Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Norge resa

  1. #11
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Norge resa

    Min Norgeresa gick Stockholm-töcksfors (gränsen till Norge på E18)-Hallbjönnsekka (väg 45 Telemark), Lysebotn, den inre delen av Lysefjorden (29 Serpentiner varav en i trång tunnel)-Strömstad-Helsingborg). Jag startade själva Norge-turen i torsdags den 29 augusti från Stockholm efter att ha varit på en MC-träff i Tärnsjö och kommer hem idag söndag den 1 september. Övernattning på STF Turistgård i Töckfors, fjällanläggningen i Hallbjönnsekka på vägen till Lysebotn och i stuga på Strömstads camping på väg hem igen där detta skrivs.

    Det blev 350 mil inkl den ursprungliga resan från Helsinborg till Tärnsjö för MC-träff där innan Norgeresan gick av stapeln.

    Tyvärr har forumet disablat möjlighet att lägga in bilder från kameran på min telefon, så jag kan inte visa dem.
    Senast redigerat av Jourtjänst den 2013-09-01 klockan 06:54.

  2. #12
    Jag brukar ta minst en tur till Norge varje år och oftast har det väl blivit 2-3 turer.

    Har också försökt köra till "vägs ände" längst upp också. Nu i sommar gjorde jag bort Berlevåg.

    http://www.saarela.se/aktuellt/aktue.../130623b1.html


  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    OTROLIGT FINA VYER DÄR UPPE I NORR. Får verkligen ett sug av att åka ditåt.

  4. #14
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Haha, jag var in på din sida och kollade lite. Jag har läst lite på ett annat forum om din resa till Norge på moppe (den i mina ögon fula saken med dubbla lysen fram) och tyckte det var starkt. Men nu fick syn på att du dragit till alperna på moppe också, typ en vanlig kinamoppe fast Honda. Självplågare?
    /Erik

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Självplågare?
    Eller livsnjutare?
    Ove

  6. #16
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Ja, om man känner att man har tid och så. Man hinner ju i alla fall titta på vad man åker förbi när man åker 50 mil på moppe på en dag, och sedan 50 till dagen efter.
    /Erik

  7. #17
    haha, ja tid vet jag ju inte. Tar ju lika länge att sitta på en hoj 14 timmar som på moped

    Är man ensam så blir det ju en hel del att köra. Moped(topfart 42 km/timmen) tog mig t o r 10 dagar från Sverige(då fick jag mer eller mindre knuffa den i backarna) och då hann jag med att besöka Grossglockner, Dolomiterna, Stelvio mm.
    Håller man sig i nordländerna(tyskar osv blir sura om man kommer "sent" till camping) så hinner man köra ännu mer.

    Sverige är ju långt och när man väl kommer ner till ner till Skåne så är det ju inga avstånd. Körde förra året med en 8 hästars scooter(3,7 liters tank) 172 mil på ett dygn. Det innebär att från Sverige kommer man ner till typ Pisa i Italien och lite till.


    Jo Olle.....Nordnorge tycker jag att du ska dra till.

    Hur skulle man kunna jämföra syd- resp nord?
    Syd:
    -brutalt
    -intensivt
    -stressigt
    Nord
    -mjukt
    -lugnt
    -tyst

    Nåt jag glömt?

    Jag brukar faktiskt stanna ibland och bara....kika på dom vackra fjällen och bara lyssna på tystnaden. Man får då en lite ödmjuk känsla.

    Förstår att sydeuropeer som i princip bor på varann söker sig till lugnet och tystnade i norr.

  8. #18
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    haha, ja tid vet jag ju inte. Tar ju lika länge att sitta på en hoj 14 timmar som på moped
    Skillnaden är väl att man kommer lite längre på 14 timmar mc jämfört med 14 timmar moppe. Men jag förstår känslan, jag gillar att segla, det gör inte frugan. "Varför åker vi åt fel håll?"... Det är resan som är målet, inte att komma fram.
    /Erik

  9. #19
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Tempramentsfråga ? Sydlänningen vill ha mycket på kort tid.
    Jan

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Tempramentsfråga ? Sydlänningen vill ha mycket på kort tid.
    Nja, tror det är inställningen man har för den tilltänkta trippen. En gång skulle jag köpa en lyftkran till en 30-traktor. Uppstod frågan, skulle jag först åka och titta på kranen och sedan hyra en släpkärra?
    Det var nio mil dit, så jag tog traktorn i stället och chansade på att jag ville köpa kranen. Det blev faktiskt en riktigt trevlig tripp som gick nästan till Arvika- Koppom och runt Årjäng. Fick ju se en massa lustigheter som man inte ser annars.
    När vi flyttade hit fick inte alla grejer plats på flyttbilen, så jag lånade en traktor och vagn och for iväg 15 mil och hämtade resten oxå med en 30-traktor. Tiden går ju i samma takt oavsett. Som sagt, det är ju inställningen som är det viktiga.

Liknande ämnen

  1. 125 cc Norge
    Av Olle Å i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-05, 13:47
  2. VÄRMLAND -NORGE
    Av Olle Å i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 10:04
  3. Norge v31
    Av engström67 i forum Träffar & Körningar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 19:56
  4. Norge
    Av engström67 i forum Touring
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 07:43
  5. Krystalltallyt i Norge ???
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-18, 20:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •