Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Parkering?

  1. #11
    Medlem obans avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Ale
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det skulle vara KUL ATT DRA SAMMAN EN MASSA HOJAR TIDIGT EN LÖRDAG I KARLSTAD OCH PLACERA EN HOJ I VARJE RUTA.
    Skulle tro att folk blev galna då. Fattar inte varför inte flera hojar kan få samsas i en ruta.
    Finns ju speciella fickor att placera på hojen för p-kvittot
    Detta gjordes för några år här i Göteborg när kommunen tog bort regeln att mc fick parkera bredvid cykelställ och skulle parkeras som bilar. Då fylldes Hedens parkering av mc två lönehelgslördagar. Vi fick inte tillbaka den tidigare regeln med det slutade med att det skapades rätt gott om mc-parkeringar i stan i alla fall.

    Så prova ni

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    I sann "Necromancer"-anda väljer jag att återuppliva denna tråden.

    Hur tycker ni att MC parkering har fungerat runtom i landet sommaren som gått ?
    Någon speciell plats som bjudit på nån speciell upplevelse ?

    Jag är i startgroparna för ett projekt avseende just mcparkeringar i mitt arbete som jag vill göra så omfattande som det bara går.. Ja allra bäst vore om man kunde få det att sprida sig, knyta ann med rätt folk och få till ett enhetligt regelverk i hela landet...

    Men det kan vara kul att höra vad andra knuttar upplever som bra/dåligt osv..
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    I sann "Necromancer"-anda väljer jag att återuppliva denna tråden.

    Hur tycker ni att MC parkering har fungerat runtom i landet sommaren som gått ?
    Någon speciell plats som bjudit på nån speciell upplevelse ?

    Jag är i startgroparna för ett projekt avseende just mcparkeringar i mitt arbete som jag vill göra så omfattande som det bara går.. Ja allra bäst vore om man kunde få det att sprida sig, knyta ann med rätt folk och få till ett enhetligt regelverk i hela landet...

    Men det kan vara kul att höra vad andra knuttar upplever som bra/dåligt osv..
    Bra försök. jag har haft denna tråd uppe i tidigare. Huvudinnehållet var då, att man skall få parkera flera hojar i samma parkeringsruta till kostnad för ett fordon.
    Byråkraterna tycker att det blir besvärligt att administrera.
    Om någon av hojarna hela tiden har p-biljett, var är då problemet.
    Karlstad kommun var helt oförstående i saken.
    Funderade ett tag att göra ett upprop och ställa 25-30 hojar runt centrum i var sin ruta.
    Jag bor en bit från Karlstad så om någon med bättre känning där kunde hjälpa till att få ihop en massa hojar , så vore det kul.
    Senast redigerat av Olle Å den 2013-11-28 klockan 09:19.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Bra försök. jag har haft denna tråd uppe i tidigare. Huvudinnehållet var då, att man skall få parkera flera hojar i samma parkeringsruta till kostnad för ett fordon.
    Byråkraterna tycker att det blir besvärligt att administrera.
    Om någon av hojarna hela tiden har p-biljett, var är då problemet.
    Karlstad kommun var helt oförstående i saken.
    Funderade ett tag att göra ett upprop och ställa 25-30 hojar runt centrum i var sin ruta.
    Jag bor en bit från Karlstad så om någon med bättre känning där kunde hjälpa till att få ihop en massa hojar , så vore det kul.
    Ja, jag har hört talas om detta också, jag står lite oförstående till det då jag och min kommun med mig gjort tolkningen att man hyr en plats då du erlägger avgift.
    Erlägger en av motorcyklarna avgift så är det ju inte tal om någon uppenbar ekonomisk förlust, utan här låter det mer som ovilja att se över sina regelverk.

    När man sedan hör talas om kommuner som hänvisar motorcyklister till cykelställ så blir jag fasen mörkrädd.
    Cykelställ som då oftast är placerade upp en bit på G/C-gator är det sista stället några motorfordon med undantag för moped kl2 skall framföras eller ställas upp, det är en klar och tydlig överträdelse om man tittar i trafikförordningens föreskrifter om stannande och parkering kap 3, 48§, st2 (för att vara riktigt exakt).

    Liknelsen kan göras åt andra hållet då du ska parkera ett ekipage med två "fordon", alltså med tillkopplat släp t.ex.
    Då avser man ju fordonen som ett "ekipage" varefter jag förstått att de flesta kommuner nöjer sig med en biljett sålänge hela skipaget står i en/två rutor.

    Jag menar nog att just regelverket kring MC-parkering är det uteslutande mest röriga och oenhetliga regelverk som finns, så det måste man nog reda ut.
    Jag väljer förvisso alltid sms parkering i andra städer då risken att bli av med biljett är för stor, men där är ett problem också då det fortfarande inte finns sådanna möjligheter överallt.
    Senast redigerat av Kakel_anders den 2013-12-13 klockan 08:49.
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  5. #15
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag tycker att mc ska vara avgiftsbefriad just av den anledningen att man inte kan placera biljetten någonstans.

    Solna har bra. Det är gratis att parkera om du ställer dig på tvären på gatan.
    Stockholm har MC-parkeringar, men jag har varit där inne och parkerat för lite för att ha en uppfattning om det är tillräckligt. Bra uppgifter på hemsidan om var de finns.
    Södertälje är ett skämt. De har alldeles för få MC-parkeringar i centrum. Dessutom finns ingen uppgift om var de finns, så jag har inte hittat den jag har hört talas om ska finnas.

    I övrigt rör jag mig där det är gratis parkering för alla. Men hur det fungerar på ställen där man ska ha P-skiva har jag inte riktigt klurat ut, vet inte var jag ska sätta skivan. Så än så länge har jag struntat i den, och hittills inte fått böter. Vet inte om det är tur eller om det är så det ska fungera. Ställer mig oftast lite på sidan så att man inte tar upp någon plats.
    /Erik

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Jag tycker att mc ska vara avgiftsbefriad just av den anledningen att man inte kan placera biljetten någonstans.

    Solna har bra. Det är gratis att parkera om du ställer dig på tvären på gatan.
    Stockholm har MC-parkeringar, men jag har varit där inne och parkerat för lite för att ha en uppfattning om det är tillräckligt. Bra uppgifter på hemsidan om var de finns.
    Södertälje är ett skämt. De har alldeles för få MC-parkeringar i centrum. Dessutom finns ingen uppgift om var de finns, så jag har inte hittat den jag har hört talas om ska finnas.

    I övrigt rör jag mig där det är gratis parkering för alla. Men hur det fungerar på ställen där man ska ha P-skiva har jag inte riktigt klurat ut, vet inte var jag ska sätta skivan. Så än så länge har jag struntat i den, och hittills inte fått böter. Vet inte om det är tur eller om det är så det ska fungera. Ställer mig oftast lite på sidan så att man inte tar upp någon plats.
    Jag tror man drar det för långt när man menar att MCparkering ska vara avgiftsbefriad helt utan motivering.
    Det som däremot står klart är att det måste vara avgiftsbefriat tills där finns ett hållbart sätt att erlägga och uppvisa erlagd avgift.

    En intressant poäng du tar upp som jag inte alls tänkt på är ju det här med P-skiva!

    En fråga här är ju hur man på ett extremt lättillgängligt sätt framför information om parkeringsvilkoren till parkören då det saknas enhetlighet.
    Det ska ju inte behöva vara att man tvingas stå i telefonkö till respektive parkeringsverksamhet varje gång man ska parkera en mc på en ny plats bara för att få reda på vad som gäller...
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  7. #17
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Mycket sjukt vad gäller mc parkeringar.Ska väl vara ok att stå på en ruta med hoj och betala som för bil.Tur jag undviker parkera min hoj i centrum.

  8. #18
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Skulle tro att det är en avgift per fordon då det är biljetter som gäller!
    Det var nog annorlunda då det satt p-automater för mynt utmed gatorna!

    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

Liknande ämnen

  1. SMS Parkering
    Av loquaz i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-09-05, 11:58
  2. Parkering Visby
    Av erikn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-07-26, 17:58
  3. Stor och bra parkering i Stockholm?
    Av rickythefox i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-21, 08:57
  4. Framtidens MC-parkering?
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 22:07
  5. fin parkering
    Av turbo i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-24, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •