Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: NSU MAX 250cc 1953

  1. #11
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Finns det bränslepump på den? Jag tror dig men det var en överraskning...

    Generellt kan man aldrig få alltför rent i bränslekran, filter, slangar, flottörventil, flottörhus och munstycken/kanaler. Dessutom bildas alltid kondens i bränsletankar och vatten/smuts ger just sådana symptom; det går en liten stund tills smutsen/vattnen stigit upp och täpper till. Efter en stund har skiten sjunkit ned åsså går den igen.

  2. #12
    Hondamannen
    Gäst
    Jag blev också lite ställd. Nu är jag inte teknisk kunnig och rätta mig om jag har fel. Jag inbillar mig att bilar med förgasare behövde bensinpump då tanken var belägen längre ner var man tvungen att pumpa upp bensinen. På en motorcykel där tanken är belägen ovanför motorn så behövs det ingen pump då den faller pga egentryck. Att insprutningsmotorer har bensinpump beror på att där måste bensinen cirkulera med konstant tryck. Har jag fattat det rätt eller är jag ute och cyklar?

  3. #13
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    I princip har du alla rätt, Hondamannen.

    Undantag finns åt alla håll och kanter t.ex. att det finns förgasar-mc med pump och att det viktiga för de flesta insprutningar är att ha rätt tryck till spridaren (medan inte alla har returledning/cirkulation) fast så petiga behöver vi inte vara!

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    8
    Tjena igen! Mitt fel killar, bränslepump är nog inte rätt ord att använda! Kanske bensinflödare? Vet faktiskt inte vad den heter men den sitter efter soppakranen och innan förgasaren. Alltså mellan där, med en "knapp" uppe på som man kan pumpa på! Vet ni vad jag menar?

    Hur som helst så skruva jag isär allt som har med bränslet att göra och satt ihop det igen, och vipps så funkade den klockrent! Nu dör den inte efter 15 sekunder, har kört 3km med den ikväll. Men där emot så bluddrar den på högre varv och dör om jag ger den full gas! Så nu till nästa problem, vad kam det vara? Tändnigen? Bränsle? Luft?


    /Johan

  5. #15
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Igensatt huvudmunstycke, sliten trottel, tjyvluft mellan förgasare och topplock eller felinställd tändning (grundläget och/eller eventuell centrifugalregulator).

    Skicka gärna bild på den mystiska detaljen efter soppakranen - alltid roligt att lära nytt!

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Finns det bränslepump på den? Jag tror dig men det var en överraskning...
    Har inget minne av nån bränslepump?
    Ändå mekade jag en hel del med hojen, bla byttes vevstakslagret..
    men, det var ju ett tag sen....

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    8
    En uppdatering!

    Har glömt att uppdatera vad jag gjort under sommaren! Så är väl dags nu.

    Jag har köpt ny soppakran då den gamla läckte, nu går den ganska bra med bluddrar fortfarande på höga varv och dör rätt vad det är. Ska idag kolla upp brytarspetsarna om det kan vara dom som strular! Vad tror ni?

    Under sommaren har jag putsat upp den, blev riktigt fint. Smörjt upp styrning, vajrar, bytt olja, lagat gashandtaget som gängorna var slut på(gjort nya gängor), bytt slang i bakdäcket, smörjt kedjan och lite annat underhåll.

    Ska beställa ett nytt backdäck och slang, DUNLOP K70! Ett ungefär lika dant dunlop sitter på nu så får bli det!

    I vinter ska jag plocka ner hela bågen och lacka om den, har ett bekymmer där. Ska jag ta mattsvart eller vanlig svart?? Mattsvart med kromade detaljer måste ju vara hur grymt som helst!!

    Uppdaterar efter jag kollat upp brytarspetsarna!

    /RONDO

Liknande ämnen

  1. Indian brave 250cc 1954
    Av husaberg76 i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-05-10, 13:16
  2. Lifan 250cc v-twin
    Av MIKKE i forum Custom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 16:01
  3. FLYTTAD: Lifan 250cc v-twin
    Av pewa i forum Om hojen.nu
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 15:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •