Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: XJ 600 Rasslar och Tickar, bara när den är varm!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Stockholm, Vällingby
    Inlägg
    34

    XJ 600 Rasslar och Tickar, bara när den är varm!

    Hej alla!

    Köpte mig en beggad XJ600 i våras, den har rulltar snart 4000 mil (tror jag det var) och den har rasslat sen jag köpte den för några hundra mil sedan. Då rasslade den konstant utan växel/med kopplingen intryckt.
    Vad jag och en bekant trodde då var att det va kopplingskorgen.
    Jag bytte olja (som var svartare än natten och mer trögflytande än sirap!!) och hällde i ny och fräsh. Rasslet fortsatte komma ifrån kopplingen men den gick bra så jag sket i det.

    Ganska nyligen så började hojen bli lite "bråkig" med ojämna varvtal och hostar på tomgång så jag hällde i lite "injection cleaner" då jag haft bra erfarenhet av en liten skvätt sådant i många tidigare bilar. (Ingen mirakelkur men kan rensa lite skit iaf).
    Tomgång och liknande har nu helt stabiliserats och själva motorn verkar gå bra igen.

    Nu har dock ett väldans tickande uppstått och samma sak med kopplingsrasslet, men bara när motorn är varm (kört 10min cikra). Om motorn är kall (stått över natten t.ex.) så låter hojen som en dröm..

    Har någon en idé på vad det kan vara?
    Jag ska byta olja och ev. byta fjädrar & kopplingslameller inom en snar framtid i hopp om att rasslet iallafall ska försvinna.

    Mvh
    Jocke

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Kopplingen rasslar tydligen på de här modellerna. Det andra rasslet är nog kamkedjan, troligen kan man justera bort en del rassel. Kolla runt lite på http://xjbikes.com/Forums.html

    /Janne

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Stockholm, Vällingby
    Inlägg
    34
    Kan kopplingsrasslet avhjälpas med nya lameller och/eller nya fjädrar?
    Ju varmare en fjäder blir desstu slappare blir den.. Känns som att det hjälper i teorin iallafall?

    Är det svårt att justera kamkedjan?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    För att komma åt kopplingsrasslet så får du nog byta korg också, men fan vet om det inte rasslar orginal.

    Kamkjedjan justeras på lite olika sätt beroende på vilken modell. I princip så ställer man motorn i ett givet läge å släpper en skruv å drar åt den igen, klart! Men kolla runt lite på XJ-bikes, camchain tensioner är bra sökord.

Liknande ämnen

  1. XJ 900 som rasslar, går kasst och luktar bensin!
    Av xj900projekt i forum Touring
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2018-09-04, 22:38
  2. Varm MC byxa.
    Av MEHall i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-11-07, 17:23
  3. Varm höstbyxa?
    Av TMax500 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-10-28, 06:52
  4. Motorn går varm (Honda cx500C-81
    Av pm_57 i forum Mekhörnan
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 13:36
  5. En varm tur.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-03, 20:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •