Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Klarat kortet men får inte köra!!!!!

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Norra delen
    Inlägg
    11
    Enligt den förarprövare sonen hade nyligen vid uppkörningen och som Zeeuus också skriver så gäller körprovsprotokollet som körkort tills det riktiga är tillverkat och överlämnat. Förutsatt att godkänt körprov är kryssat i protokollet förstås.
    /Janne

  2. #12

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av dpiu Visa inlägg
    Enligt den förarprövare sonen hade nyligen vid uppkörningen och som Zeeuus också skriver så gäller körprovsprotokollet som körkort tills det riktiga är tillverkat och överlämnat. Förutsatt att godkänt körprov är kryssat i protokollet förstås.
    /Janne
    Hejsan!
    Denna protokoll-papperslapp fick även jag efter godkänd uppkörning och den gällde som körkort tills det riktiga kom till posten som man fick lösa ut

    Förstår inte riktigt problemet
    denna papperslapp skall gälla även om inspektören har tjall med tekniken!

    Hur som helst,Grattis till kortet!
    Bättre göra något kul idag!än att vänta till i morgon

    Min hojsida http://viragomannen.bloggo.nu/category/start

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    17
    Jag förstår inte heller problemet, man får ju inte körkortet direkt man får ju bara protokollet som är underskrivet? Det är ju det papperet som är körkortet tills dess att du hämtat ut det. Fattar inte riktigt varför du inte fick med dig protokollet bara för att hans pad inte funkade

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Mora
    Inlägg
    20
    Papperet gäller -- men innan inspektören släpper iväg en med det, så måste han få OK att registreringen gått igenom. Hade samma krångel, men han ringde mig efter bara någon timme och sa att det nu var registrerat = ok att köra.
    Skulle man stoppas med papperet, men att trafikverket ej reggat det så hade man åkt dit för olovlig körning

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Jag Gjorde som akems sa och ringde trafikverket. Tydligen måste det vara inrapporterat till deras databas nuförtiden för att man ska få köra, detta för att polisen ska kunna kolla direkt via sin dator i bilen att man har behörighet. Hursomhelst så rapporterades det in dagen efter, så det blev inte så lång väntan som uppkörningsförättaren sa

  6. #16
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    ja fick lapp..körde för en månad sen typ :s

  7. #17
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Helt rättvist...
    Vi som tog kort (alla klasser) i forntiden fick alltid vänta innan Kungliga Postverkets kvarnar hade malt färdigt med inrapportering, registrering, utsändning etc...Detta kunde ta uppåt två veckor....
    Varför ska ni yngel av idag ha så j-a bråttom ?
    Det var ett rätt hyggligt antal som åkte fast för olovlig körning i tiden däremellan ska ni veta.
    KK hade man formellt inte förrän man hade det i handen, dessförinnan var all körning olovlig körning så en del fick börja sin KK-bana med indraget kort....

    De e bara att vänta och se glad ut..
    När jag körde upp för B-kortet 1978 fick jag körkortet direkt i handen. Kirrat och klart - ingen väntan där. Likadant när jag körde upp för buss (DE) 1982.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    En kompis som tog kortet 1960 ringde till Länsstyrelsen och kollade om kortet fanns där efter provet. Det fanns och varpå han tog sin bil och körde till Stockholm och fick ut det. När han kom tillbaka till Norrtälje blev han stoppad av en polis, som vi kallade för Pepping. Äntligen har jag dig fast för olovlig körning sa han. Nähä, sa kompisen och visade sin nya lapp.
    Verkar som om ungdomen har ändå mera bråttom idag. Allting skall tydligen oavsett vad det gäller, ske omedelbart.

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    När jag körde upp för B-kortet 1978 fick jag körkortet direkt i handen. Kirrat och klart - ingen väntan där. Likadant när jag körde upp för buss (DE) 1982.
    1978 räknar jag i denna fråga inte till "forntiden"...
    "Forntiden" är den tid (före -74) då en del inhöstade ett gratis mc-kort samtidigt som man tog ett B-kort. (Jag har ett äkta A-kort från 60-talet och jag fick vänta 2v medans det tillverkades..)
    En "superhoj" på den tiden kunde ha 50 hk, siffror en fräsch 125:a av dag nästan uppnår..

Liknande ämnen

  1. Hjälp med MC kortet
    Av admhilz i forum Min hoj
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-06-17, 02:37
  2. han inte köra motorcykeln kuggad uppkörning
    Av leveland95 i forum MC-kort
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 20:27
  3. Kortet är klart!
    Av livewire i forum MC-kort
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 22:04
  4. Hur lång tid tar kortet?
    Av felix.l i forum MC-kort
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 13:41
  5. körkortet klarat
    Av leffa i forum MC-kort
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-06-04, 08:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •