Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Dunlop däck

  1. #1

    Dunlop däck

    Råkade ut för något märkligt igår, tvättade hojen och upptäckte en 20 cm lång bula på mitt Dunlop Sportmax Roadsmart framdäck, tog omedelbart av däcket för att kolla vad som hänt, ser precis ut som att det kommit luft in mellan däckets olika lager
    Någon som varit med om något liknande ?
    Rullat 800 mil hyfsad lugn körning, inköpt 2010
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Manne den 2012-07-19 klockan 11:46.
    If carlsberg made bikes, it would have been an XJR

  2. #2
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Troligtvis ett fabrikationsfel. Jag har aldrig sett något liknande och misstänker att Dunlop är intresserade av att kolla upp detta. Mitt råd blir att ta däcket till din handlare, med lite envishet kan du kanske få ett nytt. Värt ett försök. Vet du med dig att du inte misskött däcket och har haft rätt lufttryck så kan du vara lite påstridig.

  3. #3
    Mejlat Dunlop idag med bifogade bilder, ska bli spännande och se om det blir någon reaktion.
    Har alltid koll på skick och lufttryck i hojdäcken, handlar om min egen säkerhet, märkte inget konstigt sista turen jag körde vilket jag borde om skadan funnits på däcket redan då med tanke på bulans placering och storlek, tog nästan i på insidan av framskärmen när jag rullade ut hojen ur garaget för tvätt.
    If carlsberg made bikes, it would have been an XJR

  4. #4
    Medlem obans avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Ale
    Inlägg
    177
    I stort sett samma sak hände mig för ett par veckor sen när jag åkte en tur i Norge. Det var väven inuti däcket som spruckit. Fick ta bärgning och köpa nytt däck.
    Handlaren frågade om jag ville ha med mig däcket för att skicka tillbaka det, ska inte hända enl. honom. P.g.a. platsbrist m.m. fick det vara kvar (hade hojen fullpackad redan).
    Ska bli skoj att höra vad Dunlop svarar dig, hade också Roadsmart däcket.

  5. #5
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Är väl novis i denna fråga men det borde vara omöjligt att missköta ett däck och få en sådan skada?

  6. #6
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Är väl novis i denna fråga men det borde vara omöjligt att missköta ett däck och få en sådan skada?
    Jaa cordbrott kan ju uppstå på alla däck och svårt att skydda sig mot.Rätt ovanligt på moderna hojdäck men väldigt vanligt på husvagnar tex som har däck som blivit gamla

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jaa cordbrott kan ju uppstå på alla däck och svårt att skydda sig mot.Rätt ovanligt på moderna hojdäck men väldigt vanligt på husvagnar tex som har däck som blivit gamla
    Jag har för mig att cordbrott kan uppstå även av för lågt lufttryck i kombination med grop eller sten på vägen.

  8. #8
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Jag köper alltid extraförstärkta däck till min GS. För ett antal år sedan fick jag en jäkla bula på mitt framdäck på en grusväg.
    Jan

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Har aldrig sett något liknande under alla mina år på två hjul. Kanske har jag haft tur...
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jaa cordbrott kan ju uppstå på alla däck och svårt att skydda sig mot.Rätt ovanligt på moderna hojdäck men väldigt vanligt på husvagnar tex som har däck som blivit gamla
    ,,uj uj uj,, mina husvagnsdäck är nog inte de nyaste,, dags o byta,,?

Liknande ämnen

  1. Däck
    Av Viragomannen i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 21:07
  2. Nya däck
    Av cribbe i forum Street
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 10:50
  3. Nya däck.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 19:54
  4. Däck?
    Av Mange i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 22:06
  5. DÄCK!
    Av Gibson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 10:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •