Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 50

Ämne: Långturer

  1. #1
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062

    Långturer

    Farsan kom hem igår efter en resa till Spanien på 820mil på sin Affehade varit kul att varit med.Men det var drygt tyckte han som kört hoj aktivt i 40år.Körde typ 60-70mil om dagen och det tog hela dan med tankning mat osv.I tanke på att han ofta låg mellan 110-140kmt så vart det inte mycket längre.Det som förvånar mig är dom som tuggar om typ,vi åker lätt 100mil om dagen i typ Norge när vi är ute??varför ljuger man för?60 mil tar 9timmar i laglig fart med lastbil? alla andra laglydiga som åker hoj 100 mil lätt på en dag eller 500mil på 3 dar,hur beter ni er.?har ni glädjemätare eller vadå.Farsan bara skrattade när jag berättade detta.Någon snackar ju gojja eller kör från 4,a på morgon till midnatt av någon andledning?? eller så går det riktigt fort,men många av skrävlana har ju ingen hoj som det går att ligga på med
    ,
    Senast redigerat av engström67 den 2012-06-29 klockan 21:37.

  2. #2
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    UjUjUj,,, Jag som vill stanna redan efter 15 mil , ,, Men det är klart; jag har aldrig kört en Mc som är gjord för långturer, finns ju ett flertal att välja på.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Farsan kom hem igår efter en resa till Spanien på 820mil på sin Affehade varit kul att varit med.Men det var drygt tyckte han som kört hoj aktivt i 40år.Körde typ 60-70mil om dagen och det tog hela dan med tankning mat osv.I tanke på att han ofta låg mellan 110-140kmt så vart det inte mycket längre.Det som förvånar mig är dom som tuggar om typ,vi åker lätt 100mil om dagen i typ Norge när vi är ute??varför ljuger man för?60 mil tar 9timmar i laglig fart med lastbil? alla andra laglydiga som åker hoj 100 mil lätt på en dag eller 500mil på 3 dar,hur beter ni er.?har ni glädjemätare eller vadå.Farsan bara skrattade när jag berättade detta.Någon snackar ju gojja eller kör från 4,a på morgon till midnatt av någon andledning?? eller så går det riktigt fort,men många av skrävlana har ju ingen hoj som det går att ligga på med
    ,
    Tack för det engström,håller helt och hållet med dig.Tror att många har glädjemätare eller skryter liksom storfiskarn.
    Att ligga på gasen och sedan skryta om hur duktiga dom är som kör så och så många mil är ju hur omoget som helst tycker jag.Att köra 500 mil på 3 dagar är nog mest lögn tror jag,och om man nu skulle göra detta mot all förmodan så ligger man åt helsike för högt i fart för att köra på ett säkert vis på allmäna vägar.
    Brukar själv köra drygt 60 mil på 8 timmar inkl matrast och tankning (1 tankning)
    Med de flesta andra hojar behöver du minst 2 tankningar för samma sträcka.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    ... Brukar själv köra drygt 60 mil på 8 timmar inkl matrast och tankning (1 tankning)
    Med de flesta andra hojar behöver du minst 2 tankningar för samma sträcka.
    Shit! Nu har jag visserligen en 30år gammal sadel, men jag tycker 60 mil låter bra mycket på en dag också, sen ser jag heller ingen glädje i att dra E4/autobahn eller liknande i mil efter mil. Jag ska ut på två kortare resor nu i sommar, en till ön Orust och sedan till nästa ö, Öland, det blir ca. 4x45mil totalt till och från varje resmål och tycker det blir nog så det räcker. Sedan är jag så illa tvungen att hålla koll på trippmätaren (har ingen tankmätare) för att se till att tanka när hojjen rullat 20-23 mil nånting för att inte tänja på gränserna för mycket, den drar trotts allt 0.78 i snitt när man kör sådanna sträckor.

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Är inte riktigt säker på om syftet med postningen är att somliga ljuger och andra inte !?.Oavsett vilket så var näst senaste och längsta rundan jag för närvarande gjort denna sommar från nedersta delena av Skåne till den översta av Småland och hade då kört både på längden och tvären i dessa landskap med en total sträcka av ca 60 mil.Stack iväg en stund efter 15:00 och var tillbaka en stund innan 24:00.Hade då hunnit tanka någon gång och stannat och fikat samt destinations punkten som noga studerades under en bra stund och som var målet.Så med en fart som ofta låg kring 140 km/h om man nu räknar med 10 mil i timmen med en fart av ca 100 km/h hade jag ju gott om tid över till dessa pauser fast det bara tog 9 timmar totalt på dessa 60 mil.Och då hade ju definitivt inte en hel dag gått i timmar räknat.

    Må väl / Ankan1

    Den sista 50 mila resan tog däremot aningen längre tid när jag 25 mil från hemmet fick skruva isär ett bakre bromsok på en liten parkeringsplats under en svagt lysande gatulampa i ett mindre samhälle när detta ok börjat kärva med ett resultat av varmgång och rökbildning.Men det fixade sig det med, man har ju semester vetja ... LOL.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-06-29 klockan 23:03.

  6. #6
    Som jag förstår så fem till sju mil i timmen är bra om det är fina mcvägar jag kör. Kör man tio mil i timman så är det motorväg, hur kul är det.
    Jan-Olov

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Som jag förstår så fem till sju mil i timmen är bra om det är fina mcvägar jag kör. Kör man tio mil i timman så är det motorväg, hur kul är det.
    Ja ellerhur och sedan kör man ledigt 100mil per dag i Norge på dessa kurviga fantastiska 80 vägar,hallå??

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av johan.lindgren Visa inlägg
    Shit! Nu har jag visserligen en 30år gammal sadel, men jag tycker 60 mil låter bra mycket på en dag också, sen ser jag heller ingen glädje i att dra E4/autobahn eller liknande i mil efter mil. Jag ska ut på två kortare resor nu i sommar, en till ön Orust och sedan till nästa ö, Öland, det blir ca. 4x45mil totalt till och från varje resmål och tycker det blir nog så det räcker. Sedan är jag så illa tvungen att hålla koll på trippmätaren (har ingen tankmätare) för att se till att tanka när hojjen rullat 20-23 mil nånting för att inte tänja på gränserna för mycket, den drar trotts allt 0.78 i snitt när man kör sådanna sträckor.
    Jag håller med,60 mil är mycket.Men har man en hoj som är snabb och bekväm i 150-200 så förstår jag,men varför.Det jag reagerar på är hur många det är här som säger,100 mil det är lagomt dagspass??bullHar själv kört hoj i 30 år och bangar inte i första taget,och kör gärna fort,men köper inte snacket om alla mil
    Senast redigerat av engström67 den 2012-06-30 klockan 00:38.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Som jag förstår så fem till sju mil i timmen är bra om det är fina mcvägar jag kör. Kör man tio mil i timman så är det motorväg, hur kul är det.
    Du har helt rätt.Vi var i Rostock vid halv sju på morgonen och var i Troja (Prag) kl 15.00 och denna sträckan var exakt 63.4 mil.Detta var en ren transportsträcka för oss och alltså autobahnkörning.Om det är roligt eller ej förtäljer inte historien.Vi låg på 120 km/h.
    Att göra över 100 mil om dagen på vägar i Norge och tycka att det är ganska lagom tror jag inte ett skvatt på.
    Kan tillägga att då vi körde ner till Prag var det söndag morgon och vi behövde inte stanna för kö på motorvägen en enda gång.

  10. #10
    Engström....du måste inse att: bara för att inte du kan, så kan faktiskt andra det

    Lagom sträcka 100 mil om dan?
    -Jo, om man kliver upp tidigt, kör ensam, kör sena eftermiddagar....då är en lagom sträcka cirka hundra mil om dan.

    Lagom sträcka 100 mil om dan?
    -Nej, om man sover bort halva förmiddagen, babblar bort resan på en parkeringsplats, kör till tidiga eftermiddagar........ då är en cirka hundra mil inte en lagom sträcka om dan.

    Alpländerna(liksom Norge) förstör ju dagsetapperna ganska mycket. Jag noterade en gång(på en tiodagarstur) att jag låg och snittade 80 mil i snitt. Då försvann det förmodligen totalt en heldag pga vätskebrist, fastnade i en fransk protest.
    Så......visst är det ganska svårt att snitta 100 mil om dan på en längre tur om man hamnar i bergen, men annars såsom ensamresenär tycker jag att minst hundra mil om dan är faktiskt en ganska behaglig dagsetapp. På dom dagsetapperna kör jag inte fort heller. Ligger och marschar dryga hundra.(även på autobahn). Stannar relativt ofta.
    Senast redigerat av V Saarela den 2012-06-30 klockan 08:29.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •