Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Stryp eller ostryp? Hur vet jag skillnaden?

  1. #11
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Jag har varit ägare till en strypt mc och i papperna från transportstyrelsen stod att den var strypt med insats i ljuddämparen,kolla om det inte står någonstans.Jag var inne på att besiktiga om den och det skulle kosta 800 som en registreringsbesiktning och för min del var det då att visa att ljuddämparen var tillbaka ställd till orginal.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Norra delen
    Inlägg
    11
    Vi har nyligen strypt en Kawasaki ER-6 till 25 kW och det gick till på följande sätt:
    Man köper en strypsats av närmaste återförsäljare. Med strypsatsen ska ett intyg följa med som är ställd till bilprovingen där, i detta fall, generalagenten intygar att strypsats med artikelnummer XX sänker motoreffekten från YY till 25 kW enligt vissa bestämmelser. På intyget står modell, reg.nr, ramnummer och motornummer för aktuell hoj.
    På samma dokument intygar sedan i sin tur verkstan eller montören att strypsatsen är monterad efter anvisning och att regnr, ramnummer och motornummer stämmer med hojen i fråga.
    Därefter gör man en registreringsbesiktning hos bilprovningen, vilket kostar 880 kr och efter någon dag kommer ett nytt regbevis på posten från Transportstyrelsen.

    För att återgå till ursprunglig effekt antar jag att man kan göra på liknande sätt. Fråga hos närmaste Yamahaåterförsäljare hur strypning för aktuell hoj går till/ser ut och be dem skriva ett intyg på effekten och med alla tidigare nämnda uppgifter på hojen. Undersök/plocka bort ev. strypsats själv eller via verkstad och intyga att den är borttagen. Registreringsbesikta hojen hos bilprovningen. Klart!

    /Janne

  3. #13
    akems: Det där med strypning i avgassystem var nåt helt nytt. Vissa 125r 2-t av äldre modell vet jag att man stryper med en bricka i avgassystemet(+reedventilen), men större maskiner....på vilket sätt var det gjort?

    dpiu: förut var man tvungen att anlita en verkstad som monterade och intygade strypningen. Idag kan man göra det själv och också själv intyga arbetet. Man anser att, om strypningen sitter kvar eller inte är en polisiär sak.

    En gammal FZR är till 99% säkerhet strypt med en bricka i varje insug, såna som mc-kompaniet säljer.
    Idag finns det så många sätt att strype. Er-6 är tillhör väl en av dom enklare. Borrar ett hål i vajerblecket (heter det så, längst ner?), gängar ett 5 eller 6 mm hål och sen bara en skruv som stoppar att den inte går på full gas.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Stockholm-Sollentuna
    Inlägg
    8
    Hittade "Tilläggsinformationen" igår hos Transportstyrelsen oh där står det hur den är strypt. Så nu har jag iaf hittat var jag ska leta efter en eventuell strypning.

    Om den inte är strypt, vilket jag hoppas och tror, så kommer jag troligen regga om den så att jag kan köra upp på den för tung.

    Tack för alla svar!
    Helena

  5. #15
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Man hade satt på ett 4-1 rör och satt på en typ av hemmabyggd ljuddämpare som var så tät att effekten inte blev högre än 17 kw i detta fallet,tror det var runt 50 orginal,det var en kawa 650 sr.Måste varit någon som hade tillgång till en verkstad med bromsbänk och någon som kunde skriva ett intyg till bilprovningen för jag har svårt att tro att tanken var att man skulle köra med det efter besiktningen för den var väldigt svag men gick hyfsat.Det var en "vanlig"ljuddämpare med och med den gick den mycket bra.

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    Man hade satt på ett 4-1 rör och satt på en typ av hemmabyggd ljuddämpare som var så tät att effekten inte blev högre än 17 kw i detta fallet,tror det var runt 50 orginal,det var en kawa 650 sr.Måste varit någon som hade tillgång till en verkstad med bromsbänk och någon som kunde skriva ett intyg till bilprovningen för jag har svårt att tro att tanken var att man skulle köra med det efter besiktningen för den var väldigt svag men gick hyfsat.Det var en "vanlig"ljuddämpare med och med den gick den mycket bra.
    haha, ja det var en annorlunda och kul strypning.

Liknande ämnen

  1. Ska jag ge upp, eller vad?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 11:12
  2. Skillnaden melllan virago och virago xv??
    Av livewire i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 18:08
  3. CDI paj eller?
    Av Borken i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 21:07
  4. Underbart, eller hur?
    Av Lazze i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 22:12
  5. ABS eller ej
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •