Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 40

Ämne: Distanskörning/bensträckare

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag tror nog att väldigt många bilförare skulle må bättre om de tog flera pauser i sitt åkande. jag själv är ju inget undantag. Har ju kört många gånger mellan Värmland och Skåne med bara en fika på vägen. Då jag körde samma sträcka med mc blev det ju flera stopp, visserligen körde jag ju inte E6:an då.
    Som jag skrivit förut, så är ju hojarna byggda på ett visst sätt och passar ju inte alla olika förare.
    Om man hittar en hoj man verkligen gillar, så går det faktiskt att ändra om ganska mycket beträffande körkomforten. Kan väl ibland kosta en del, men vill man trivas på hojen så kan det vara värt det.
    Dessa förändringar kan ju göra att man kan köra mycket längre utan att få exvis domningar i ändan.

  2. #22
    Medlem Tiger ofs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Bergslagen och Stockholm
    Inlägg
    35
    Jag kör ca 30 mil mellan tankningar, och bensträckare/snusbyte i halvvägs, eller oftare vid behov
    An adventure is incompetente without the Explorer

  3. #23
    Medlem klantbos avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    19
    Jag kör en timme i vanliga fall sen en snabb bensträckare, har jag kört hela dagen så kan det bli "en skinka i taget" metoden på sadeln

    Nu har jag dock köpt en Airhawk och efter mycket inställning så kunde jag lätt köra tre timmar utan känningar. I söndags hade jag 10timmars restid hem efter semestern med bara tre stopp, inga som helst känningar varken då eller idag.

  4. #24
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Jag har en oerhört bekväm båge (en Guzzi Stelvio) där rumpa, ben, överkropp och hjärna mår prima. Trots det kör jag oftast väldigt korta etapper; beroende på vägtyp blir det mellan 4 - 15 mil mellan stoppen (om inte något foto-måste kommer emellan då kan det bli ännu oftare).
    Orsakerna är en taskig rygg och att jag är rökare ;-)

    PS: På autostrade och -bahn kan det bli betydligt längre men där är jag inte så ofta. DS

  5. #25
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Det är lite som sagt tidigare för mig. Det är tankningen som styr. Har ingen tankmätare på min Chopper, så jag tankar hellre lite för ofta. Men skulle jag sträck-köra blir det nog två-tre timmar innan jag behöver en bensträckare. Kan bero på att jag kör med i stort sett raka ben och rygg.
    For those about to rock - We salute you!

  6. #26
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag kan sitta några timmar under körning. Senaste långkörningen skedde till Linköping på en Triumph Street Triple R, inga stopp på vägen ner, ett stopp vid Oscarshäll på vägen upp. Vet inte hur långt det är till Linköping från Sthlm men det är en bit förstås. Jag är rätt uthållig på mc-turerna.

  7. #27
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    På måndag åker jag Helsingborg - Stockholm (är väl 55 mil ca) på min BMW F800ST med en Airhawk på sadeln. Det ska bli spännande att se hur det går och hur många bensträckare som krävs.

  8. #28
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    körde 220 mil förra fre-lö, tankning var 15mil, inga problem,sitter väldigt bekvämt på min custom. Förra hösten körde Stockholm - Göteborg med bara en tankning, har lite funderingar göra om den resan igen. Har man bara bra sadel och skaplig sittställning så betyder inte hojtypen så mycket på längden av resan. Gillar man åka hoj så gör man det

  9. #29
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Tiger of Visa inlägg
    Jag kör ca 30 mil mellan tankningar, och bensträckare/snusbyte i halvvägs, eller oftare vid behov
    Ungefär så. Senast jag tog E4 upp från Stockholm till Luleå tog jag rätt långa pauser (E4 är mördande tråkig) och vid ett av stoppen såg jag samma långtradare passera norrut som jag sett vid förra stoppet. "H*****e" tänkte jag, "håller samma marshfart som en tradare!". Sen fyllde jag tanken och höll tills reserven blinkat ett tag för att vara säker på att tradarn inte skulle hinna ikapp mig igen. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  10. #30
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    körde 220 mil förra fre-lö, tankning var 15mil, inga problem,sitter väldigt bekvämt på min custom. Förra hösten körde Stockholm - Göteborg med bara en tankning, har lite funderingar göra om den resan igen. Har man bara bra sadel och skaplig sittställning så betyder inte hojtypen så mycket på längden av resan. Gillar man åka hoj så gör man det
    110 mil per dag,det tycker jag låter lagomt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •