Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Max 10kg i packväskan???

  1. #1
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236

    Max 10kg i packväskan???

    Jag har efter enormt mycket om, men o en massa kanske fått mina H&B Alu standard packväskor.

    Såg när jag monterade dem att man bara får lasta 10 kg i varje?!

    En 5 liters reservdunk + en 5 liters vattendunk är alltså allt jag får lasta??

    Filosofin är att de har tagit till så det knakar för att vara säkra och MINST 15kg borde ändå vara säkert?

    Nån som har nån åsikt? (bortsett det uppenbara att man ska vara god svensk och följa även de mest idiotiska instruktioner..)
    Våga vägra "Hen"!!

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Tror också att du kan ha femton kilo i varje väska. Tyskarna garderar sig självklart! Du får väl testa själv och se vad som verkar rimligt. Tio kilo är ändå en hel del. Vart ska du åka, eftersom du behöver vatten och bensin med dig. Känns inte som något som är svårt att få tag i under vanliga omständigheter.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Det blir en sväng till norge på onsdag eller torsdag. piteå-arjeplog-silvervägen-bodö-lofoten-narvik-kiruna-piteå. rutten är beroende på väder och vind.
    Hojen rymmer 15 liter, men jag vill gärna ha 10 liter extra för att lugna sinnet. Vet att det är överkurs men jag BLIR nervös när jag "bara" har 5 liter kvar i tanken.

    Vattnet är både för att kunna laga mat o dricka. Blir mest att använda triangiat på rastplatser eller dylikt. Vill inte vara så beroende av vars jag stannar.
    Kan bli en 2 liters dunk ist, men den tar ju bara marginellt mindre plats. Det löööser sig nog.
    Våga vägra "Hen"!!

  4. #4
    Vikter och hastighet är väl säkerhetsnormer. En hoj som man lastar för mycket i blir ju logiskt sett lite mer vingligare och mer svårhanterlig både vid låg fart och i blåst.
    Personligen har jag både lastat och kört i hastigheter det dubbla rekommenderade.

    och..........i vissa länder(läs tex USA) blir väl tillverkaren stämd ända ner i kalsongerna om det skulle finnas en uns till att överlastade packväskor varit orsaken till att hojen brassat ner i diket.

  5. #5
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Vikter och hastighet är väl säkerhetsnormer. En hoj som man lastar för mycket i blir ju logiskt sett lite mer vingligare och mer svårhanterlig både vid låg fart och i blåst.
    Personligen har jag både lastat och kört i hastigheter det dubbla rekommenderade.

    och..........i vissa länder(läs tex USA) blir väl tillverkaren stämd ända ner i kalsongerna om det skulle finnas en uns till att överlastade packväskor varit orsaken till att hojen brassat ner i diket.
    Tanken är att eftersom jag kör själv kan jag lasta de 50 kg som en passagerare skulle vägt.

    Jag kör inte över 90km eftersom hojen inte är skön i de farterna.

    Blir inte tillverkaren stämd hur som helst i USA? Det står ju ingenstans att man inte kan köra 130km i en bergvägg med väskan som hjälm och suspensoar...
    Våga vägra "Hen"!!

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Har kunnat konstatera på min Transalp att om man lastar tungt i sidoväskor så märks inte det så mycket. Men däremot om man får många kilo i topboxen så blir hojen lite fladdrig i framänden vid snabb grusvägsåkning. Det beror ju på att topboxen sitter så långt bak och ganska högt.

  7. #7
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Har kunnat konstatera på min Transalp att om man lastar tungt i sidoväskor så märks inte det så mycket. Men däremot om man får många kilo i topboxen så blir hojen lite fladdrig i framänden vid snabb grusvägsåkning. Det beror ju på att topboxen sitter så långt bak och ganska högt.
    Max 5kg i toppboxen enligt tillverkaren..

    Det följer alla väl alltid??
    Våga vägra "Hen"!!

  8. #8
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Mina originalpackväskor: 5 kg per styck o max 130 km/h
    Hepco Becker tillbehörspakethållare: Max 5 kg.
    Jag måste erkänna att jag syndat en aning...

  9. #9
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av lasrberglund Visa inlägg
    Tanken är att eftersom jag kör själv kan jag lasta de 50 kg som en passagerare skulle vägt.
    50 kg!? Körde Europa runt med 5 kg packning (med marginellt större tank än du) och klarade mig utmärkt. Visst är det glest med mackar där du ska åka men varför man vill åka runt i "vredens druvor"-stil har jag aldrig begripit. Lämna alla bra-att-ha-grejer hemma och ta bara med dig det du vet att du behöver så drar hojen mindre soppa och därmed kan du även slopa reservdunken. Att ta reda på vart det finns mackar är inte svårt så att hålla tanken flytande är inget problem, och är det nåt du glömt att ta med finns det affärer överallt. Åka runt med överlast är inget nöje.

    Jag har ett par mjuka packväskor som alltid i slutändan får stanna hemma då jag inte behöver dom. Enda gången de följt med var när jag åkte långtur med frugan bakpå. (Hon måste tydligen matcha resten av sin klädsel beroende på vad hon bär för plagg beroende på situation, jag är mer zonindelad i min ekipering: Har jag nåt varmt samt svalt för överkroppen? Check. Har jag nåt varmt samt svalt för underkroppen? Check. Packning klar.)

    Du får naturligtvis sköta dina hojresor hur du vill och lider säkert av någon annan filosofi än mig, men ville bara ventilera. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  10. #10
    Jag har haft med mig en 5-liters dunk när jag åkt i dom där områdena, men då har jag ju haft bara 3,7 liters tank.......

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •