Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Bromsa i en kurva?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118

    Bromsa i en kurva?

    Om man nu måste bromsa i en kurva, pga det dyker upp en älg eller liknande, är det med fram- eller bakhjulsbromsen då? Jag och min man började diskutera detta på väg hem efter dagens lektion.

    Jag säger fram, han bak.
    Vad säger ni som kan, och kanske har praktisk erfarenhet.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Bak, definitivt bak. Det är alltid värre att låsa upp framhjulet än bakhjulet. Låser du fram, resulterar det nästan alltid i ett fall, speciellt i en kurva.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Bak, definitivt bak. Det är alltid värre att låsa upp framhjulet än bakhjulet. Låser du fram, resulterar det nästan alltid i ett fall, speciellt i en kurva.
    Men om man läser i "Full Kontroll" som är utgiven av Svenska Motorcyklister så står det "I en kurva är det inte att rekommendera att använda fotbromsen eftersom risken för bakhjulssläpp är stor. När du bromsar med handbromsen i en kurva kommer cykeln att försöka räta upp sig och vill gå rakt fram. För att hålla svängen måste du därför motstyra samtidigt".

    En kompis till mig som råkade ut för ett rådjur i en kurva sa att han klarade sig eftersom han bromsade fram, inte bak. Å andra sidan har jag fått samma svar som från dig av andra - bakbromsa i kurvor om du måste. Lite förvirrande.
    Senast redigerat av Mohlin den 2012-08-14 klockan 13:23.

  4. #4
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Beror lite på hoj, med SV'n jag hade innan kunde jag gå på med frambromsen rätt hårt medan bakbromsen var omöjlig, Teneren jag har nu tappar fästet snabbt fram så det blir kombination av motorbroms (som tar rätt bra på en stånka) och frambroms. Har testat gränserna genom ofrivilliga och smärtsamma praktiska experiment.. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag har bromsat hårt i en högerkurva. Hojen reste sig och gick raka vägen fram mot skogen. Jag tittade dit jag egentligen skulle och la ner hojen. Snart var jag tillbaka i mitt körfält och for vidare. Med hjärtat i halsgropen. Det är svårt att bromsa rätt i en kurva och inte gå ut, för min del var det nog bara nybörjartur, jag övningskörde då.

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Det är alltid värre att låsa upp framhjulet än bakhjulet. Låser du fram, resulterar det nästan alltid i ett fall, speciellt i en kurva.
    Min erfarenhet är en annan. Att låsa upp framhjulet leder inte till några obehagligheter, såvida du inte vrider styret, hojen fortsätter bara rakt fram. Låser du upp bak händer något annat, du får en sladd. Bara att testa själv på lämpligt ställe och se vad som händer. Om jag skulle tvingas bromsa i en kurva skulle jag göra som alltid, använda båda bromsarna. Har funkat för mig, andra har säkert andra erfarenheter...

    Bästa tipset är annars att se till att ha rätt hastighet och växel innan kurvan för att inte sätta sig i den situationen! Svårt att bromsa under nedlägg, stora risker med det.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2012-08-14 klockan 15:45.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Ankan1
    Gäst
    Fram eller bakbroms i kurva !?.Båda alternativen enbart var för sig är egentligen lika illa.Har bromsat med enbart bakre broms och fått ett klart otrevligt kast som jag lyckades reda ut.Bromsade enbart fram en gång på en hal kullerstensgata och gaffeln vred sig skarpt mot vänster och hojen höll på att gå omkull.Bägge incidenterna reddes ut pga att farten var relativt låg.Har jag inget val utan måste bromsa i en kurva så väljer jag nog både fram och bakbroms samtidigt.

  8. #8
    Jåke
    Gäst
    Om man nu måste bromsa i en kurva, pga det dyker upp en älg eller liknande, är det med fram- eller bakhjulsbromsen då? Jag och min man började diskutera detta på väg hem efter dagens lektion.

    Jag säger fram, han bak.
    Vad säger ni som kan, och kanske har praktisk erfarenhet.
    Fram. Om vi ska hålla oss till antingen eller.

    Bakbromsen har inte speciellt mycket effekt ändå och kommer garanterat att låsa om du därtill lägger lutning. Frambromsen är inte så lätt att låsa i fart som många vill få gällande, förutsatt att man inte gör det på löst underlag.

    Bromsar du enbart bak är du alltså nästan garanterad antingen omkullkörning eller krock. Med frambromsen har du stor chans att undvika bägge. Även om risken för omkullbromsning föreligger är den mindre än med enbart bakbromsen. Det finns variabler här beroende på hojtyp och all världens olika underlag och omständigheter, men det generella är alltid: Utgå från frambromsen.

    Sen skadar det inte att fundera på undanmanöver, det fokuseras på tok för mycket på att man måste hinna stanna för alla hinder. Det är bara korkat.
    Senast redigerat av Jåke den 2012-08-14 klockan 22:31.

  9. #9
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Jag nämner bara en sak.....ABS!
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  10. #10
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Fram. Som flera redan har skrivit, bromsar du bak och får hjullåsning så kan det resultera i ett kast, som kan bli en bredsladd och i värsta fall en avåkning.

    Bromsar du fram lägger du tyngden (massan, vad säger man? minns inte all fysik från högstadiet... :-) på det styrande framhjulet. Mer massa på det hjul som s a s håller kursen. Självklart måste du bromsa försiktigt, annars riskerar du framhjulssläpp och kan åka av p g a det.

    Visst, cykeln reser sig upp när du bromsar, och strävar efter att gå rakt fram. Så du får motstyra ännu mer för att "hänga ned" hojen och samtidigt fokusera blicken på vart du ska. Inte titta på hotet/hindret/mötet utan på den punkt dit du skall köra för att klara dig ur situationen. Man styr ju - omedvetet - mot det som blicken tittar på, som bekant.

    Full kontroll, som citeras nedan är bra. Ladda ned den! Jåkes tankar om undanmanöver är också viktiga. Det finns - säger de som vet - många exempel där folk har bromsat på sig och krockat (i ren panik), när de istället hade kunnat göra en undanmanöver. Men, man låser sig (blicken, tanken) på hotet och klarar inte alltid av att se alternativ och möjligheter att undvika olyckan.

    ABS är kalas, DearHunter, men alla har inte det... Tyvärr!
    Senast redigerat av TMax500 den 2012-08-15 klockan 08:36.

Liknande ämnen

  1. Träna på att bromsa!
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-06-01, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •