Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Fråga kring lågfartsdel 1, uppkörning.

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    8

    Fråga kring lågfartsdel 1, uppkörning.

    Hej!

    Har en fråga kring uppkörning, kör upp om en vecka och kom plötsligt på att jag övat nästan enbart från ett håll på lågfartsdel 1 (krypkörning mellan 4 koner plus vändning).

    Man börjar ju med att leda motorcykeln men får man sedan välja vilket håll man vill starta ifrån eller väljer inspektören åt en???

    Man har ju oftast lättast att svänga åt ett håll...

    Tacksam för svar!!!!

    Är för övrigt redan fruktansvärt nervös.....och har läst att 6 av 10 tjejer kuggar, hjääääääääääääääääälp. Idiotiskt att redan tänka negativa tankar men svårt att ändra....

    Tar gärna emot era erfarenheter kring uppkörning

    /Kristina

  2. #2
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Inspektören väljer vilket håll du ska starta övningen ifrån så det är bra att träna båda. Du väljer sedan själv åt vilket håll du gör vändningen beroende på vilken sida du tar första konen. Så det kan du själv påverka.

    Lycka till!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    8
    Ja just det , så var det!! Beroende på vilken sida jag tar första konan! Tack!!!!!

  4. #4
    Medlem wenchelinas avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    3
    Se till att ha roligt!!!

    Jag fick tipset att ha lite adrenalin i kroppen innan jag kör, det är svårt att vara nervös när man har ett lyckligt leende på läppen, leende från en liten kick av en perfekt kurva eller rolig inbromsning (om man nu kan beskriva det så)

    När jag körde upp tänkte jag också att hellre att jag kör lågfarten lite snabbare än att jag sätter i foten.

    Sen finns det ju två modeller på lågfarts, så glöm inte att träna på den där du ska stanna också.
    /W

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    8
    Jepps, lågfartsdel två kör jag åt båda håll smärtfritt nu.
    Även högfartsdelen är näst intill 100 nu.

    Det är som sagt konkörningen och vändningen som ff knakar emellanåt.... ska testa att le genom hela momentet imorgon på körlektionen!!

    En smula nervositet gör ju att man höjer sig lite extra, men när nervositeten tar överhanden och påverkar kroppens fysiska funktioner blir det svårt....men jag ska kämpa mig igenom detta!!

    /Kristina

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Mora
    Inlägg
    20
    Kom ihåg att när du passerat sista konan innan vändningen -- ta uuuuut svängen riktigt! Du har gott om space.... Blir SÅ mycket enklare då. Tyckte oxå det var lite knöligt med vändningen, innan jag gjorde så - och det går skitbra då!

    Lycka till!!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Råkar det bli fel så fortsätt, stanna inte. Råkar du sätta i foten, eller köra utanför kör klart ändå så får du oftast göra om, om det behövs. Stannar du så är det kört.

    Lycka till

  8. #8
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Flytta kroppen på sadeln och luta dig, använd inte bara lutning av kroppen för att hålla balansen. Det blir mycket lättare att göra den skarpa vändningen med mer kropp rejält på utsidan av hojen i svängen.

  9. #9
    Medlem kmvs avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Södermalm/ Stockholm
    Inlägg
    25
    En sak jag fick lära mig, är att just innan du börjar vändningen. släpp lite på kopplingen så du har driv igenom den skarpa vändningen

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    10
    Ett tips som hjälpte mig på lågfarten var att sjunga nåt för sig själv bakom visiret.
    Hammarbyare som man är blev det ju naturligtvis "Just idag är jag stark" . Funkade faktiskt då jag var sjuuukt nervös ; )

Liknande ämnen

  1. Customåkare kring Skövde?
    Av Brännjack i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 23:07
  2. Stylingtankar kring min Shadow
    Av Greven i forum Custom
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-22, 22:47
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-13, 11:51
  4. Uppkörning snart fråga om gruskörning
    Av moses i forum MC-kort
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-07-23, 23:32
  5. Tänker jag fel kring MC-kort?
    Av Vetauriel i forum MC-kort
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-08-18, 21:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •