKn
    Gäst
    Jag tror att förklaringen till att den har kran med ratt uppe till vänster på tanken är att det är en sen Svartqvarna från ca 1949. Den tillverkades ju i flera år, 1946-1949, och de första åren hade den kranen på det "normala" stället, dvs under tanken.

    Mvh, Christer

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    4
    Mycket vacker hoj du har. Vet du om det finns det bönpall fotpinnar till Svartqvarnan som tillbehör?
    När man kollar regnr på transportstyrelsen så står det att fordonsår är 1946. Så tror inte det är en 1949.

    Tusen tack för att ni engagerar er. Har redan fastnat för detta med äldre leksaker.

  10. #10
    CKn
    Gäst
    Om jag inte tar fel brukar de ofta kallas 1946 på regpapper, trots att de är tillverkade senare. Vet ej om du har registreringsbeviset, där borde det stå när den registrerades första gången. Jag har hittat en artikel där kranplaceringen omtalas: http://www.classicmotor.se/artiklar/...-stim-av-hojar

    Mvh, Christer

Liknande ämnen

  1. Svartqvarna mod 24, däck
    Av RobertH i forum Veteran
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-03-31, 08:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •