Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: använda gas eller inte?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Boden
    Inlägg
    31
    Ok, bara att nöta på då tils jag är helt säker i banan! :-)

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    41
    Du får ju mer gyroeffekt om du varvar motorn och det hjälper till att stabilisera hojen. Det kan underlätta för en oerfaren i dom hastigheterna eftersom du ju inte får nån gyroeffekt av hjulen.

  3. #13
    Även jag kör snart upp, med egen hoj, så tränar banan nästan varje dag, jag har så pass stark motor att jag endast andvänder koppling och bakbromsen, det funkar bra för mig tycker jag ( kör upp på torsdag )
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  4. #14
    Medlem sally101s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    NV Skåne
    Inlägg
    78
    mitt tips är att gasa mycket (men inte så att det varvas helt åt helsike för mycket) och sen jobba med kopplingen, då blir hojen stark och stabil och du har mer kontroll över vad du gör.
    Vad har din körlärare kommit med för tips och råd när det gäller detta?

    Lycka till!!

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Min hoj orkar nog inte att åka i krypfart utan gas, men jag upplever också som många andra att hojen blir lite stabilare om man får upp motorn i lite varv (inte överdrivet dock).

    Kör också upp snart, på Fredag. Lycka till!

  6. #16
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Upplever det som enklast att gasa lagom och styra med koppling (tipset jag fick från min körskolelärare och en annan lärare), lätt att tappa balans och fokus om man ska behöva dosera gas helt plötsligt. Bromsa vill dom helst att man undviker.

    Skickat från min HTC Sensation XL with Beats Audio X315e via Tapatalk 2

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Boden
    Inlägg
    31
    Tack för alla tips och goda råd! Var på banan igår och klarade farten de allra flesta gångerna med min custom. Använde kopplingen i huvudsak men lite därför att räta upp i vändningen ibland. Lycka till ni som kör upp i veckan!

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om man säger så här att lågfartsbanan är ju en förespegling av vad som kan hända i trafiken.
    Vid krypkörning i kö är det ju koppling i kombination med lagom gas som gäller, för att undvika motorstopp.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om man säger så här att lågfartsbanan är ju en förespegling av vad som kan hända i trafiken.
    Vid krypkörning i kö är det ju koppling i kombination med lagom gas som gäller, för att undvika motorstopp.
    Det är det ju faktiskt med bil också. I långa långsamma köer så bromsar jag nästan aldrig, man reglerar farten med kopplingen. Men det är klart, det är enklare att hålla balansen i en bil

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag hade en mycket otrevlig upplevelse i en tunnel på E18 genom Oslo i högsommarvärme och stillastående trafik emellanåt. Luftkyld hoj med sidoväskor. Så småningom lyckades jag komma ut i bussfilen.Tjyvstopp flera gånger på 4-filig väg är faktiskt inte roligt.
    Verkar i allafall som norrmännen visar mera FÖRSTÅELSE FÖR MCÅKARE ÄN VAD SVENSKARNA GÖR.

Liknande ämnen

  1. Öppningsbar hjälm eller inte?
    Av Duke77 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-06-02, 12:10
  2. Mappa eller inte?
    Av Pjäxan i forum Mekhörnan
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2016-04-22, 18:33
  3. Vita däcksidor eller inte?
    Av Wiseguy i forum Custom
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-13, 17:30
  4. GPSens välsignelse eller inte.
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 10:54
  5. Omröstning: Rostig eller inte?
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 09:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •