Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: Touring som klarar grus

  1. #1

    Touring som klarar grus

    Hej Alla
    Jag tillhör dem som efter ett antal år utan hoj fått återfall. Ett impulsköp gjorde mig med hoj igen. En gammal 80-talare. En Suzuki GSX550. En kanonrolig nybörjarhoj som passade mig utmärkt att rosta av på.

    Nu har jag dock lyckats få med mig sambon. Visst, inga problem att ha passagerare på denna hoj, men ett problem uppstår. Vi båda gillar att ge oss ut på oplanerade turer över dagen. Leta efter lite kul saker att fotografera vilket vi båda har som hobby.

    Eftersom vi bor i småland hamnar man då ofta på mindre grusvägar. Med en GSX550 vänder man. Inte alls kul på grus.

    Till nästa sommar vill jag hitta en hoj som kanske är lite större än 550. Rent egoistiskt skulle jag vilja ha en streetfighter. Kanske en Duke. Men eftersom sambon också tycker det är kul och jag i min tur tycker det är vansinnigt kul att hon vill hänga på så har jag omvärderat hojvalet.

    Så tips på hoj tas tacksamt emot.
    1. Budget osäkert. I dagsläget tänkt 30 till 40K, men kan ovärderas till nästa sommar.
    2. Någorlunda prestanda. När jag är ensam ska den vara kul att köra.
    3. Ska klara grusväg.
    4. Eftersom jag börjar närma mig mittpunkten av livet vill jag gärna sitta bekvämt. Sporthoj är kul, men knäna i hakan börjar bli plågsamt efter några mil.

    Tacksam för synpunkter och förslag.

    Hälsningar
    Magnus

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Föreslår hojen jag själv kör, Honda Varadero! Här kan du läsa om den!
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Föreslår hojen jag själv kör, Honda Varadero! Här kan du läsa om den!
    Ett mycket spännande val av hoj. Först kände jag rysingen och "vill ha". Sen läste jag och funderade lite.

    1. Verkar ganska dyr. Högt andrahandsvärde och ofta körd ganska många mil. Är det ett bra begagnatval?

    2. Citerar direkt ur texten från länken du bifogade.
    "Som grusmotorcykel får den dessvärre inga högre poäng även om den duger. Kompetens och vilja kan också vara avgörande faktorer, men du bör nog inte inleda dina första trevande grusövningar på just en Varadero."

    Magnus

  4. #4
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Vad menar du med grus, mindre grusvägar eller steniga stigar? Vanlig grusväg klarar Varadero utan problem, V-strom, Transalp och liknande tar sig långt bort från E4an och vill man ta sig längre finns hojar typ KTM 640 adventure.

    Sen blir det lite missvisande när man talar om vad en hoj "klarar av", allra mest beror framkomligheten på vilka däck man har och vem som sitter bakom styret.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Vad menar du med grus, mindre grusvägar eller steniga stigar? Vanlig grusväg klarar Varadero utan problem, V-strom, Transalp och liknande tar sig långt bort från E4an och vill man ta sig längre finns hojar typ KTM 640 adventure.

    Sen blir det lite missvisande när man talar om vad en hoj "klarar av", allra mest beror framkomligheten på vilka däck man har och vem som sitter bakom styret.
    Med grusväg menar jag i huvudsak bättre grusväg. Där asfalt tar slut och grus tar vid. Kör ju inte kostigar med bil heller. Men i småland blir asfalt väldigt ofta grus. Vill inte behöva vända.
    Det handlar väl alltid, oavsett väglag om vem som sitter bakom styret men men en GSX550 vänder man hellre än fortsätter på grus. Nog GÅR det att köra, men det ska ju forstätta vara roligt.

    Eftersom planen är en ny hoj nästa sässong är huvudsyftet med fråga att lära mig mer och veta vad jag har att välja på.

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Varaderon klarar definitivt alla typer av underlag som du kan sätta ordet väg efter. Det är precis som Molgan säger! Dom vägar du tänker dig klarar den galant. Hade en förra året som jag bara körde grusvägar med, dock utrustad med lämpliga däck för att klara även lite sämre underlag.
    På grund av sjukdom är det inte längre lämpligt för mig att utsätta mig för risken av omkullkörningar så jag håller mig numera endast på asfalt. Passade då på att uppgradera till en -10:a. Bättre långfärdscykel för två är svår att hitta. Med väskor till så kan du åka hur långt som helst. Körde själv femhundra mil under dryga två veckors semester, helt utan klagomål varken från mig eller hustrun som satt bakpå.
    Anser att du får mycket hoj för ganska rimliga pengar. Med rätt skötsel klarar dom många, många mil.

    Här kan du läsa mer om Varaderon! Det var efter att läst detta som jag själv började intressera mig för den.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2012-07-27 klockan 14:39.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Hej Magnus
    Suzuki V-strom 1000 kan vara ett alternativ för dig på den nivån 30-40 kkr.
    Har du hittat ägarnas egna recension på denna sida?
    http://www.bike.se/community/recensioner

    //Håkan

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Hej Magnus
    Suzuki V-strom 1000 kan vara ett alternativ för dig på den nivån 30-40 kkr.
    Har du hittat ägarnas egna recension på denna sida?
    http://www.bike.se/community/recensioner

    //Håkan
    Också det en alldeles utmärkt hoj av samma typ!
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    2 spännande val. Stort tack för detta. Ska titta mer på båda.
    Ni pratar om däckval. Vad ska man då välja om man kanske kör 80% landsväg och 20% grus? För det lär nog ändå bli mest landsväg.

    Magnus

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av magnusda Visa inlägg
    2 spännande val. Stort tack för detta. Ska titta mer på båda.
    Ni pratar om däckval. Vad ska man då välja om man kanske kör 80% landsväg och 20% grus? För det lär nog ändå bli mest landsväg.

    Magnus
    Michelin Anakee eller Metzeler Tourance är två vanliga val. Kör nu själv med Anakee på denna hoj. När jag körde mer grusvägar körde jag med Continental TKC 80, ett grovmönstrat däck som funkar bra även på asfalt.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Många hojar klarar besiktningen
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 09:07
  2. Nervös, klarar jag det detta året?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 09:49
  3. Om man inte klarar pressen vid uppkörning :(
    Av Ulle rullgrus i forum MC-kort
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2012-09-16, 21:03
  4. Grus
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-01, 11:50
  5. Grus-rek
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 06:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •