Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Uppkörning med custom?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Norra delen av Sverige
    Inlägg
    16

    Uppkörning med custom?

    Ska köra upp om drygt 2 veckor. Har kört en Honda 1000-kubikare på med körskolan, vilken har varit klockren vid banövningarna. Kunde dock inte hyra den för uppkörningen :P
    Har en egen hoj, en Marauder VZ800 -99, som jag funderar på att köra upp med. Har dock blivit avrådd att köra upp med den då den anses för klumpig av av vissa, och kanske en nackdel i och med att den inte har ABS vid bromsprovet i hög fart...

    Är det någon som har erfarenhet eller goda råd? Känner mig lite rådvill då det kan knasa sig med hoj annars

    Tacksam för snabba svar

    // Mallan

  2. #2
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    prova, sätt upp koner och se ifall du klarar banan. Bromsprovet utan ABS bör inte vara några problem.

  3. #3
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136
    Citat Ursprungligen postat av Markus Visa inlägg
    prova, sätt upp koner och se ifall du klarar banan. Bromsprovet utan ABS bör inte vara några problem.
    Håller med dig Markus, med ändringen: Bromsprov utan ABS SKALL inte vara problem.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Norra delen av Sverige
    Inlägg
    16
    Tack för era svar Markus & Zeeuus! Var och körde låg- och högfart med koner igårkväll, nötte en timme. Ja, som sagt jämfört med körskolans hoj är det ju betydligt svårare med min egen.. men det är bara ligga på och köra banorna varje dag. Den är såklart svårare att balansera då det är en custom. Kör upp i mitten på augusti, och är bortrest 5 dagar innan, så jag hinner bara precis komma hem så ska jag köra upp dagen efter :P Känns sådär, men jag får göra det bästa av situationen

  5. #5
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Jag svarade i din andra tråd men kontentan är densamma som vad andra sagt: kör med din egen, det går säkert bra efter lite träning! Jag körde själv upp med en custom, har kört manöverbanor på ett antal andra hojar efter det och helt krasst: nä, det är inte svårare att balansera med en custom. Det är felaktig teknik, felaktig användning av blicken, och hjärnspöken som kan ställa till det mest, oavsett hojtyp... ;-)

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Bara att nöta vidare, öva bromstekniken ordentligt, kläm åt tanken med låren å var väldigt lätt på bakbromsen.

    En tanke dock minskar inte marginalerna även i trafiken med en ohanterlig motorcykel?

    /Janne

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Norra delen av Sverige
    Inlägg
    16
    Ja mirrisen och Borken, visst ligger det något i det ni säger, och självklart ska man kunna manövrera sin egen hoj bromsmässigt i trafiken! Men det jag tänker främst på är testsituationen, som man helst vill ska gå så smidigt som det bara går - med testnerver och allt :P

    Det jag upplevde med min egen igårkväll då jag var och körde var främst smidigheten i lågfartsbanan som var sämre med min. Visst, lite mer träning och det skulle säkert funka det med. Men nu har jag i stort sett fått löfte från min körskolelärare att kjag ska få låna/hyra en mc från körskolan iallafall, förhoppningsvis den jag kört mest med under lektionerna, så jag hoppas på det då den är smidigare just i banmomenten än min egen. Man vill ju såklart förbättra alla chanser att få sitt kort innan säsongen är över! Och här där jag bor är det inte länge kvar innan det är snö

Liknande ämnen

  1. Uppkörning
    Av Hornet i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-06, 00:11
  2. MC för uppkörning
    Av JockeH i forum MC-kort
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 21:54
  3. nya fordonsregler vid uppkörning
    Av Beppe i forum MC-kort
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-06, 20:11
  4. Uppkörning!!!
    Av hannah i forum MC-kort
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2010-09-08, 08:27
  5. Uppkörning
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 17:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •