Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Omdömmen av skolor i Malmö

  1. #1
    Medlem Foress avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    skåne
    Inlägg
    48

    Omdömmen av skolor i Malmö

    Hej alla!
    Jag är ny här på forumet.
    Själv är jag en 41 årig gubbe med fru och barn som alltid drömt om att få köra motorcykel.
    Kunna ta en tur ut och kunna cruisa runt i vårt vackra Sverige
    Har som sagt kommit upp lite i åren så höga hastigheter och brottom är inte min melodi.

    Här om dagen fick jag besök av en kompis som bor i Gävle (själv bor jag i Klågerup, Skåne).
    Han kom ner med sin hoj och berättade om sin rundtur.
    Jag tänkte då att nu måste jag ta tag i min dröm

    Tänkte om jag skulle få tummen låss köper jag en hoj, då måste jag ju ta kortet
    På kvällen började jag leta motorcyklar, ville ha en lättmanövrerad och enkel start hoj, som jag kan göra utflykter och semestra med. Inte allt för dyr, relativ ny och med abs.
    Hittade 4 st, 3 av dem försvann nästa dag (omg), kvar fanns en som skulle passa mig.
    Det blev en Kawasaki Versys 650 ABS, 2008, 350 mil, en ägare, svensk såld. Skick som ny
    Dagen efter åkte jag och en kompis som kört i många år och tittade å den.
    Har läst mycket om vibrationer och hög höjd, men när jag testade den satt den som en smäck på mig. Står stadigt med hela fötterna på backen. Fick den till ett mycket bra pris tycker jag, och får hem den nästa vecka.

    Min tanke är att skriva in mig på en körskola, övningsköra privat, ta någon lektion på skolan, ta teori via skolan (internet), göra proven. Har inte bråttom utan tar det lungt och stilla.

    Så nu efter all min intro till min topic.
    Har letat här och på nätet efter någon form av omdömen om körskolor i Malmö, men inte hittat något konstruktivt. Jag vet att det är väldigt individuellt hur man upplever folk men vill ändå ha lite kött på benen.
    Har funderat på Värnhems mc skola. Ligger bra till för mig men skulle veta vad ni tycker?

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Nu är det 5 år sen jag tog körkort för mc men jag minns att jag hade hittat en populär trafikskola i Malmö jag tänkte köra upp via men jag minns inte namnet längre. Triangelns Trafikskola sägs vara populär, kanske det var den jag hittade då 2007.

    Välkommen hit!

  3. #3
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Välkommen till forumet Här kommer du garanterat trivas!
    Eftersom jag inte bor i Malmö (Storvik, 4 mil väster om Gävle) kan jag ju inte hjälpa dig i själva frågan, tyvärr. Du verkar ha valt en vettig hoj att köra på ,tycker jag. Grattis !!
    Lägg gärna opp en bild på "stoltheten"
    Hoppas det ska gå bra med övningskörningen!!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Fores Visa inlägg
    Hej alla!
    Så nu efter all min intro till min topic.
    Har letat här och på nätet efter någon form av omdömen om körskolor i Malmö, men inte hittat något konstruktivt. Jag vet att det är väldigt individuellt hur man upplever folk men vill ändå ha lite kött på benen.
    Har funderat på Värnhems mc skola. Ligger bra till för mig men skulle veta vad ni tycker?
    Jag gick på både Värnhems MC-skola med slutade där och bytade till Royals Trafikskola istället. Sjävla teorin gjorde jag på Värnhem dock, men jag tröttnade på körläraren där som hela tiden verkade vilja dra ut på tiden. Enligt honom var jag inte ens nära att vara redo för uppkörning.

    5-6 lektioner senare på Royal så bokade dom uppkörning och jag klarade det på första försöket (i hällgren, ska nämnas

    Värnhems lokaler var lite snyggare. Royals var, åtminstone då, lite mer spartanska och sparsmakade, men personalen där var mer "rätt på". Det var inte lika mycket förhalande där, utan det kändes som att dom ville att man skulle ta körkortet lika mycket som en själv.

    Royal och Värnhem ligger hyfsat nära varandra.

    P.S. jag körde upp i augusti förra året (2011)
    Senast redigerat av Reject den 2012-07-28 klockan 09:42.

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Hej på dig.Försök hitta en trafikskola i Malmö som lär ut blinkersanvändande.Rätt så sällsynt i den staden nuförtiden.

  6. #6
    Medlem Foress avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    skåne
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Välkommen till forumet Här kommer du garanterat trivas!
    Eftersom jag inte bor i Malmö (Storvik, 4 mil väster om Gävle) kan jag ju inte hjälpa dig i själva frågan, tyvärr. Du verkar ha valt en vettig hoj att köra på ,tycker jag. Grattis !!
    Lägg gärna opp en bild på "stoltheten"
    Hoppas det ska gå bra med övningskörningen!!
    Ja enda bild jag har just nu är tagen hos handlaren.


    Oki jag tror jag skall försöka mig på värnhem först, berätta mina planer för dem så får jag en feeling på hur de är tror jag.
    Tack för svaren!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    4
    Hej!

    Lånar tråden lite. Är en nyfrälst hojåkare som ska ta kort i Malmö. Tar gärna emot tips på bra skolor.

    Tack på förhand

  8. #8
    Medlem Foress avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    skåne
    Inlägg
    48
    Det slutade att jag skrev in mig på erikslust-mcskola hos en äldre herre, Håkan. Mycket trevlig. Det var bara pang på Synintyg inskickat, skall på Risk ettan nästa söndag, pluggar nu teori. Allt idag
    När jag fått körkortstillstånd skall jag dit igen och ta en testsväng med honom.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Fores Visa inlägg
    Det slutade att jag skrev in mig på erikslust-mcskola hos en äldre herre, Håkan. Mycket trevlig. Det var bara pang på Synintyg inskickat, skall på Risk ettan nästa söndag, pluggar nu teori. Allt idag
    När jag fått körkortstillstånd skall jag dit igen och ta en testsväng med honom.
    Håkan och Erikslust anordnar risk-kurser i Malmö. Vissa andra körskolor som inte har egna risk-kurser hänvisar till bl.a. Erikslust.
    Han är en trevlig typ, den där Håkan. När han en gång frågade mig vilken motorcykeltyp jag hade tänkt köpa, och jag sa Aprilia, blev han lite orolig. Han verkar inte alls glad för sporthojar eller custom-hojar. När jag förklarade att det var en Aprilia Atlantic - en MC-scooter, blev han lite lugnare, men det hade nog ändrats tillbaka igen om han fick veta att jag nu kör custom

    Standardhoj med ABS verkar vara det enda acceptabla i hans värld. Men visst...han har erfarenheten och statistiken att luta sig tillbaka på! Hur som...trevlig here, den där Håkan.

    Och lycka till med kortet förresten Ses förhoppningsvis på vägarna...

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Fores Visa inlägg
    Det slutade att jag skrev in mig på erikslust-mcskola hos en äldre herre, Håkan. Mycket trevlig. Det var bara pang på Synintyg inskickat, skall på Risk ettan nästa söndag, pluggar nu teori. Allt idag
    När jag fått körkortstillstånd skall jag dit igen och ta en testsväng med honom.
    Det blir nog Erikslust för min del också. Verkar vara en bra utbildning, efter lite research, och bra priser.

    Förresten, om man gått riskettan för B-körkort för två år sedan måste man ändå gå kursen när man ska ta MC-kort?

Liknande ämnen

  1. Mek-Plats Malmö
    Av zata i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-11-03, 17:53
  2. Strypning i Malmö?
    Av Scrambler i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-09-30, 16:26
  3. Uppkörning Malmö
    Av Oduglig i forum MC-kort
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-05-07, 00:12
  4. 23/04/12 Pildammsparken - Malmo
    Av charlyno i forum Touring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 23:23
  5. Tips på skolor i Göteborg?
    Av MC_Bruttan i forum MC-kort
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-07, 18:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •