Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: CDI - Yamaha XTZ 750

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1

    CDI - Yamaha XTZ 750

    Tjeena.

    Nu är det så här att jag och en polare har tänkt göra ett litet roligt bygge och jag kom över en Yamaha XTZ super tenere 750 (eller vad dom heter) men det so m saknades var en CDI box.
    Vad jag hittils har kollat är på MC varuhuset och dom tar 5800kr för en CDI något jag anser vara för dyrt pris.
    Där av vänder jag mig till er och vill höra om det finns någon annan hojs CDI som fungerar till denna eller om någon vet ett annat ställe som säljer CDI till denna hoj billigare.

    Tack på förhand.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av hobbyapan Visa inlägg
    Tjeena.

    Nu är det så här att jag och en polare har tänkt göra ett litet roligt bygge och jag kom över en Yamaha XTZ super tenere 750 (eller vad dom heter) men det so m saknades var en CDI box.
    Vad jag hittils har kollat är på MC varuhuset och dom tar 5800kr för en CDI något jag anser vara för dyrt pris.
    Där av vänder jag mig till er och vill höra om det finns någon annan hojs CDI som fungerar till denna eller om någon vet ett annat ställe som säljer CDI till denna hoj billigare.

    Tack på förhand.
    har du sökt på e-bay har haft samma problem fick tag i en cdi box i Grekland
    Har kvar denn gammla cdi boxen går att sända den till USA för reperation är du fotfarande intreserad av en cdibox

    MVH
    Intrudervs

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Säter
    Inlägg
    7
    En fråga till intrudervs: Vilka symtom fick du när boxen pajade?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    4
    [QUOTE=swedishwiking;63887]En fråga till intrudervs: Vilka symtom fick du när boxen pajade?[/QUOTE

    Fick ingen gnista på stiften. Blåste CDI boxen när laddregulatorn pajade tryckte in 18,4 W i batteriet, det såg ut som en fotboll. Köpte en ny regulator hos Lelles MC 750 kr pirat.
    orginal kostar nästan 2000 kr. Pirat ser ut som en orginal. Det är ett vanligt problem på Yamaha 750 super tennere.
    Jag hade nog tur och fick tag i en begagnad CDI box för 500 kr i grekland, startade i går den funkade. Den går så jävla bra.

  5. #5
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av hobbyapan Visa inlägg
    Tjeena.

    Nu är det så här att jag och en polare har tänkt göra ett litet roligt bygge och jag kom över en Yamaha XTZ super tenere 750 (eller vad dom heter) men det so m saknades var en CDI box.
    Vad jag hittils har kollat är på MC varuhuset och dom tar 5800kr för en CDI något jag anser vara för dyrt pris.
    Där av vänder jag mig till er och vill höra om det finns någon annan hojs CDI som fungerar till denna eller om någon vet ett annat ställe som säljer CDI till denna hoj billigare.

    Tack på förhand.
    Just det du beskriver är en av de svagare länkarna hos xtz 750. CDI blir för varm och går sönder. många har löst detta genom att köpa kylflänsar till en processor och kleta på ordentligt med kylpasta vid montering.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    4
    Hej Gurrag du menar väl laddregulatorn den fins med kylflänsar

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Säter
    Inlägg
    7
    Spännande. Läste nånstans att utgående axel på motorn är en annan svag länk, nån som har erfarenhet av detta?

  8. #8
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av intruder vs Visa inlägg
    Hej Gurrag du menar väl laddregulatorn den fins med kylflänsar
    Det finns en del personer som byggt en egen kylare till CDI med hjälp av en processorkylare och kylpasta. Det är möjligt att laddningsregulatorn är en svag länk också eller att problemen hänger ihop.

  9. #9
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av swedishwiking Visa inlägg
    Spännande. Läste nånstans att utgående axel på motorn är en annan svag länk, nån som har erfarenhet av detta?
    Utgående axel är mycket robust. Jag har varit med om ett kedjebrott där kedjan knölade ihop sig mellan svingen och utgående axel. Det tog tvärstopp under pådrag på en låg växel men finns ingen tendens att utgående axel har skadats. Dock så hade jag tur i och med att avståndet mellan blocket och framdrev är kortare än mellan framdrev och sving. Jag ska se om jag hittar någon gammal bild på kalaset.



    http://www.hojen.nu/forum/album.php?...pictureid=3108
    Senast redigerat av Gurrag den 2012-06-08 klockan 20:23.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    4

    CDI box

    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Det finns en del personer som byggt en egen kylare till CDI med hjälp av en processorkylare och kylpasta. Det är möjligt att laddningsregulatorn är en svag länk också eller att problemen hänger ihop.


    Menar du att CDI boxen blir varm. Har inte märkt detta
    kan vara en varning tack för tipset, vill inte blåsa CDI boxen igen blir dyrt.
    Var kan man köpa kylpasta?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •