Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ta BE-kort?

  1. #1
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361

    Ta BE-kort?

    Hej allihop!

    Har bestämt mig för att bli med husvagn snart men en hel del vagnar är för tunga för mig att dra med enbart B-kort så därför funderar jag på att ta BE-kort och tänkte chansa på att boka kunskapsprov och körprov, vad tror ni om det? Har haft körkort sedan februari 2006 och hojkort sedan september 2010 och anser mig vara en bra förare och kan trafikreglerna, det som är klurigt är ju de psykologiska frågorna om människan och trafiken, statistik i dödade/skadade och miljö. Någon som också chansat och klarat/kuggat?

    Tips på bra och billigt teorimaterial mottages tacksamt!
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Motormannen Visa inlägg
    Hej allihop!

    Har bestämt mig för att bli med husvagn snart men en hel del vagnar är för tunga för mig att dra med enbart B-kort så därför funderar jag på att ta BE-kort och tänkte chansa på att boka kunskapsprov och körprov, vad tror ni om det? Har haft körkort sedan februari 2006 och hojkort sedan september 2010 och anser mig vara en bra förare och kan trafikreglerna, det som är klurigt är ju de psykologiska frågorna om människan och trafiken, statistik i dödade/skadade och miljö. Någon som också chansat och klarat/kuggat?

    Tips på bra och billigt teorimaterial mottages tacksamt!
    Jag skulle nog frågat på någon trafikskola.Har själv BE men det ingick då jag tog mitt CE.Skulle tro att teorin är ganska enkel och lär nog inte ställa till med problem för dig.Jag skulle nog hyrt ett stort släp(gärna med skåp) och tränat backning runt hörn samt en massa andra luriga manövrar.
    Sen förstår jag inte riktigt varför man ska chansa.Själv har jag den inställningen att jag vill lära mig,och det är ju aldrig fel med lite repetition.
    Lycka till med släpkortet.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    När jag kompletterade mitt kort med E, så fick jag göra hela teorin för B + teori för släpet. Kommer inte ihåg riktigt hur själva manöverprovet var exakt, men en del backning hit och dit och körning runt hörn samt olika vändningar.

  4. #4
    Medlem freddemannens avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    177
    Har själv husvagn och BE, tycket BE är bra att börja med, allt släpvagnsdragande blir enklare med BE är det ju bara bruttovikt som gäller.
    Teorin är samma som du redan gjort 2 gånger det som skiljer är släpfrågorna precis som på hoj kortet fast här var det ju hojrelaterade frågor.
    Sen vid uppkörningen kommer det svåraste säkerhetskontrollen här ska du först göra en fullständig på både bil och släp sen frågar inspektören om ett område t.ex bromsarna som du ska kunna förklara för honom.
    Nästa steg är manöver banan här har du lite köra fram lite backa och lite backa med vänstersväng, här är gott om plats jämfört med vilken halvpopulär camping som helst dessutom utan publik så bangar man för denna bör man träna mer , skämt åsido här är gott om plats och ingen stress man har 10 minuter på sig och man får gå ut och titta och kanske dricka en kaffe om man vill. Sen återstår att köra en sväng i trafik och i vanlig ordning kör med framförhållning och ta det lugnt sen är det klart.
    Lycka till!

    Ps jag kan försöka leta upp min släpbok om du tänker ta det helt privat.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av freddemannen Visa inlägg
    Har själv husvagn och BE, tycket BE är bra att börja med, allt släpvagnsdragande blir enklare med BE är det ju bara bruttovikt som gäller.
    Teorin är samma som du redan gjort 2 gånger det som skiljer är släpfrågorna precis som på hoj kortet fast här var det ju hojrelaterade frågor.
    Sen vid uppkörningen kommer det svåraste säkerhetskontrollen här ska du först göra en fullständig på både bil och släp sen frågar inspektören om ett område t.ex bromsarna som du ska kunna förklara för honom.
    Nästa steg är manöver banan här har du lite köra fram lite backa och lite backa med vänstersväng, här är gott om plats jämfört med vilken halvpopulär camping som helst dessutom utan publik så bangar man för denna bör man träna mer , skämt åsido här är gott om plats och ingen stress man har 10 minuter på sig och man får gå ut och titta och kanske dricka en kaffe om man vill. Sen återstår att köra en sväng i trafik och i vanlig ordning kör med framförhållning och ta det lugnt sen är det klart.
    Lycka till!

    Ps jag kan försöka leta upp min släpbok om du tänker ta det helt privat.
    Hm......... I mitt fall hade det gått en jäkla massa år sedan förra teorin, så det blev en hel del nytt.
    Lycka till!!!!!!

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    23
    husvagn????????? kör husbil!!!!!!!!
    klarar mycket med B
    kan ju regga om en stor buss till husbil
    räcker med B
    Senast redigerat av erot den 2012-08-12 klockan 17:17.

  7. #7
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av erot Visa inlägg
    husvagn????????? kör husbil!!!!!!!!
    klarar mycket med B
    kan ju regga om en stor buss till husbil
    räcker med B
    Det gäller dock att krympa den stora bussen så att den inte väger mer än 3.5 ton - och det från 18 ton. Så det blir nog inte det lättaste!

  8. #8
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    A BE C* DE för att skryta lite om mitt körkort. Där A är det allra senaste. Jag får gå en höstkurs så att jag får E efter C också

  9. #9
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Nä, skatt och försäkring på en husvagn är bara en bråkdel av en husbils kostnader. Lägg därtill att husbilen är ett eget fordon som behöver service och reparationer i motor och annat jox. En husbil är oftast också trängre innuti än vad en husvagn är och det går inte att åka iväg med bara bildelen på en husbil om man ska ut på sightseeing! Enda nackdelen med husvagn är 80 km/h, men när man är på semester ska man inte stressa enligt mig!

    Jag överväger att vänta på den utökade behörigheten på B då man kommer få köra fordonskombination på högst 4 250 kg, vilket gott och väl räcker till på min svenssonracer modell 9-5 som ändå bara har en max dragvikt på 1 800 kg. Ska man köra tyngre är det SUV med V-muller i som gäller och någon sån har jag inte några planer att införskaffa mig. Det ska tydligen bara krävas ett körprov som ska kosta runt 700 kr också för den nya behörigheten.
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  10. #10
    Nu vet jag inte om jag är ute och cyklar men jag tycker mig minnas att det pågick en diskussion om att slopa E för personbil eller om det var något EU-förslag.

    Det låter i alla fall logiskt. Varför skall man behöva E? Vikten på släpet begränsas ju ändå av dragfordonet och skillnaden mellan det du får dra med B och det som fordonet är typat för när det gäller personbilar och pickuper upp till 3500 kg är ju inte så stor att det har någon praktisk betydelse.

Liknande ämnen

  1. För kort för MC-kort?!
    Av Idutt i forum MC-kort
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-05-27, 16:17
  2. Har kört upp !
    Av LinusE i forum MC-kort
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-27, 09:48
  3. Ta mc-kort?
    Av Kit i forum MC-kort
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 11:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •