Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Hur få av kedjan

  1. #1
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102

    Hur få av kedjan

    Hur får jag av kedjan? Clipset har jag fått av. Men har försökt att bända med mejsel, dragit med polygrip, värmt med gasbrännare och ändå inte lyckas.
    Har jag en magisk kedja?
    Slav under Rock n Roll

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Brännjack Visa inlägg
    Hur får jag av kedjan? Clipset har jag fått av. Men har försökt att bända med mejsel, dragit med polygrip, värmt med gasbrännare och ändå inte lyckas.
    Har jag en magisk kedja?
    Brukar köra med rondell på nån av nitarna. I ditt fall där var du tagit bort clipset.

  3. #3

  4. #4
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Brukar köra med rondell på nån av nitarna. I ditt fall där var du tagit bort clipset.
    Hur menar du?
    Slav under Rock n Roll

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Brännjack Visa inlägg
    Hur menar du?
    Menar....en länk har ju två nitar. Du slipar helt enkelt bort material på en av nitarna tills den lossnar.

    Du kan ju också köra den hårda varianten, dvs helt enkelt kapa kedjan mittitu med rondellen(för jag förmodar att du ska ändå kasta kedjan eftersom du bändt och bränt på den redan)

  6. #6
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Menar....en länk har ju två nitar. Du slipar helt enkelt bort material på en av nitarna tills den lossnar.

    Du kan ju också köra den hårda varianten, dvs helt enkelt kapa kedjan mittitu med rondellen(för jag förmodar att du ska ändå kasta kedjan eftersom du bändt och bränt på den redan)
    Skulle ju helst vilja ha kvar den då brännandet och bändandet har varit i relativt kontrollerande former för att just kunna ha kvar kedjan.
    Slav under Rock n Roll

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Brännjack Visa inlägg
    Skulle ju helst vilja ha kvar den då brännandet och bändandet har varit i relativt kontrollerande former för att just kunna ha kvar kedjan.
    ...aha, då förstår jag. Trodde att det satt en o-ringskedja på den och med brännandet hade du ändå smält o-ringarna.

    Nåja, då föreslår jag fortfarande att du slipar på en av sk nitarna på kedjelåset. Du köper sen bara ett nytt kedjelås.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Använd en sk. kedjebrytare från exvis Lelles , så är problemet löst. Köp sedan ett nytt kedjelås.
    Om du har en gammal standadkedja utan oringar, så köp en ny. Kanske just därför att kedjelåset inte släpper, det är nött.

  9. #9
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Jag skulle resonera som.så att är kedjelåset nött/slitet så är resterande länkar det också och sikta på ett kedjebyte. Det är förhållandevis en låg kostnad för drift säkerhet att byta kedja.

  10. #10
    Medlem Brännjacks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Twenty2 Visa inlägg
    Jag skulle resonera som.så att är kedjelåset nött/slitet så är resterande länkar det också och sikta på ett kedjebyte. Det är förhållandevis en låg kostnad för drift säkerhet att byta kedja.
    Du har rätt. Får bli ny kedja

    Tack alla för feedback!
    Slav under Rock n Roll

Liknande ämnen

  1. Någon bra smörja till kedjan?
    Av Ron i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-04-24, 20:50
  2. Smörja kedjan.
    Av Jan-Olov i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 06:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •