Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 13 av 13

Ämne: Håller på att ta körkort, 50 år gammal tjej.

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Snygg naken! Gillar den typen av hoj men även mina korta ben är för långa annars hade jag nog haft något liknande.
    Det är inte min, det är körskolans. Tydligen är det en klassisk nybörjarcykel om man googlar lite info. Stabli och snäll arbetshäst. Kan tänka mig att köpa en sån när jag får kortet, jag gillar också utseendet.

  2. #12
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    En sak man kan göra för att få ner känslan lite är att köra med hörselproppar,då slipper man mycket av vindbruset.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    36
    Sen inkommen i snacket men hoppas det går ändå:-) Tog mitt kort när jag var 23-24, är 34 idag och jag var alldeles ny. Hade inte kört moppe eller lätt mc innan. Satte mig på en suzuki 750 som var hög ( är 1.60) och det var tufft. Jag var nervös flera ggr under övningskörningen och förstas gg han tog ut mig i trafik var andras gg. Tror du jag körde 50? Nä vet du. Och då hade ag haft bilkort i 3 år och börjat blki vasn där. Det löste sig genom att han tvingade ut mig på 70 väg, efter att jag dragit på i den hastigheten var känslan av 50 inte likas stor. Min poäng... var inte rädd för hastigheten. Det är inte den som är farlig, du styr och din uppmärksamhet och riskbedömning är din bästa kompis på hojen. Lär dig tänka som motorcyklist! Det är din styrka. Fråga andra om risksituationer. Vad jag upptäckt är att man själv kan gå från att vara bilist där man t o m kan reta sig på "fräcka" motorcyklister, till att säta sig på hojen och veta att bilister felbedömmer en. Lite komiskt:-)
    Dessutom har du fått känna på hastigheten och att det fasktiskt kan vara rätt skönt att köra motorväg, då kan det påverka din trygghet på hojen. Jag upplevde det härlgt att komma från stadstrafiken, se lute vidder, slippa växla och bromsa helas tiden...blåsten kan vara jobbig kastvindar osv, hojen följer lite, men DU styr. Blåser det hårt från vänster och hojen rör sig lite från linjen, motverka med kroppen.

    Hart själv inte kört på ett tag. Ska skaffa ny hoj så nu blir jag oxå nybörjare igen. Mkt nervöst, men det är underbart. Kör så mkt du bara kan, flera ggr i v så kommer du se att din cykel sdnart känns som din trampcykel. Konstgt det där, efter ett tag ifrån är cykeln stor och klumpig. Tung som bara den, men kör man sen ofta och blir van, då krymper hojen och rätt ad det är så vänder du på en femöring:-)

    Håll i och stå ut. Ta och njut av detta. Belöningen är enorm och friheten ovärderlig:-) Lycka till!

Liknande ämnen

  1. Sveriges mc-handlare håller öppet
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-04-08, 12:47
  2. Mc till kort tjej?
    Av Mc-smurfan i forum Touring
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2017-09-02, 09:40
  3. Hoj till kort tjej?
    Av A76 i forum Touring
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 16:51
  4. MC-förare håller hastighetsgränserna?
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 17:53
  5. Håller Aprilia kvalitén?
    Av Reject i forum Scooter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 09:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •