Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Frambromsen låter!?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    3

    Frambromsen låter!?

    Hallå hallå ny här på forumet, och även ny ägare av en yamaha xvs 1100.
    Det är min första hoj och nu har jag stött på mitt första problem.
    När jag bromsar med frambromsen så har det börjat komma ett lite irriterande ljud… låter ungefär som när en fluga fastnat vid ett fönster och surrar på samma ställe.
    Går inte att förklara bättre:/
    Någon som vet vad det kan vara?

    Mycket tacksam för svar!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Hallå och välkommen Simon (bor själv i Malmö - säg till om du vill cruisa nån gång!)

    Jag är ingen expert själv, men kolla kablage och alla fästen så att de sitter och är åtdragna som de ska. Kolla även så att bromsklossen inte ligger och trycker fel mot skivan.

    Och när du ändå är på det så inspektera vajer och bromsolja (bör ju i vilket fall som göras med regelbundna mellanrum...)

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Simon.nilsson87 Visa inlägg
    Hallå hallå ny här på forumet, och även ny ägare av en yamaha xvs 1100.
    Det är min första hoj och nu har jag stött på mitt första problem.
    När jag bromsar med frambromsen så har det börjat komma ett lite irriterande ljud… låter ungefär som när en fluga fastnat vid ett fönster och surrar på samma ställe.
    Går inte att förklara bättre:/
    Någon som vet vad det kan vara?

    Mycket tacksam för svar!
    Mycket möjligt att du har en lite anliggande bromskloss. Prova så här, om du har tillgång till en mc-lyft så är det enkelt. Snurra på hjulet. går det lätt, så är det ok. Om du märker att kolven ligger och nyper lite, så är det oftast lätt fixat utan verkstadsbesök.
    Du kan också börja med att köra kanske i ca100 och verkligen bromsa hårt för att sedan kolla om flugan finns kvar. Det är ju som tur är inte så ofta man behöver nypa till för fullt, men det kan vara bra att göra det då och då.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    3
    Tack för svaren! får ut och testa och se om jag kan lösa problemet
    Men jag tror inte någon kloss ligger emot…
    Det låter bara när jag kör över ca 40km/h och det låte även om jag bara nuddar vid handtaget utan att bromsa…
    Mysko

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Simon.nilsson87 Visa inlägg
    Tack för svaren! får ut och testa och se om jag kan lösa problemet
    Men jag tror inte någon kloss ligger emot…
    Det låter bara när jag kör över ca 40km/h och det låte även om jag bara nuddar vid handtaget utan att bromsa…
    Mysko
    Det låter alltså bara när du använder bromsen? Då undrar jag om det helt enkelt är så att den är för lite använd? Om du köpt den begagnad kan det vara att en "bakhjulsbromsare" haft den förut och det finns lite ojämnheter i ytan som får det att låta. Ta det lugnt om allt sitter som det ska och låt det slita in sig.
    Ove

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    3
    Ja det låter så fort man trycker in handtaget lite, men den bromsar fortfarande bra. får se om det försvinner med tiden tack för svaren!

Liknande ämnen

  1. Yamaha TR1 låter illa
    Av Delerium i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-05-04, 14:07
  2. Bromsljuset tänds inte med frambromsen
    Av 800cc i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 11:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •