Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 41 till 50 av 50

Ämne: Långturer

  1. #41
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Själv kör jag både gärna och länge. Hundramilaetapper funkar för mig, även med passagerare.
    Har sträckkört hem från Hamburg de senaste tre åren. För min del har det rört sig om runt hundra mil hem till Stockholm. Har varje år tagit runt tretton timmar, inkluderat färjor och väntetider i samband med dessa. Blir naturliga stopp i samband med färjorna och behöver inte rasta så många fler gånger. Bara käkat lite, tankat och åkt vidare. Kör jag ensam funkar även en Ironbutt bra. Det gäller bara att lägga upp körningen på ett lämpligt sätt. En bekväm hoj med en för mig passande körställning är naturligtvis förutsättningen för att det ska funka.
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #42
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Va' heter färjan mellan Rödby o Stockholm

  3. #43
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av Jochen Visa inlägg
    Håller inte med dig där Engström för jag tycker absolut att det kan vara njutbart att köra 100mil på en dag, förlåt dygn ska det ju visst heta.

    Är det fina vägar så är ju själva körningen skitkul och vad gör det om man är lite mör när man kliver av hojen på kvällen? Med ditt resonemang så skulle ju inga som helst fysiska strapatser som t.ex. endurokörning, fjällvandring, bergsklättring etc. vara njutbara.

    Låt oss enas om att vi alla har olika definitioner av vad som är njutbart här i livet.
    Definitivt!

    Frånsett aktuell motorcykel, väder, vind, lust, ålder, grad av ömhet i röv och knän mm mm, är det för somliga (läs: mig) vägen före målet - i den mån ett mål öht finns - som gäller på långtur, så etaperna varierar därefter. Och alltså kan även 100 mil eller mer vara njutbara. Varenda en, till och med.

    Eller: "El camino amigo, el camino y nada mas" ...

    Och vid dagens slut väntar alltid, någonstans;


  4. #44
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Nja, grundpåståendet av trådskaparen var ju att han påstod att folk som kör hundra mil om dagen ljuger. Sen övergick diskussionen till hur lång en dagsetapp är. Den är väl uppe nu i 24 timmar.
    Nu har det först(på sidan 4) bestämts att en dagsetapp är 6-9 timmar....så klart att folk då ljuger

    Jag tourar ju en hel del med moped(topfart 42 km/timmen) Mina dagsetapper ligger då på cirka 35 mil, beroende på väder, vind och bergsområden.
    Som mest har det blivit 55 mil, Boden-Ivalo ....och jo, jag hann se jultomten i Rovaniemi, besöka guldgrävarbyn i Tankavaara och sen njuta av en bärs och mer än så på kvällen.
    Allt detta hände medan Engstöm halva dan drog sin skönhetssömn
    Skönhetssömn jovisst sover nog minst av alla.Toura med moped?? visst varför inte.kul med allt med motorer.Men vid 15 var nog det vanligastMen nu förstår jag lite mer,går resan ut på att ta sig så långt som möjligt per dag/dygn då går det ju att avverka många mil,helt klart.Då borde ju jag kunna komma väldigt långt eftersom jag gillar att åka rätt fort
    Senast redigerat av engström67 den 2012-07-10 klockan 17:58.

  5. #45
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Torslanda
    Inlägg
    117

    Iron Butt i södra Sverige

    Någon? Ju mer jag planerar/tänker på det ju mer drar det.
    http://ironbutt.se/special.html
    En cirkel:
    Man kan ansluta där det passar, nya kommer till och följs åt, andra går i "mål", övriga fortsätter. Kan det vara något?
    Hur som helst planerar jag den föreslagna "cirkeln" i södra Sverige till sommaren då det är varm och gott.
    Är det fler som gör det?

  6. #46
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Har redan genomfört en SS2000K, dock utan dokumentation så jag är inte "officiell", och är hemlängtan tillräckligt stor är det ingen större bedrift. Man måste ha mål här i livet så om det lockar, go for it! =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #47
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av wbr Visa inlägg
    Någon? Ju mer jag planerar/tänker på det ju mer drar det.
    http://ironbutt.se/special.html
    En cirkel:
    Man kan ansluta där det passar, nya kommer till och följs åt, andra går i "mål", övriga fortsätter. Kan det vara något?
    Hur som helst planerar jag den föreslagna "cirkeln" i södra Sverige till sommaren då det är varm och gott.
    Är det fler som gör det?
    Det skulle vara kul, jag har funderat likadant. Men det är nog svårt att få det att funka då det är upp på motorvägen och raka spåret som gäller. Åker man flera måste nog samma rutt följas från start till mål.
    Senast redigerat av Jourtjänst den 2012-11-17 klockan 07:41.

  8. #48
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    har gjort två godkända ironbutt nu, nästa sommar blir det en SS2000K alltså 200mil på 24 timmar. Smaken är ju olika, jag gillar långkörning,trivs med hojen och får nog med njutning under dygnets timmar. Gör inte dessa för att skryta utan för att jag råkar gilla upplägget. Det är som med olika hojsmak så har vi även olika smak vad gäller körning.
    Sommarens irobutt runt Mälaren tyckte var en hit för min del,stannade hemma o käkade och hade även sovpaus hemma,gjorde mina dokumenterade 1665km på 23 timmar (kör man olagliga hastigheter mellan tankstoppen så blir man diskad)
    Senast redigerat av klaus den 2012-11-17 klockan 09:32.

  9. #49
    Det finns ganska många som gjort registrerade iba-körningar. Dom flesta har stannat vid första körningen(1600)

    Jag har aldrig brytt mig om registrera heller, ¨får väl då döpa dom till homebutt, så Molgans oficiella homebut blev då ss2000.

    Planera är då inte mion starkaste sida. Var senast o kikade på IBA-125 körningen. Tre timmars förberedning och åkte sen dir ner en sväng. Nackdelen med en åttahästars maskin är man kan inte såsa och sen gasa ikapp förlorad tid.

    Här är hela turen.... http://www.saarela.se/aktuellt/aktue...13/120513.html

  10. #50
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    :
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Det finns ganska många som gjort registrerade iba-körningar. Dom flesta har stannat vid första körningen(1600)

    Jag har aldrig brytt mig om registrera heller, ¨får väl då döpa dom till homebutt, så Molgans oficiella homebut blev då ss2000.

    Planera är då inte mion starkaste sida. Var senast o kikade på IBA-125 körningen. Tre timmars förberedning och åkte sen dir ner en sväng. Nackdelen med en åttahästars maskin är man kan inte såsa och sen gasa ikapp förlorad tid.

    Här är hela turen.... http://www.saarela.se/aktuellt/aktue...13/120513.html

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •