Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Krånglande Honda CB750 Sevenfifty -96

  1. #11
    Ankan1
    Gäst
    Min egen hoj som från början är såld i Tyskland som ny och sedan importerad som begagnad saknar denna slang markerad i rött.Den har däremot ingenting att göra med dina avgaspuffar som mer tyder på en för mager bränsleblandning.


  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Men kan för små munstycken förklara varför hojen ibland "spontandör" som om den inte får soppa för att sedan komma igång igen?
    Skall dock prova soppaskruv/munstycken som nästa steg.

    Den gick visserligen bra innan jag ändrade på avgassystemet men det var inte "natt och dag" skillnad utan problemen har kommit krypandes efteråt

  3. #13
    Ankan1
    Gäst
    Så då har du sabbat något som fungerade bra från början genom att borra och kapa i ljuddämparnas vitala delar.Eftersom det nu är som det är med delvis fritt blås och med detta en ändrad förbränning så prova med att ändra på blandningsskruvarna.Du lär få en bättre blandning med mer soppa vilket lär synas på stiften efter några mil.

    Om du ska göra om det hela någon gång i framtiden så låt originalnitarna i "blått" samt innerröret vara och borra istället fyra hål markerade i "rött" som sedan går att plugga igen om man ångrar sig.

    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-08-03 klockan 15:42.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    verkar gå magert på 2:ans stift?

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Sådär då...
    Efter att ha
    -Tömt tanken och kontrollerat kran/sil
    -Kört injection cleaner och k-sprit
    -Demonterat och rengjort förgasarna
    -Bytt luftfilter
    -Bytt stift
    -Blåst igenom "tankventilationen"
    Så dör inte hojen längre!
    Visst, den är lite småsur när den blivit varm och den ligger på tomgång, vilket jag kan köpa att 'avgasmodifieringen' har orsakat.
    Efter att ha inspekterat förgasarna invändigt och kollat luftfiltret kan jag konstatera att dom nog borde ha åtgärdats först av allt.

    Även fått renovera startmotorn lite som bestämde sig för att ge upp, men sånt är livet.
    Senast redigerat av Bonehead den 2012-08-26 klockan 23:01.

  6. #16
    Ankan1
    Gäst
    Med tanke på hur somliga luftslangar är dragna var har den varit såld som ny.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Hur menar du Ankan1?

    Förövrigt var jag nog lite snabb med att säga att den funkar, tvärdog igen igår på vägen hem för att sen funka igen..
    Har spenderat dagen på att svetsa ihop avgassystemet "till original" igen så får bli en provrunda till.
    Hojen har dock spenderat någon minut på sida efter jag fann en rondell med sörja i så borde kontrollera luftfiltret igen..

    Så här blev 'slutröret' för övrigt, blev en lite större "yttre" ring nu då jag tyckte det blev ballare
    Senast redigerat av Bonehead den 2012-08-28 klockan 18:51.

  8. #18
    Ankan1
    Gäst
    Jo med tanke på att slangen som du har från luftburken och som finns på bild längre upptill enligt tidigare poster och som inte brukar finnas på övriga Europa hojar så hade det ju varit kul att veta om denna hoj du har ursprungligen är importerad från Schweiz eller Österrike som normalt sett var de enda två länderna som fick denna form av modifikation från Hondas fabriker.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Ahaa, du menade så!
    Tror tyvärr jag glömde fråga förra ägaren vart han importerade den ifrån, för det är faktiskt lite intressant!
    Hur ser det ut under tanken där slangen "ska sitta" på din MC? Går "AICV" bara rakt ut i luften?

    Lyckats ta en provtur nu och problemen kvarstår med hojen, även med återställda ljuddämpare.

    Problemet är som tidigare nämnt att den dör när man 'pressar den', i det här fallet när jag låg i 120 så kändes det som cylinder efter cylinder la av eller motorn inte fick soppa.
    Började köra lugnare och då började den leva igen efter en liten stund av tvekan(fortfarande rullandes)..
    Det är inte så att den "böar" utan den bara helt eller delvis slutar svara på gasen

    Förgasarna är rengjorda(flottör bortplockade samt något munstycke man kom åt där rengjort av annan kunnig person).
    Spontant känns det som att antingen får den inte gnista eller bränsle.
    Eftersom förgasarna är rengjorda borde i så fall problemet ligga innan dom? Går det på något sätt att "koppla förbi" bensinkranen eller utesluta den på något sätt?
    Om det är tändningen som strular, hur kan jag kolla sånt? :/
    Senast redigerat av Bonehead den 2012-09-07 klockan 16:13.

  10. #20
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Bonehead Visa inlägg
    Ahaa, du menade så!
    Tror tyvärr jag glömde fråga förra ägaren vart han importerade den ifrån, för det är faktiskt lite intressant!
    Hur ser det ut under tanken där slangen "ska sitta" på din MC? Går "AICV" bara rakt ut i luften?

    Lyckats ta en provtur nu och problemen kvarstår med hojen, även med återställda ljuddämpare.

    Problemet är som tidigare nämnt att den dör när man 'pressar den', i det här fallet när jag låg i 120 så kändes det som cylinder efter cylinder la av eller motorn inte fick soppa.
    Började köra lugnare och då började den leva igen efter en liten stund av tvekan(fortfarande rullandes)..
    Det är inte så att den "böar" utan den bara helt eller delvis slutar svara på gasen

    Förgasarna är rengjorda(flottör bortplockade samt något munstycke man kom åt där rengjort av annan kunnig person).
    Spontant känns det som att antingen får den inte gnista eller bränsle.
    Eftersom förgasarna är rengjorda borde i så fall problemet ligga innan dom? Går det på något sätt att "koppla förbi" bensinkranen eller utesluta den på något sätt?
    Om det är tändningen som strular, hur kan jag kolla sånt? :/
    På de flesta Europa varianterna går en av de två slangarna ner till luftrenaren och den andra rakt ut i det fria under motorn.Se bild jämfört med din egen ovan :


Liknande ämnen

  1. Återställning av Honda CB750 K7 -77
    Av jay_rivers i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-17, 17:21
  2. Honda CB750
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 05:35
  3. Någon mer med Honda CB750 SevenFifty?
    Av Vallejos i forum Street
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 21:04
  4. Min Honda CB750
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 15:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •