Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: använda gas eller inte?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Boden
    Inlägg
    31

    använda gas eller inte?

    Hej! Ny här på forumet och med en dröm om ett mc-kort
    Min körskolärare och andra som varit med och övat lågfartsbanan med mig säger olika! Ska man koppla och möta upp med gasen eller bara använda kopplingen i lågfartsbanan?
    Funkade bättre då jag inte tänkte "för mycket". P.S kör upp om tre veckor nu

  2. #2
    Medlem Foress avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    skåne
    Inlägg
    48
    jag håller oxå på att träna. jag använder bara kopplingen men jag kör då bara i ca 4-5km/h. bara prova se om motorn orkar annars får du möta med gas

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Boden
    Inlägg
    31
    Brukar mer använda gasen för att räta upp hojjen om jag håller på vicka i för låg fart. Oftast i svängen.

  4. #4
    Ankan1
    Gäst
    Beroende på hur stark hojen är så kan man lära sig precis var dragläget går i och ur i det närmaste på tomgång.Men det sliter ju en del på kopplingslamellerna.

  5. #5
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Min lärare "pumpade" alltid med gasen. Han sa att det var lättare att hålla balansen då pga vibrationerna som går genom hojen. Men det är väl bara att göra det som känns bäst för dig.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Boden
    Inlägg
    31
    För tilfället gäller mest hur jag ska vara 100 säker att klara uppkörningnen som de vill ha den :-)
    Jobbigt bara då läraren säger det är fel att gasa men den som hade en annan körskola sa att det var bra! Vem ska man då lita på? Båda har varit mc- lärare i ca 20-30 år typ.

  7. #7
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Ja dom verkar säga olika...... :-/ kan aldrig tänka mig att det skulle vara fel att gasa så länge du inte kör för fort.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Mora
    Inlägg
    20
    Det beror ju lite på hur hojen funkar -- en del måste man ju smågasa med hela tiden. Inspektören säger inget om det -- huvudsaken är att du inte kör för fort.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Du ska jobba med kopplingen. Självklart måste du hålla lite gas då det inte räcker med tomgång. Åker lätt på motorstopp annars. Betydligt lättare att reglera hastigheten med kopplingen än med gasen vid krypkörning. Gasen ger lätt för mycket gas framåt annars.

  10. #10
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Jag körde upp på en BMW f650GS (den med 800 cc-motorn). Kopplingen var huvudsättet men jag behövde stödja med lite gas då och då för att inte få motorstopp på hojen i riktigt låg fart.

Liknande ämnen

  1. Öppningsbar hjälm eller inte?
    Av Duke77 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-06-02, 12:10
  2. Mappa eller inte?
    Av Pjäxan i forum Mekhörnan
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2016-04-22, 18:33
  3. Vita däcksidor eller inte?
    Av Wiseguy i forum Custom
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-13, 17:30
  4. GPSens välsignelse eller inte.
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 10:54
  5. Omröstning: Rostig eller inte?
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 09:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •