Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Stryp eller ostryp? Hur vet jag skillnaden?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Stockholm-Sollentuna
    Inlägg
    8

    Lightbulb Stryp eller ostryp? Hur vet jag skillnaden?

    Köpte min första MC igår. En Yamaha FZR 600 -94.
    Idag när jag kollade transportsyrelsens uppgifter på den så upptäckte jag att den är reggad som 25kW.
    Vilket inte var vad jag hade tänkt mig

    Hur vet jag om den fortfarande är strypt?
    Hur tar man bort strypningen?
    Om strypningen är borttagen vill jag regga om den. Hur gör man det? Måste den ombesiktigas?


    Tacksam för svar
    Helena

  2. #2
    Finns beskrivet hos transportstyrelsen hur den är strypt. Bara att läsa och plocka av och kolla.
    Annars bör man känna om det är 25 kw(34 hkr) eller 85(...eller är det kanske 100 den har?)

    Strypningarna brukar sitta antingen med en gasrullestopp eller det vanligaste på en äldre hoj, brickor i insugen.
    Den förstnämnda känner du genom att rullen går inte i botten. Den andra att det helt enkelt inte händer nåt från strax över mellangas och full gas när du har kommit upp i varv.

    Att regga till fulleffekt är en ganska enkel procedur. Knalla in till Yamahahandlaren. Be och få ett intyg på vad fulleffekten är. Åk till besiktningen med hojen. Är ganska säker att dom bara stämmer av att det är rätt hoj och skicjkar sen in intyget.
    Kostnade är väl cirka 680:- för reg.bes och sen vet jag inte om yamaha tar nåt för sitt intyg. En del har den som sevice.

    För övrigt så behöver du inte regga om den från 25 kw. F-bolagen tar ut på full effekt ändå. Dessutom att ha den reggad som 25kw är värdehöjande för en del mindre nogräknade mellanklassförare.

    Skulle jag vara du om strypningarna är borta. Jaga istället fatt strypbrickorna från förra ägaren och ha kvar dom i byrålådan för framtida eventuell mellanklassköpare.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Stockholm-Sollentuna
    Inlägg
    8
    Ledsen man jag hittar inget på Transportstyrelsen om hur man styper hojar. Ärligt känns det inte heller som rätt forum för det. Jga kan se att den officiellt är strypt, men vet inte om den fortfarande är det.

    Föregående ägare hade ingen aning.

    Tyvärr är mina motorkunskaper lite för begränsade för att kunna förstå din beskrivning av hur jag kollar om den är strypt eller inte.

    Jag misstänker att den inte är strypt, då det är väldigt bra drag i den enl killen som körde hem den åt mig;-)

    Har kollat med några F-bolag och det skiljer sig lite åt, en del tar följer det som den är reggad för och sedan finns det risk att man inte får full ersättning. Andra tar som om den vore ostrypt och då gör det ingen skillnad i ersättning vid olycka.

  4. #4
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Jag tror att det bästa är att kontakta Transportstyrelsen och fråga. När en hoj stryps i Sverige ska nämligen ett intyg om hur strypningen gjorts skickas in till dem, så där ska det finnas uppgifter om detta! När du vet "hur" kan jag hjälpa dig att kolla "om"... :-)

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Stockholm-Sollentuna
    Inlägg
    8
    Tack för tipset! Ringer dom imorgon!
    Du är en pärla, Mirre!!

  6. #6
    Ankan1
    Gäst
    Man kan väl säga det som så att om man inte märker skillnaden på en ostrypt 100hk Yamaha FZR 600 -94 jämfört med en strypt 34 hk version så har man nog liiiite problem vetja.

    Mvh Ankan1.

  7. #7
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Man kan väl säga det som så att om man inte märker skillnaden på en ostrypt 100hk Yamaha FZR 600 -94 jämfört med en strypt 34 hk version så har man nog liiiite problem vetja.

    Mvh Ankan1.
    Den ÄR strypt, minst på papperet, ev. i praktiken - frågan är var strypningarna sitter. Och DET känner man inte när man kör, eller hur...?

  8. #8
    Klart, det är ju svårt för svarare också. Förutsatte att du inte börjar söka på transportstyrelsens hemsida eftersom varje strypning är unik för varje specifik hoj.
    Man ringer, eller läser på ett specifikt papper(som fattas i din samling)

    Dock!
    Tjorva inte till saker i ditt liv
    Som Ankan skriver. En som kört hoj ett tag känner definitivt skillnaden mellan 34 och 100 hästar. Din kompis körde hem hojen (som verkar ha kört förr) och sa att den hade bra drag....tro han!
    Sen om du misstror han så........

    Ang ersättning: Om du har tungt körkort. Betalar för fulleffekt....så behöver du inte ta bort strypningen.
    Det enda bolaget som försäkrar på 25kw är Bilsport och mc(kanske nu det nya bolaget Svedia också?) och för att dom ska göra det förutsätter det att förare har mellanklasskort.

  9. #9
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Om TS ska kunna köra upp på denna hoj så måste den vara reggad som ostrypt, och då måste man ju faktiskt vara säker på att det verkligen är det. Alltså måste man ha reda på var strypningarna skulle sitta för att kontrollera att de verkligen är väck. Man åker väl inte till reg.bes och betalar x antal hundralappar med endast "det känns som att den inte är strypt" som argument... ;-)

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av mirrisen Visa inlägg
    Om TS ska kunna köra upp på denna hoj så måste den vara reggad som ostrypt, och då måste man ju faktiskt vara säker på att det verkligen är det. Alltså måste man ha reda på var strypningarna skulle sitta för att kontrollera att de verkligen är väck. Man åker väl inte till reg.bes och betalar x antal hundralappar med endast "det känns som att den inte är strypt" som argument... ;-)
    Självklart, dom kollar noga detta och står det i papprerna att den är 25kw så får man lägga i backen hemåt, eller ta ett mellanklasskort. Det sistnämnda hände en bekant

    Men nu var det ju inte det som TS frågade om......

    Om strypningarna skulle sitta kvar när han reg.bes till full effekt så är sannolikheten liten att bilprovningen kollar om dom ens är borttagna.
    Senast redigerat av V Saarela den 2012-07-05 klockan 14:03.

Liknande ämnen

  1. Ska jag ge upp, eller vad?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 11:12
  2. Skillnaden melllan virago och virago xv??
    Av livewire i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 18:08
  3. CDI paj eller?
    Av Borken i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 21:07
  4. Underbart, eller hur?
    Av Lazze i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 22:12
  5. ABS eller ej
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •