Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Håller på att ta körkort, 50 år gammal tjej.

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118

    Håller på att ta körkort, 50 år gammal tjej.

    Hej! Kort presentation av en ny medlem.

    Efter det att min man gått igenom en tuff kamp mot cancern, ville vi göra nåt kul, så vi bestämde oss för att ta MC kort i "mogen ålder". Dvs 50 och 51 år.

    Jag kommer att hålla mig till 250 cc, min man gick på 500. Tydligen inte helt ovanligt när det gäller oss "flickor" - vi är lite mer försiktiga av oss. Teoriprovet är avklarat så vi börjar närma oss slutet.

    Min nästa lektion tvingar mig ut på motorvägen. Urrk. Så vad ska man tänka på?

    Jag har bilkörkort sen 30 år och kört tusentals mil på motorväg, men jag gillar inte att köra fort (håller mig gärna runt 100 i högerspåret) och nu ska jag ut med en 250 cc och SKA upp i 110. Fy. Maxhastighet hittills är 80 på landsväg.

    Nån här som har erfarenhet och lite tips? Slappna av i armarna? Luta sig lite framåt (jag sitter väldigt upprätt, vilket ger ett hårt vindmotstånd). Tänka positivt (har provat med mantrat " det är jättekul att köra MC fort"). Inte kolla för mycket på hastighetsmätaren (förhoppningsvis bli lite fartblind)?


    Nån som har några goda råd, ni som kommer ihåg hur det vara att vara helt ny?

    Jag ska kanske påpeka att jag bor i Danmark, så utbildningen här skiljer sig från den svenska. Jag tror att den svenska är tuffare, mer bankörning osv (vilket jag skulle vilja ha).

    Ser fram emot goda råd och tips. Tex så tränar jag "countersteering" och balansövningar på min vanliga tramp-cykel när jag har möjlighet!

  2. #2
    Medlem freddemannens avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    177
    Först och främst lycka till!
    Håll i dig mer med knäna / benen än med händerna är en bra början, håller du mer med benen och mindre med händerna får du en mer avslappnad körning, sitter du väldigt upprätt på hojen så testa att luta lite framåt så "glider" du lättare genom luften..
    Och du i 120 kan ledigt släppa händerna och sträcka ut armarna i luften utan att flyga av
    Tänk på att hojen är bättre än dig på att köra motorcykel du ska bara berätta var ni ska och hur snabbt ni ska komma dit

  3. #3
    Ankan1
    Gäst
    Luftmotståndet beror ju mycket på vad för slags hoj du kör.En nakenhoj som passerat 140 km/h kan ju uplevas av föraren som betydlig fortare pga vinden som pressar på.Ännu värre blir det om det är blåsigt.När du tagit dig förbi 180 km/h så känns det som om man gott kan fortsätta en bit över 200 km/h när man ändå är där uppe och vänder.LOL.

    Man ska sitta lagom ledigt på hojen utan allt för mycket spänning i kroppen.Ger en mer avslappnad och körvänlig stil.Du ska kunna nå alla reglage med händerna på styret utan att behöva släppa detta styre.Träna på att kunna stå stilla så långt det är möjligt med hojen utan att sätta ner fötterna.Se långt framför dig och planera vad som eventuellt kan hända vid utfarter mm.Vrid gärna på huvudet när du skiftar fil på motorväg för att vara säker på att där inte redan var en annan trafikant som du aldrig såg i backspegeln.Tänk ett steg i förväg.Har t ex skåpbilen som du ligger bakom och planerat att köra om verkligen sett dig när du ligger där bakom och kanske har samma ide på denna omkörning.Lägg dig i deras backspegelnivå så att de får en chans att uppfatta att du finns där bakom.Undvik omkörningar och ta det försiktigt i närheten av korsningar beroende på att många bilister har svårt att uppfatta dig när du dyker upp t ex bakom en lastbil.

    Träna dig på att luta hojen beroende på hur skarpt kurvan svänger.Du får mer flyt på din körning på detta vis än om du passerar denna kurva sittandes stelt rakt upp.Åk med hojen mitt i din fil eller aningen närmare mot mittlinjen än mot vägkanten.Skapar inte förvirring hos andra trafikanter som kanske tror att du vill släppa förbi dom om du kör t ex längs kanten på denna väg.Kör aldrig hoj ens kortare sträckor utan skyddsutrustning.Det räcker med en enda gång att man åkt kana på en asfalterad väg för att man ska inse hur mycket skinn och kött man kan bli av med på kroppen.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-08-04 klockan 15:29.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Vad är en nakenhoj?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Vad är en nakenhoj?
    En nakenhoj är en motorcykel utan kåpor och vindskydd. Ducati Monster är ett bra exempel på en nakenhoj.

    Vad gäller motorväg: allting är relativt och ju mer man kör, desto mer avslappnad blir man när man vågar lita på hojen. I början spände jag mig också fruktansvärt mycket, men efter att man har kört ett tag så lär man sig, nästan automatiskt, att slappna av...utan att bli helt slapp, så klart

    Eftersom du har kört bil; samma relativitetsteori gäller för MC som för bil - om du kört i 140 ett litet tag, och sedan backar tillbaka till 110, så känns 110 inte så där värst snabbt längre. En negativ fartblindhet som kanske inte är bra när man kör av motorväg och in på landsvägar, men det kan vara bra att tänka på.

    Ang. motor och kubik; häng inte upp er allt för mycket på det. En 800cc motor med 40 hästar och en vikt på 260kg är inte snabbare än t.ex. en 500cc med 50 hästar men med en vikt på 200.

    Ofta brukar dock större CC innebära bättre vrid - d.v.s. den kan med dra tyngre last lättare genom hela motorns register, men som sagt...väger de mer med mindre antal hästkrafter per kilo, så behöver de inte nödvändigtvis vara snabbare än en hoj med mindre motor, men fler hästar per kilo.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Jag kör en sån här. Definitivt "naken"! Suzuki GN250.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    "Och du i 120 kan ledigt släppa händerna och sträcka ut armarna i luften utan att flyga av".

    Då får man väl ha en aningen mer avancerad MC, annars stannar den ju ganska fort om man släpper gasen? Men kanonbra att höra. Mer sånt!

    Jag ska bara lita på att den inte välter/viker sig när man lägger den ner i en kurva, eller så fort det kommer den minsta ojämnhet i vägen. Vet inte varför jag nojar på det så mycket. Jag har cyklat i hela mitt liv och tagit snäva kurvor med nedläggning på en vanlig trampcykel, som ju både har smalare hjul, och är klenare byggd och mer vindkänslighet. Men det är nog att jag har sån enorm respekt för motorkraften och accelerationen som jag är försiktig. Irriterande att man blir en sån feg tant när man blir 50. Hade man varit 20 hade jag inte tänkt såhär.

    Många tack för tips och råd!!

  8. #8
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Lycka till med både körkort och sjukdom.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Jag kör en sån här. Definitivt "naken"! Suzuki GN250.
    Snygg naken! Gillar den typen av hoj men även mina korta ben är för långa annars hade jag nog haft något liknande.
    Ove

  10. #10
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Jag har bilkörkort sen 30 år och kört tusentals mil på motorväg, men jag gillar inte att köra fort (håller mig gärna runt 100 i högerspåret) och nu ska jag ut med en 250 cc och SKA upp i 110. Fy. Maxhastighet hittills är 80 på landsväg.

    Nån här som har erfarenhet och lite tips? Slappna av i armarna? Luta sig lite framåt (jag sitter väldigt upprätt, vilket ger ett hårt vindmotstånd). Tänka positivt (har provat med mantrat " det är jättekul att köra MC fort"). Inte kolla för mycket på hastighetsmätaren (förhoppningsvis bli lite fartblind)?
    Övervinn rädslan, det är inte svårt att köra landsväg. Sittställningen kan du experimentera med. Prova att kura ihop, sitta rak eller tillbakalutad. Grundregeln är ju att man inte ska hålla i sig i styret utan nypa åt med benen men i övrigt kan man laborera. För att kolla att man inte håller för hårt i styret kan man (under kontrollerade former på övningsbana helst) bromsa ner hojen hårt med bara en hand på styret utan att tappa spåret.

    För att övervinna rädslan för fart gäller bara en sak; gasa på uta helsike och vänj dej vid farten! Hög fart på en hoj är odramatiskt i sig, det obehagliga är trafiken runt omkring. Ta en långtur med handledare på landsväg tills du blir less så är skräcken borta.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. Sveriges mc-handlare håller öppet
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-04-08, 12:47
  2. Mc till kort tjej?
    Av Mc-smurfan i forum Touring
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2017-09-02, 09:40
  3. Hoj till kort tjej?
    Av A76 i forum Touring
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 16:51
  4. MC-förare håller hastighetsgränserna?
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 17:53
  5. Håller Aprilia kvalitén?
    Av Reject i forum Scooter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 09:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •