Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Missljud vid gaspådrag

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406

    Missljud vid gaspådrag

    Hej

    Jag har lite missljud vid gaspdrag, och enbart vid gaspådrag. D.v.s. släpper jag gasen så upphör missljudet. Det är oberoende vilken växel jag ligger i eller om jag har den frikopplad och gasar på tillräkligt.

    I väldigt låg hastighet, säg under 20km/h, så låter det inget, så jag misstänker att det är något som vibrerar mot någonstans men vet inte vart jag ska börja leta.

    Ljudet låter lite som....ett bi som frenetiskt försöker ta sig ut ur ett snapsglass Alltså ett väldigt frenetiskt "Bzzzz".

    Själva vajern tycker jag går som den ska. Vad kan det annars vara, om det inte är vajern?

  2. #2
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Hej

    Jag har lite missljud vid gaspdrag, och enbart vid gaspådrag. D.v.s. släpper jag gasen så upphör missljudet. Det är oberoende vilken växel jag ligger i eller om jag har den frikopplad och gasar på tillräkligt.

    I väldigt låg hastighet, säg under 20km/h, så låter det inget, så jag misstänker att det är något som vibrerar mot någonstans men vet inte vart jag ska börja leta.

    Ljudet låter lite som....ett bi som frenetiskt försöker ta sig ut ur ett snapsglass Alltså ett väldigt frenetiskt "Bzzzz".

    Själva vajern tycker jag går som den ska. Vad kan det annars vara, om det inte är vajern?
    Oj, jättesvårt! Det kan inte vara ett insugsljud, alltså från luftburken nånstans? Hur upplever du prestandan?

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Jo, det känns lite skumt fel, men det "känns" som att det bara är något som ligger och vibrerar mot.

    Var ute och körde precis och vid låga varvtal (inte hastighet som jag skrev ursprungligen) så hörs inte missljudet, utan det är alltså bara på högre varvtal (större vibrationer?)

    Inte helt ologiskt att det kanske skulle kunna vara luftfiltret ändå! Ska faktiskt kolla. Prestandan märker jag ingen som helst skillnad på...inget annars i övrigt heller, för den delen...hmm...

  4. #4
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Jag tror inte att det är något fel på luftfiltret eller luftburken, utan teorin var snarare att det är ett "normalt" ljud från när motorn suger in luft. Men då skulle det höras konstant i förhållande till gaspådrag, vilket det tydligen inte gjorde ändå?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Aha, fast det kan ju vara något (luftfiltret?) som sitter lite löst. Kan ju vara att när motorn kommer upp i högre varv, så slår det emot p.g.a. vibrationerna. Jag har kollat lite "ytligt", men jag kan inte se eller känna något som verkar sitta löst.

    Lite störigt är det i vart fall...

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Hej

    Jag har lite missljud vid gaspdrag, och enbart vid gaspådrag. D.v.s. släpper jag gasen så upphör missljudet. Det är oberoende vilken växel jag ligger i eller om jag har den frikopplad och gasar på tillräkligt.

    I väldigt låg hastighet, säg under 20km/h, så låter det inget, så jag misstänker att det är något som vibrerar mot någonstans men vet inte vart jag ska börja leta.

    Ljudet låter lite som....ett bi som frenetiskt försöker ta sig ut ur ett snapsglass Alltså ett väldigt frenetiskt "Bzzzz".

    Själva vajern tycker jag går som den ska. Vad kan det annars vara, om det inte är vajern?
    Såna här vibrationsljud kan ju vara verkligen svåra att hitta. Om man misstänker något på hojen, så kan det hjälpa att använda eltejp vid felsökningen. Annars, så använd öronproppar.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Om den inte är normala ljud från insuget så han det vara en kåpa dekal eller nåt annat som sitter löst och ger ljud ifrån sig. Gör som Olle säger prova att tejpa lite varstans aå kanske du hittar rätt.

    Trodde själv att kamkedjan levde rövare för något år sen - lös skruv i kåpan fram.
    Ove

  8. #8
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Ett tag sedan denna post var aktuell, men det står inget om att problemet är löst.

    Hade samma problem med min Shadow, efter en massa letande och tejpande runt motorn visade dig sig att det var glaset till framlampan som vibrerade. Dra på gas och lägg en hand på framlampan och se om det slutar, för min del var det upphängningen till lampan som vibrerade mot lamphuset. 10cm eltejp så var problemet löst.
    Don't grow up, it's a trap!

Liknande ämnen

  1. Missljud Honda CBR600F -89
    Av Karocko i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-18, 22:34
  2. Min hoj :-( (missljud)
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2014-01-17, 19:39
  3. Missljud vid regn
    Av nickenordmark i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 20:02
  4. aprilia 125 futuna af1 -91 (missljud)
    Av orka i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 10:18
  5. Missljud i motorn
    Av Daimbag i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 16:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •