Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 30

Ämne: Touring som klarar grus

  1. #11
    Jag är av samma åsikt som Mats att Varaderon funkar kanon. Men det där med att köra på grusväg så sitter en stor spärr i skallen på många av oss, på mig med. Spärren har släppt mycket bara nu i år så det går att vänja sig.
    Jan-Olov

  2. #12
    TKC80 är väl om man kör 80% grus och 20% asfalt(?), medan Anakee och Tourance är lämpligt om man kör 80 asfalt och 20% grus.
    Nu tycker jag dessutom att dom sistnämnda är egentligen rena asfaltdäck egentligen.

    En gammal rulle med gammal kamera. Varaderon utrustad med Tourancedäck gick det väl emellanåt 170 knyck på grusväg med Varaderon

    http://www.saarela.se/film/youtube/100814-2.html

    För övrigt så går alltid mina poäng till Varadero...och måste man ha en Suzuki så tycker jag att V-strom 650 ett mycket bättre val än V-strom 1000

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag är av samma åsikt som Mats att Varaderon funkar kanon. Men det där med att köra på grusväg så sitter en stor spärr i skallen på många av oss, på mig med. Spärren har släppt mycket bara nu i år så det går att vänja sig.
    Säkert är det så! Även som andra påpekat också beroende på den som sitter bakom styret.
    Men om jag tittar efter annan hoj och har behov av att köra grus också tycker jag det är lämpligt att välja rätt hoj för ändamålet. Även om det med all sannolikhet kommer att krävas en del träning också.

    Alla inlägg tillför kunskap som jag tacksamt suger åt mig. Jag bugar för er vilja att dela med er.

    Magnus

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag är av samma åsikt som Mats att Varaderon funkar kanon. Men det där med att köra på grusväg så sitter en stor spärr i skallen på många av oss, på mig med. Spärren har släppt mycket bara nu i år så det går att vänja sig.
    Spärren släpper då man vant sig med att hojen har ett litet eget liv i bakänden, om man inte har ett mycket grovt grusdäck.
    Dunlop har ett däck som heter MFC 12 och är nog det grövsta däck i 17" du kan köpa. det är det enda som dessutom är gatlegalt upp till 170/km. Ett otroligt däck på grovt grus, sten och makadam. Kört på det på min Transalp förra hösten och i våras. På sommaren har jag Anakee, som är bäst på asfalt, men går sisådär på grus.

  5. #15
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    och måste man ha en Suzuki så tycker jag att V-strom 650 ett mycket bättre val än V-strom 1000
    Har hört det många gånger, och folk säger det även angående SV (som har samma snurror). Jag har ju bara erfarenhet av SV 650 och har alltid undrat varför folk som provat båda storlekarna säger att de föredrar den mindre. I princip identiska hojar men litervarianten har mer pulver, så varför är den mindre bättre? Har bara positiva minnen av 650'n och dess underbara motor men är seriöst nyfiken på motiveringen. =)

    Angående spärren vid gruskörning så har den nog svårt att släppa om man aldrig kört grus med däck som man litar på. När jag från början körde på Tourance tyckte jag grus var läskigt, men efter att ha testat att köra med MT21 fram och Karoo bak trillade poletten ner. Sen slog det slint och man gav sig ut på vansinniga företag i spenaten så det hade kanske varit bäst att ha behållit gatdäcken och besparat sig ett par vurpor..

    Ja just ja, din fråga: Det låter som att du kan välja och vraka bland alla hojar som går under epitetet "äventyrshojar", dvs gathojar med upprätt sittställning. Förutom varaderon och andra hojar som nämnts här finns det en uppsjö modeller att välja på. Nästan varenda märke har en eller flera modeller av den typen eftersom folk har upptäckt hur extremt användbara sådana multihojar är jämfört med de specialverktyg som sport, enduro, custom och touringhojar är.
    Senast redigerat av Molgan den 2012-07-28 klockan 01:30.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Har hört det många gånger, och folk säger det även angående SV (som har samma snurror). Jag har ju bara erfarenhet av SV 650 och har alltid undrat varför folk som provat båda storlekarna säger att de föredrar den mindre. I princip identiska hojar men litervarianten har mer pulver, så varför är den mindre bättre? Har bara positiva minnen av 650'n och dess underbara motor men är seriöst nyfiken på motiveringen. =)

    Angående spärren vid gruskörning så har den nog svårt att släppa om man aldrig kört grus med däck som man litar på. När jag från början körde på Tourance tyckte jag grus var läskigt, men efter att ha testat att köra med MT21 fram och Karoo bak trillade poletten ner. Sen slog det slint och man gav sig ut på vansinniga företag i spenaten så det hade kanske varit bäst att ha behållit gatdäcken och besparat sig ett par vurpor..

    Ja just ja, din fråga: Det låter som att du kan välja och vraka bland alla hojar som går under epitetet "äventyrshojar", dvs gathojar med upprätt sittställning. Förutom varaderon och andra hojar som nämnts här finns det en uppsjö modeller att välja på. Nästan varenda märke har en eller flera modeller av den typen eftersom folk har upptäckt hur extremt användbara sådana multihojar är jämfört med de specialverktyg som sport, enduro, custom och touringhojar är.
    Har också undrat lite över varför man föredrar den mindre varianten. Som jag skrev kommer huvuddelen av körningen ske på asfalt, men eftersom man är bosatt i en del av Sverige där halva vägnätet är grus är det ju en stor fördel att inte begränsa sig. Eftersom jag och min sambo gillar att ta okända vägar hamnar man därför ofta på grus. Men på asfalt vill jag gärna ha ordentligt med pulver.

    Har tittat lite på KTM Duke. En ren streethoj vad jag förstår, men hur funkar en sådan med rätt däckval på grus?

  7. #17
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag har TKC80 på Husqvarnan, jag tycker de funkar bra på både asfalt och grus. På min gamla BMW F650 GS hade jag Bridgestone original som är egentligen asfaltsdäck med lite grövre mönster. Jag tyckte de fungerade toppen på grus och i lera samt i vattenpölar men jag växte ur dem så jag satte på TKC80. Hojen blev en helt annan hoj som jag i mitt tycke inte alls funkade på grus med dom däcken, här fick jag därför en spärr.
    Egentligen kan man köra på grus med vilken hoj som helst (Streeten har körts på grus), allt handlar om teknik i grund och botten men ju grövre mönster samt lättare hoj desto bättre för gruskörningar för då kan man dra på lite mer. Tyngdpunkten spelar även den in en del tycker jag. Lite svårt att råda någon då smak och ergonomi är så olika mellan individer.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Jag körde offroad med min 1800c vinge nu på semestern,det var det djävligaste jag någonsin kört.Det var så lerigt och dyngvälling så trots att jag lyfte upp benen och gasa på ordentligt blev både jag och tanten totalt genomdyngiga.Det sprätte och yrde om vart annat,så då vi slutligen kom ut på asfaltvägar igen blev det till att söka upp en Gör Det Själv Tvätt i Tjeckien.Två poletter gick åt till hojen och ett helt gäng våtservetter åtgick till att försöka torka av dyngan från våra kläder.
    Efter denna bravur kan jag starkt rekomendera "Vingen" till offroadkörning.Denna hoj går även utmärkt att till att mata mil på asfalt med.

  9. #19
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Jag körde offroad med min 1800c vinge nu på semestern,det var det djävligaste jag någonsin kört.Det var så lerigt och dyngvälling så trots att jag lyfte upp benen och gasa på ordentligt blev både jag och tanten totalt genomdyngiga.Det sprätte och yrde om vart annat,så då vi slutligen kom ut på asfaltvägar igen blev det till att söka upp en Gör Det Själv Tvätt i Tjeckien.Två poletter gick åt till hojen och ett helt gäng våtservetter åtgick till att försöka torka av dyngan från våra kläder.
    Efter denna bravur kan jag starkt rekomendera "Vingen" till offroadkörning.Denna hoj går även utmärkt att till att mata mil på asfalt med.
    Ha ha ha javisst går det åka grus med alla hojar.

  10. #20
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Efter denna bravur kan jag starkt rekomendera "Vingen" till offroadkörning.Denna hoj går även utmärkt att till att mata mil på asfalt med.



    Dom flesta hojar går att köra med på grusvägar, även med slätdäck. Däremot kan gamla hojar typ den som magnusd har vara svajiga i sin helhet p.g.a. ålder, däck och många mil. Lastar man sen på två personer så bli fenomenet värre. Och ännu värre blir det på nyskrapade vägar där väghållaren lagt på 5 cm extra grus, uj, uj. Är man dessutom ovan grusförare så blir det inte kul så jag förstår magnusd när han vänder.

    Vilken hoj? Finns många att välja på typ. Varadero, Trans Alp, Africa Twin för att nämna några som jag känner till. Eftersom den hoj som magnusd har just nu som är ganska liten så blir mitt tips att även kolla in Trans Alpen som liksom Varaderon är lämplig att även bära passagerare utan problem. Att sen prislappen passar in gör väl inget.

    Lycka till i letandet, försök att få provköra även med gumman på hojen.

Liknande ämnen

  1. Många hojar klarar besiktningen
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 09:07
  2. Nervös, klarar jag det detta året?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 09:49
  3. Om man inte klarar pressen vid uppkörning :(
    Av Ulle rullgrus i forum MC-kort
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2012-09-16, 21:03
  4. Grus
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-01, 11:50
  5. Grus-rek
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 06:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •