Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: Bromsa i en kurva?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Om man nu måste bromsa i en kurva, pga det dyker upp en älg eller liknande, är det med fram- eller bakhjulsbromsen då? Jag och min man började diskutera detta på väg hem efter dagens lektion.

    Jag säger fram, han bak.
    Vad säger ni som kan, och kanske har praktisk erfarenhet.
    Vill man ha maximal bromsverkan , så gäller ju både fram och bak. Om man då låser ett hjul har man ju gått över gränsen för greppet mot vägbanan oavsett om det är grus eller asfalt.
    Antar ni menar asfaltbromsning. Att bara använda bakbroms lönar ofta inget om det gäller hård bromsning eftersom hjulet lätt låser sig om man saknar ABS.
    Finns bara en sak som gäller och det är att lära sig att bromsa hårt i en kurva och försöka lära sig var gränsen går. Att vänta till något händer funkar inte. Tänk på en annan sak. bromsarna tal olika från hoj till hoj.
    Synd bara att inte körskolorna lär ut bromstekniken.
    PÅ riktigt löst grus kan du få bästa greppet ibland om du låser framhjulet för att skära ner igenom det lösa och få fäste i underlaget. Mycket svårt att köra så. kräver mycket övning.
    Skulle själv gärna ha en hoj med ABS, för då slipper man ju fundera.

  2. #12
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Han verkar mest bakhjulsbromsa
    http://www.youtube.com/watch?v=Up2Uv...e_gdata_player

    Skickat från min HTC Sensation XL with Beats Audio X315e via Tapatalk 2

  3. #13
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Säger bara, tack tyska ingenjörer, ni kan detta med bromsar. Integrerat bromssystem med ABS sköter teckniska bitarna när föraren panikbromsar
    Jan

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Säger bara, tack tyska ingenjörer, ni kan detta med bromsar. Integrerat bromssystem med ABS sköter teckniska bitarna när föraren panikbromsar
    Jo.JO. du Räven. Men vi andra 90 % som saknar den finessen måste träna på bromsning i förväg och inte lita på att " det händer inte mig ", för då är det för sent.
    Finns ca 50 m bromsspår efter en mc före en kurva en bit från där jag bor. Slutade med att vägen tog slut rakt fram och föraren omkom. Med den hojen borde han lätt kunnat köra genom böjarna med ca 130 km7tim
    Han fick tydligen panik och låste bakhjulet. Då kunde han ju inte svänga heller.

  5. #15
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Man får heller inte glömma i debatten hur viktigt det är att ha rätt däck med rätt tryck och relativt fräscht gummi. Rätt bromsteknik, rätt hastighet, rätt däck så ökar marginalerna med eller utan ABS.

    Adhesion is the limit
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  6. #16
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jo.JO. du Räven. Men vi andra 90 % som saknar den finessen måste träna på bromsning i förväg och inte lita på att " det händer inte mig ", för då är det för sent.
    Finns ca 50 m bromsspår efter en mc före en kurva en bit från där jag bor. Slutade med att vägen tog slut rakt fram och föraren omkom. Med den hojen borde han lätt kunnat köra genom böjarna med ca 130 km7tim
    Han fick tydligen panik och låste bakhjulet. Då kunde han ju inte svänga heller.
    Jag vet allt det där Olle, men teckniska hjälpmedel räddar liv. Man bör ju kunna köra hoj ändå så man vågar göra undanmanövrar å sånt
    Jan

  7. #17
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Står det inte också i SMC:s skrift att vid nedlägg ska man vid behov bromsa i omgångar, dvs undvika tvärbroms.?

  8. #18
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Står det inte också i SMC:s skrift att vid nedlägg ska man vid behov bromsa i omgångar, dvs undvika tvärbroms.?
    Nej. Det står att man ska undvika tvärbroms som du påstår. Men sen står det att man ska bromsa, och när hojen reser sig och vill gå rakt fram KAN man släppa bromsen för att kunna svänga och sedan våga bromsa igen. Det är inget självändamål att bromsa i omgångar, dvs man SKA inte.

    /skrivet på jävligt litet tangentbord/
    Senast redigerat av Jåke den 2012-08-16 klockan 09:12.

  9. #19
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Nej. Det står att man ska undvika tvärbroms som du påstår. Men sen står det att man ska bromsa, och när hojen reser sig och vill gå rakt fram KAN man släppa bromsen för att kunna svänga och sedan våga bromsa igen. Det är inget självändamål att bromsa i omgångar, dvs man SKA inte.

    /skrivet på jävligt litet tangentbord/
    Bra klarläggande där!

    Har ett antal gånger mött uppfattningen att man ska hålla på och pumpbromsa sig igenom de situationer som uppstår...
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    En bra regel är också att köra sakta in i böjen och fort ut. Det ger utrymme för en del överraskningar.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Träna på att bromsa!
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-06-01, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •