Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kan man köra upp med 600cc och få tungt kort?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4

    Kan man köra upp med 600cc och få tungt kort?

    Tja!!

    Registrerade mig här precis då jag tänkt att skaffa A-kort. Det har dock blivit en del tjafs med polare osv ang vad man skall köra upp med för hoj för att få köra tung MC.

    Jag har tänk skaffa mig en Honda CBR 600F -92-99 och köra som privatist. Anledningen till detta är att jag vill ha en hoj innan jag skaffar kort så jag kan övnings köra och köra upp med samma hoj så man slipper lära känna olika hojar innan man ens skaffat kort.

    Iaf, då det är en 600cc säger folk i min omgivning att om jag kör upp med den så får jag inte köra 750cc och uppåt sen.

    Stämmer verkligen det? Jag inte det med ålder att göra?

  2. #2
    Bloggare Ia_s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    35
    Här har du allt vad gäller fordonet vid uppkörning: http://www.korkortsportalen.se/jag-s...orprov/Fordon/

    Och här allt vad gäller åldern: http://www.korkortsportalen.se/jag-s...vningskorning/

    19 januari 2013 höjs åldersgränsen till 24 för tung.
    Jag har inte bråttom, jag kör custom...

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Ia_ Visa inlägg
    Här har du allt vad gäller fordonet vid uppkörning: http://www.korkortsportalen.se/jag-s...orprov/Fordon/

    Och här allt vad gäller åldern: http://www.korkortsportalen.se/jag-s...vningskorning/

    19 januari 2013 höjs åldersgränsen till 24 för tung.

    Om jag fattar det hela rätt så kan jag köra upp med en 600cc hoj med minst 40kw och en 700cc hoj med minst 37kw för att få kort för tung?

    Om man är 20år och kör upp med en 600cc 40kw hoj går det automatiskt över till tung när man fyller 24år eller måste man göra om allt?

  4. #4
    Vilken soppa det blev

    Utan att läsa på i körkortsportalen.......

    Citat Ursprungligen postat av anafylaxi Visa inlägg
    Om jag fattar det hela rätt så kan jag köra upp med en 600cc hoj med minst 40kw och en 700cc hoj med minst 37kw för att få kort för tung?
    Ja

    Citat Ursprungligen postat av anafylaxi Visa inlägg
    Om man är 20år och kör upp med en 600cc 40kw hoj går det automatiskt över till tung när man fyller 24år eller måste man göra om allt?
    Nej, du måste vara 21 för att köra upp på tung. Tung får du köra som 20-åring enbart om du haft mellanklasskort(max 25kw) i två år.

    Från 18 januari gäller helt andra regler.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Vilken soppa det blev

    Utan att läsa på i körkortsportalen.......


    Ja


    Nej, du måste vara 21 för att köra upp på tung. Tung får du köra som 20-åring enbart om du haft mellanklasskort(max 25kw) i två år.

    Från 18 januari gäller helt andra regler.
    Om man kör upp för tung nu( om man är 21) Går det över sen när man fyller 24år eller får man köra tung trots att dom skall ändra till 24år om man haft för tung innan? :P

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av anafylaxi Visa inlägg
    Om man kör upp för tung nu( om man är 21) Går det över sen när man fyller 24år eller får man köra tung trots att dom skall ändra till 24år om man haft för tung innan? :P
    Det där med 24 år gäller bara uppkörning dvs, om du kör upp för tung nu så får du köra tung även nästa år. Gäller alltså inte dig.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4
    Okej, tack för hjälpen

Liknande ämnen

  1. ibland går det tungt (myrkörning)
    Av veteranmc i forum Offroad
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-07, 14:36
  2. Tungt idag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 13:03
  3. Det känns tungt.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 21:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •