Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: De där sporthojjsåkarna...

  1. #1
    Bloggare Ia_s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    35

    De där sporthojjsåkarna...

    Nu på väg hem från jobbet var det en jäklans massa sporthojar ute och åkte.
    Jag misstänkte att de skulle samlas upp någonstans för att plåga övriga trafiken med sitt oansvariga fartgalningsåkande, så som den delen av hojåkare alltid gör.

    Det som då slog mig var att trots att de är flera stycken som kommer i klungor, på 73an (som är en väg med tre filer i varje riktning) och trafiken är väldigt gles den här tiden på dygnet... så kör alla väldigt lugnt?!

    De ligger efter varann på led, använder blinkers och blir till och med omkörda av nästan alla bilar som är på deras sida. Det kändes rätt märkligt.

    Min reflektion var att det kanske trots allt finns vettiga symaskinsåkare...
    Funderar på att eventuellt omvärdera mina fördomar.

    Tack till alla de jag såg idag, som gav mig hopp om genren och visar utåt att det kanske är de korkade som märks mest, men att det finns många fler som har vett!
    Jag har inte bråttom, jag kör custom...

  2. #2
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Så är det nog !

  3. #3
    Bloggare Ia_s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    35
    Jag vill tro att det är så i alla fall!
    Jag har inte bråttom, jag kör custom...

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag har sett flera sporthojförare som tar det lugnt på vägarna, nu såg du också den delen av den kategorin. De flesta verkar anta att bara för att man sitter på en gathoj/sporthoj så måste man gasa duktigt. Fördomar tar överhanden tyvärr. Jag märker det när jag kör min gathoj som de flesta tror är en sporthoj.

    De man ser tokgasa är för övrigt en liten klick ur hela sporthojkollektivet.

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Oj då ... då kanske man kan få någon form av statligt bidrag för att man tillhör en minoritet som gasar på så gott det går med ljudliga blås på gamla bettan.140 km/h på hoj tycker jag är en lagom fart på de flesta större vägar även om turbulensen ibland kan vara tröttande.Problemet är ju att förutom motorväg så blir man ju ständigt nedbromsad av (jag måste titta på blommorna gänget).

    Som idag t ex när jag for iväg sex mil efter Motul Olja och på motorväg i bil och under en lång sträcka har en bil snett bakom i omkörningsfil som aldrig tycks komma förbi.Dennas fart är marginelt aningen högre än min egen och när stollen väl lyckats ta sig förbi och går in framför mig så sänker vederbörande farten med ca 20 km/h.Varför undrar man ju då med ett skak på huvudet när man kör om denna stolle och tittar aningen kryptiskt på eländet bakom ratten.

  6. #6
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Oj då ... då kanske man kan få någon form av statligt bidrag för att man tillhör en minoritet som gasar på så gott det går med ljudliga blås på gamla bettan.140 km/h på hoj tycker jag är en lagom fart på de flesta större vägar även om turbulensen ibland kan vara tröttande.Problemet är ju att förutom motorväg så blir man ju ständigt nedbromsad av (jag måste titta på blommorna gänget).

    Som idag t ex när jag for iväg sex mil efter Motul Olja och på motorväg i bil och under en lång sträcka har en bil snett bakom i omkörningsfil som aldrig tycks komma förbi.Dennas fart är marginelt aningen högre än min egen och när stollen väl lyckats ta sig förbi och går in framför mig så sänker vederbörande farten med ca 20 km/h.Varför undrar man ju då med ett skak på huvudet när man kör om denna stolle och tittar aningen kryptiskt på eländet bakom ratten.
    Känner igen fenomenet,, ; många har svårt att ligga bakom med rätt avstånd, dom kör hellre om och ligger kvar i samma hastighet som innan,,

    Jag tillhör ibland "titta på blommorna - kategorin men då ser jag till att inte hindra övrig trafik

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja eller hur? Sen har vi de där stollarna som står vid en stopplikt/väjningsplikt och väntar på sin tur att få köra ut. De kör ut framför sista bilen! Vad är det för dumhet somliga hittat på? Vill de inte ligga sist i kön, är det så nedvärderande..? Har hänt mig flera gånger, ligger sist av raden med fordon och en bilist måste knöla sig ut framför mig när det kan vara alldeles tomt efter mig. Spelar ingen roll hur kort avståndet är före mig, de ska bara in före mig. Stollar!

  8. #8
    Bloggare Ia_s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    35
    Hehe, ju mer jag har varit i trafik, desto mer inser jag att de flesta inte verkar kunna köra...

    Farten i sig är väl inte egentligen det jag personligen har tyckt varit det knepiga med de förarna som jag refererade till som korkade. Utan mer deras körsätt kombinerat med farten...
    När det till varje pris skall slängas hej vilt mellan filer och bilar för att komma först fram (vissa till och med med småbarn bakpå?! ) eller tränga sig en på det ena och andra stället för att hinna före alla, eller värst av allt, de som kör på MIN sida av vägen i kurvor i äckligt höga hastigheter! DÅ förstår inte jag. det är mer sådant jag blir sur på.

    Själv tillhör jag den minoriteten som håller hastighetsbegränsnigarna, jag har ju inte kommit ifrån övningskörningen än.
    DESSUTOM tillhör jag av naturen "titta på blommorna-gänget" och dessa två i kombination brukar innebära att jag alltid får leda gänget! (LÄS: "leda bilkön!" )
    Jag har inte bråttom, jag kör custom...

  9. #9
    Jag har sporthoj för jag tycker de ser fräcka ut!
    Har inget med hastigheten att göra, lika roligt att crusa runt i stan i låg fart tycker jag

    dock måste jag erkänna att en övervarvad om körning alltid ger mig adrenalin, men anser inte att det trafikfarligt snarare tvärt om, mindre tid i mötande körfält destubättre, dock ska inte detta utnytjas till att göra farliga omkörningar bara för man vet (hoppas) på att man hinner, det är idiotiskt.
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Allaandranamnvarupptagna Visa inlägg
    Jag har sporthoj för jag tycker de ser fräcka ut!
    Har inget med hastigheten att göra, lika roligt att crusa runt i stan i låg fart tycker jag

    dock måste jag erkänna att en övervarvad om körning alltid ger mig adrenalin, men anser inte att det trafikfarligt snarare tvärt om, mindre tid i mötande körfält destubättre, dock ska inte detta utnytjas till att göra farliga omkörningar bara för man vet (hoppas) på att man hinner, det är idiotiskt.
    jag är benägen att hålla med dig där. köpte mig en custom för att "glida runt" men på körskolan är hojen en helt annan. det är jätteroligt att få "dra på" och ha kontroll på bågen och att det händer något när man gasar så man skulle ha två hojar, en för varje humör

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •