Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Parkering?

  1. #1
    Medlem Martins avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    78

    Parkering?

    Hej på Er

    Känns som en dum fråga när man haft mc kort länge men vad är det för regler när man parkerar på en betalparkering?

    Ska man ställa hojen vid en cykelparkering eller på en bilruta? Tänker mest på ifall man ska betala för att slippa parkeringsböter, men var gör man av parkeringskvittot isf.

    Hur gör Ni eller vad säger regelverket?

  2. #2
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Bra fråga egentligen,, Har oxå kört hoj i många år men aldrigt tänkt på detta,,
    Borde väl vara så att om man parkerar på en betalruta , så måste man betala och försöka fästa kvittot någonstans?
    Jag personligen parkerar aldrig på det viset , jag söker upp en "lämplig" plats. Har aldrig fått P-böter heller,, Tur? jag vet inte.

  3. #3
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Parkerar man i en betalruta så ska man betala, en biljett per mc (oavsett hur många hojar man lyckas klämma in på rutan...). Biljetten ska fästas väl synligt (kläm fast vid ev. vindskärm t.ex.) och då uppstår nästa problem: väder, vind och klåfingriga människor...
    Tips:
    * Skriv hojens reg.nr på P-biljetten
    * Ta kort på hoj med biljett.
    ELLER
    * Skaffa p-biljetthållare (t.ex. http://www.mecomer.se/index.php/prod...jetthallare-mc)

    I Stockholm klarar vi oss ytterst sällan från böter vid kreativ parkering, men det är säkert väldigt olika i olika orter!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Allt som Mirrisen säger låter helt korrekt.

    Här i Malmö har jag dock sett en hel del udda parkeringar - t.ex. finns det ett ställe där folk parkerar bakom en rabatt bakom ett par bänkar intill ett bostadshus. Har alltid undrat hur (om?) de klarar sig utan att bli lappade...

    Själv försöker jag alltid att hålla mig till MC-parkeringar, men i brist på dessa så tar jag plats längs gatan. Fallerar även detta så får det bli en bilruta...

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Med tanke på att en del av Malmö bilisterna verkar ha fått körkortet från en mjölkkartong så är det ju också en risk med att parkera en mc längs gatan.Det är bedrövligt dåligt med mc parkeringar i staden.Det snackas spaltmeter om hur bra det är att folk kör hoj pga miljön mm men vettiga parkeringar i t ex centrum är bedrövligt.Däremot är diverse stormarknader i området väldigt bra på dessa mc platser.

    I kvarteret hemma kan man ibland se inkommande eu moppar på gångbana mellan husen bland små lekande barn med yngre förmågor till förare i lågskor, kortbyxor och t-shirts utan hjälm där moppen sedan ibland parkeras lutande mot en husvägg.Har aldrig någonsin sett en av dessa lappade eu moppar.Egendomligt !?.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-07-06 klockan 13:41.

  6. #6
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    /.../
    I kvarteret hemma kan man ibland se inkommande eu moppar på gångbana mellan husen bland små lekande barn med yngre förmågor till förare i lågskor, kortbyxor och t-shirts utan hjälm där moppen sedan ibland parkeras lutande mot en husvägg.Har aldrig någonsin sett en av dessa lappade eu moppar.Egendomligt !?.
    Inga reg.skyltar heller kan man misstänka, och då är det ju svårt att lappa, tyvärr...

  7. #7
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Ställa hojen vid en cykelparkering ger böter iaf....
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  8. #8
    Har under 17 års mc-körande endast betalt en gång för parkering. Har klarat mig från böter helt o hållet, men det är nog mest tur.

    Frågade ett dam som jobbade på ett parkeringsbolag hur man ska göra med parkeringslappen enklast som mc-förare. Fick till svar att skriva upp regnr på parkeringskvittot o även ta kort på den tillsammans med nr-plåten som bevis. Om lappen skulle försvinna o böter skrivs ut så har man därigenom bevis som man får påvisa för rättvisan.

    Dvs: Först lägga ut pengar på att betala sina parkeringsböter som man fått pga någon klåfingrig person varit snål eller jävlats, därefter behöva överklaga med hjälp av fotobeviset medans man tvingats lägga ut sina surt förvärvade $.

    Undrar just hur dom tänkt med parkeringsskivor o mc?
    Senast redigerat av Dragstar den 2012-07-07 klockan 08:59.
    Jag är inte som alla andra, jag är helt enkelt mig själv

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag kollade med myndigheten i Karlstad angående flera hojar i samma ruta. Betalning för varje parkerad hoj gäller.
    Det skulle vara KUL ATT DRA SAMMAN EN MASSA HOJAR TIDIGT EN LÖRDAG I KARLSTAD OCH PLACERA EN HOJ I VARJE RUTA.
    Skulle tro att folk blev galna då. Fattar inte varför inte flera hojar kan få samsas i en ruta.
    Finns ju speciella fickor att placera på hojen för p-kvittot

  10. #10
    Medlem Martins avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    78
    Tack för alla svar

    Det var som jag misstänkte att man ska betala samt att man inte ska stå på cykelparkering hehe.

    Får fortsätta hitta på fyndiga p-platser, har klarat mig hittills

Liknande ämnen

  1. SMS Parkering
    Av loquaz i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-09-05, 11:58
  2. Parkering Visby
    Av erikn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-07-26, 17:58
  3. Stor och bra parkering i Stockholm?
    Av rickythefox i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-21, 08:57
  4. Framtidens MC-parkering?
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 22:07
  5. fin parkering
    Av turbo i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-24, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •