Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: NSU MAX 250cc 1953

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    8

    NSU MAX 250cc 1953

    Hej! Har för några år sedan fått ärva en NSU MAX 250CC årsmodell 1953 från min far. Den har stått i garage i ca 20 år och har inte varit igång på lika länge. Den är i hyfsat skick men finns en hel del att göra på den. Och ett par reservdelar som behövs.

    Då det här är första gången jag ska skruva veteran-motorcykel över huvud taget så vänder jag mig till er för både tips, hjälp och ideér! Jag kommer lägga ut bilder på motorcykeln från start tills jag är färdig med den.

    Som sagt är jag nybörjare på det här och behöver mycket hjälp. Så hoppas jag hittar några fantaster som vill ställa upp och hjälpa mig med detta via datorn.

    Så vad ska jag börja med? Ska jag skruva ner motorcykeln i delar och börja rengöra och tvätta rent samt se vad som går att använda och inte? Det är till och med 21 år gammal bensin och oljer kvar i motorcykeln. Vart ska jag börja??

    Kan även lägga till att delar jag vet fattas på den för tillfället är en KICK, den är helt borta men gängorna verkar inte vara skadade alls där kicken har suttit.

    Hoppas någon har tid att svara på det här!

    /Johan

  2. #2
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Gör en analys av vad du vill som veteranägare åsså försöker du följa det sedan.
    Körbart med patina? Som ny?
    Då det gäller delar (nya original (NOS), nytillverkade och begagnade) finns mycket till NSU i Tyskland. Sök på nätet ska du se.
    Grattis till en häftig båge, förresten!

  3. #3
    En sån har man ju haft...
    Mycket unika detaljer som t ex torrsumpsmörjning och centrifugaloljerening mha "en pryl i vevaxeln". För att inte tala om skjutstängerna för kamaxeldrivningen..
    Finns ett skruvlock på framsidans underkant av motorn, bakom den sitter veven och där kan man se en skruv ca 20mm i ena vevhalvan, den kan man försiktigt skruva bort och som brukar vara fylld med sk-t .
    Relativt lättmekad motor dän normalt inget sitter fast och vanligen inget våld är nödvändigt att använda någonstans.
    Se bara till att armarna vid framhjulsupphängn inte glappar..
    Lycka till..

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Norra delen
    Inlägg
    11
    Jag googlade lite på din saknade kick och fann bl a denna. Det finns mycket till din hoj i Tyskland.
    http://www.hood.de/angebot/43268317/...x-superlux.htm

    /Janne

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    8
    Tack för bra tips och hjälp! Det jag vill med min hoj är ju till en början att få igång den och få den att gå så bra maskinellt som möjligt. När den är iordning maskinellt ska jag FÖRMODLIGEN piffa upp den och försöka få hela hojen i så bra skick som möjligt. Lacka om, putsa, köpa nya delar, you name it!!

    Har fått tag på garageplats med tillgång till verktyg nu med, så på tisdag flyttas den dit och projektet drar igång! Ska ta lite bilder då med så ni får se pärlan.

    /Johan

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    8
    Här kommer 2 bilder. Precis innan jag kör den till verkstaden:






    /Johan
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    8
    Oj, dom blev lite stora men så ser ni ju bra iallafall! Hehe

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av RONDO Visa inlägg
    Oj, dom blev lite stora men så ser ni ju bra iallafall! Hehe
    T o m tanken såg ju fin ut - då är resten en baggis...

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    8
    Japp tanken är i prima skick!! Men gängorna där kicken sitter är slitna och kicken fattas. Vet inte om jag kanske ska göra nya gängor och bygga en egen kick tills jag får tag på ny kick och nytt "hjul" där kicken ska sitta!!

    /Johan

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    8
    Tjena igen! Igår fick jag allt på plats igen och provstartade hojen!! Efter ett par rejäla puttar från min vän hoppade den till sist igång och jag körde iväg med den!
    MEN efter ca 15 sekunder dör den, och lika dant varje gång jag startar den och åker iväg, efter 15 sekunder ganska exakt så dör den!!
    Min första och enda tanke var att den inte får soppa som den ska. Så jag har provat att byta bränsleslang, den första jag hade var väldigt dålig och nästan igensatt. Satt dit en helt ny slang men då startade den inte alls. Men soppan flödar betydligt bättre genom den slangen än den förra. Nu till nästa sak som kan vara felet, bränslepumpen! Bensinen går ju från soppakranen till en bensinbump sen till förgasaren. För andra gången jag försökte starta den med nya slangen så kolla jag i förgasaren, och den var kruttorr, alltså ingen soppa alls. Kan ju vara så att det var skit i bränslepumpen som satt igen flödet när jag fick igång den så det vart lite tryck.
    Jag ska prova att rengöra bränslepumpen idag och hoppas att den är igensatt så det är felet. Vad tror ni? Är den bränslepumpen eller vad kan det annars vara? Är ju inte så jätte duktig på motorer. Den har prima gnista och så vidare. Hoppar igång direkt. Helt nytt batteri med.

    /Johan

Liknande ämnen

  1. Indian brave 250cc 1954
    Av husaberg76 i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-05-10, 13:16
  2. Lifan 250cc v-twin
    Av MIKKE i forum Custom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 16:01
  3. FLYTTAD: Lifan 250cc v-twin
    Av pewa i forum Om hojen.nu
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 15:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •