Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Honda Shadow känns ostabil?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    17

    Honda Shadow känns ostabil?

    Jag har nu haft mitt A-kort drygt en vecka och impulsköpte Hondan dagen efter uppkörning Naturligtvis provkörde jag, men det handlade ju inte om några 10 mil direkt...
    Nu har jag kört ca. 20 mil dom här dagarna och tycker den känns så himla ostabil och har dåligt fäste? Även i torrt väglag kan det släppa om jag kör över vägmarkeringar, det känns jäkligt obehagligt i synnerhet eftersom jag är så grön också...
    Den hugger direkt i minsta spår i asfalten och det är inte heller speciellt lustigt.

    Igår tog vi en tur trots regn i luften, men jag tänkte att jag ju ändå förr eller senare måste köra i regn så..Men fy f-n vilken jobbig resa när det väl började regna, det var som att köra ångbåt! Flera gånger var det som att sväva en bit över marken och det var 3 mil ren pina innan jag kom hem...
    Ska det verkligen vara så här att köra custom? jag har ju inte avverkat många mil så jag är ju som sagt helt grön, har enbart kört skolans hojar och min förra gamla kawasaki 600, men det var aldrig den här obehagliga känslan, det förtar liksom lite av nöjet...

  2. #2
    Bloggare Ia_s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    35
    Jag måste säga att jag tycker tvärt om när det gäller min cykel...
    Efter att ha suttit på skolans små vingliga Honda Hornet, känns min som att hoppa upp på en ardenner i jämförelse.
    Och det även i regn, även om jag själv som ny tycker regnet är äckligt att köra i...
    Men Kavvan går som en klocka. Och då är det dessutom inte många kilo som skiljer mellan skolans och min heller.

    Du har inte funderat på att provköra några till, eller kanske någon polare som har någon du kan testa och jämföra känslan med?
    Jag har inte bråttom, jag kör custom...

  3. #3
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Hur dana är dina däck ?
    Jag märkte en väldig skillnad i stabilitet efter bytet av bakdäck. Det kan även förklara varför du upplever hojen som slipprig på vägmarkeringar och vid blött väglag.

    Innan jag bytte däck så var mitt bakdäck ganska så platt vilket gjorde att det inte hände så mycket i kurvorna när man lutade ikull hojen vilket kändes lite obehagligt. Efter bytet till Commander2 däcken mot de gamla ContiTour som satt på så blev det en helt annan körupplevelse och körglädje.

    Spårigheten i vägen kan vara en obehaglig upplevelse när man inte är van... svårt att säga om det är den normala känslan du upplever eller om det är något som känns galet på just din hoj.
    Kanske kan vara en bra ide att låta någon som har lite erfarenhet av körning på olika cyklar testa din hoj och ge en bedömning.

    Hoppas det löser dig och att du får mycket glädje på vägarna.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Kolla också styrlager å svinglager ska inte vara något glapp överhuvudtaget.
    Sen hade jag bytt oljan i gaffeln för det brukar aldrig vara gjort, på de senaste hojjarna jag har haft har det vart nån stinkade sörja i gaffeln (undantaget monstern).

    /J

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    17
    - Bakdäck var nyligen bytt och båda däcken ser fina ut. Nu kan jag ju bara gå på utséendet och vet ju inte ett dugg vad det är för typ av däck
    Tyckte jag kollade styrlagren ( hade det ju färskt från säkerhetskontrollerna på skolan )
    Kunde inte se eller känna något konstigt alls.

    På firman där vi köpte den här har vi inom ett drygt år köpt/bytt 4 hojar på grund av att sambon bytte upp sig efter första och jag dödade min första övningscykel i en kurva med rullgrus
    Dom är jyssta och fixar det mesta och skulle aldrig släppa iväg nåt skrot, det har jag svårt att tro... Min sambo testade hondan när vi kom hem för att se om han kände nåt, det släppte i rondellerna tyckte han men inte allvarligt utan för att det är halt...*suck* Han är väl inte Mr. Safetyman direkt och kollar ju aldrig om nåt är fel innan han drar iväg, åkte med en farmarskruv i bakdäcket i flera mil trots att jag klagade på att det kändes "konstigt" bak på bönpallen

    Jag ska be en kompis som kört läääänge att testa och se vad han tycker, sen tror jag även att det till viss del är ovana. Det ÄR äckligt när det släpper och det är en ovan cykel för mig, men det är bara att nöta mil så kanske den växer fast sen

  6. #6
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Kan verka simpelt men det är lätt att glömma: är däckens lufttryck korrekt? För lite luft kan lätt ge vinglig färd!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Norra delen
    Inlägg
    11
    Jag är inne på Twenty2:s teori om däcken i alla fall.
    Kolla hur gamla de är via märkningen på sidan av däcken. Jag köpte för många år sedan en Virago som uppförde sig som du beskriver det trots att däcken och mönstret såg bra ut. Vid närmare kontroll med märkningen på däcken och tidigare ägare, så hade hojen stått ett antal år, så däcken var inte nötta men gamla och hårda.
    Efter byte till nya däck fick hojen ett helt annat och normalt uppträdande,
    /Janne

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av mirrisen Visa inlägg
    Kan verka simpelt men det är lätt att glömma: är däckens lufttryck korrekt? För lite luft kan lätt ge vinglig färd!
    Jag tror också att lufttrycker är fel. För lite gör hojen både ostabil och det känns som om det är halt.
    Jan-Olov

  9. #9
    Hondamannen
    Gäst
    Jag hade liknande bekymmer med en honda cm 400 t. Boven i dramat var styrlager, däck samt drivpaket som inte satt i rak linje med framdrevet pga om jag nu minns rätt så var inte bakdrevet centrerat då den ring som skulle centrera den hade gått sönder.


    Det är som de övriga säger styrlager och däck i första hand som kan orsaka konstiga egenskaper.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    17
    Kontrollerade lufttrycket i går kväll och det var bara 2.1 bak och 1.9 fram...Enligt boken ska det vara 2.25 fram & bak så jag la i 2.3 på båda.
    Bakdäcket stog det 5211 på så jag gissar att det är från v. 52 2011 då är det ju nytt.

    Har inte hunnit testa än men ska ta en tur efter jobbet om det inte vräker ner så får vi se om det är skillnad

Liknande ämnen

  1. Honda shadow 750 vt går på en cylinder.
    Av Mrgotland i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-08-25, 11:24
  2. Honda Shadow 600
    Av Emil Wiklöf i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-05-07, 06:59
  3. Honda Shadow 600 Bobber
    Av Olsson1988 i forum Custom
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-03-02, 22:58
  4. honda shadow 750
    Av honda500 i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-28, 00:11
  5. Honda Shadow
    Av Chrille i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 23:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •