Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nästa hoj-ABS?

  1. #1
    Hondamannen
    Gäst

    Nästa hoj-ABS?

    Hej,

    Har just nu en honda med ABS men då jag lite smått letar efter en efterträdare vill jag veta hur ni resonerar kring ABS? Kommer er nästa hoj ha ABS? Om ni redan har en ABS hoj skulle kunna tänka er att ha en hoj utan ABS?

    Mvh

    hondamannen

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Kommer er nästa hoj ha ABS?
    Precis vad jag undrar - fast för min första tunga mc nu efter A-kortet i förra veckan. Känns som om man verkligen vill ha ABS, men är det värt prisuppgraderingen? Väntar precis som Hondamannen nyfiket på inlägg från er med erfarenhet

    - iptrix

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Frågar du körskolorna så är ABS ett måste. Jag hade nog personligen föredragit ABS om/när valmöjligheten finns.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    84
    Tvärnita med en hoj i 90 km utan abs. och en med så är nog inte valet svårt. När jag körde upp och det var dags för en kontrollerad inbromsning i 70 km. Så var det en som tappade kontrollen över sin egen hoj som var utan abs. Så ser man på säkerhet så är en hoj med abs ett absolut tycker jag.

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Man tvärnitar aldrig med en hoj utan abs som leder till däcklåsing.Däremot lär man känna sin hojs bromsar och var gränsen går.Om fler lärt sig detta så hade kanske färre blivit mer eller mindre chockade samt skadade vid diverse marksyningar pga att de bromsade på sig.Och visst är ett fungerande abs system bra att ha.

  6. #6
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Man tvärnitar aldrig med en hoj utan abs som leder till däcklåsing.Däremot lär man känna sin hojs bromsar och var gränsen går.Om fler lärt sig detta så hade kanske färre blivit mer eller mindre chockade samt skadade...
    Va? Jag gjorde det 4 gånger idag bara för att jag kunde och körde rakt fram. Resten kan jag hålla med om med eftertryck.

    Men... För att svara på TS fråga. Har nyligen bokat en ny hoj, den första nya jag nånsin köpt efter 22 år med hojkort. Den har inte ABS och det har inte ens funnits som argument eftersom jag från början (våren 2011) vetat att den inte finns. Oavsett ABS fördelar i de situationer jag aldrig riktigt satt mig i.
    Självklart skulle jag kunna köpa en hoj med ABS, men det är inte avgörande. Vill jag vara säker kör jag bil eller åker tåg så jag slipper trafikanterna helt. Har man dock börjat med ABS så köper man inte nästa hoj utan. Man kan helt enkelt inte.

    Ihoptotat på kinapadda
    Senast redigerat av Jåke den 2012-07-07 klockan 22:48.

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Jag skulle väl kunna ha en hoj utan abs,men tycker det funkar så bra med abs,speciellt på grus då man stannar på nolltid.Har kört 100kmt med passagerare och nypit i fullt på grus,det bara stannar.Det är väl lika på våt asfalt med,ingen risk att bromsa ikull i fall man kör aktivt och bara nypa i.Jag håller gärna farten så länge jag kan och bromsar när jag måste

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Inne på min 2:a med ABS. Aldrig mera en hoj utan. Fick ett kast på regnvåt asfalt i Norge med den jag då hade utan... Lyckades undvika att gå omkull.

Liknande ämnen

  1. Nästa mål
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-06-17, 20:26
  2. Nästa mcresa
    Av Hondamannen i forum Touring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-14, 18:16
  3. nästa motorcykel
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-04-28, 09:26
  4. Garaget nästa!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-10, 06:29
  5. Nästa vecka – v 29
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 06:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •