Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 50

Ämne: Långturer

  1. #31
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    300 mil enkel resa,tja det var väl en baggis över en dag
    Snarare 4 + att jag var tvungen att byta båda däcken i Berlin. Nybörjarmiss att åka europasväng på mjuka sportdäck, höll inte många timmar på autobahn. =) 95% av sträckan var hursomhelst ren transport (att bomba bulten med Mats Liifv hörde till de andra 5 procenten). Var värt det när vi äntligen styrde av från autobahn och drog in i Österrike.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  2. #32
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Både hojen och vilken väg man tar har enorm betydelse.Både vad gäller bekvämlighet,hur långt du kommer per tank,hur många stopp du behöver göra osv.Vi körde 40 mil i sträck,tankade åt mat och sedan körde resterande 24 mil och detta tog 8 timmar autobahnkörning.Jag menar att 40mil ytterliggare och många fler stopp (även om dom är lite kortare tar det tid) kanske andra vägar än motorväg ibland och din ekvation är borta direkt.
    Ja, självklart har det betydelse vilken hoj man kör. Du ville ju bara veta specific hoj och resa. Men det är ju betydelselöst för min del eftersom dom turerna och hojarna är många.(Även Goldwingar modell 1800 är inblandade i detta. Självklart är dom bekvämare.)

    Jag har ju redovisat några inlägg före också att ekvationen spricker om man hamnar på "fel vägar"
    Men, dina dagsetapper slutar ju mitt på dan, ungefär den tid jag brukar först bli lite varm i kläderna

  3. #33
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Ja, självklart har det betydelse vilken hoj man kör. Du ville ju bara veta specific hoj och resa. Men det är ju betydelselöst för min del eftersom dom turerna och hojarna är många.(Även Goldwingar modell 1800 är inblandade i detta. Självklart är dom bekvämare.)

    Jag har ju redovisat några inlägg före också att ekvationen spricker om man hamnar på "fel vägar"
    Men, dina dagsetapper slutar ju mitt på dan, ungefär den tid jag brukar först bli lite varm i kläderna
    Ja alla är ju olika.Vi andra stackare som inte måste komma så långt som möjligt på dagarna,vi slår läger och njuter av lite andra saker med.Start runt 09.00 och avsluta typ 15-1800 kanske.Man vill ju ha lite tid till annat med.Men jag förstår ju dom inte har tid att vara borta hemifrån för länge,då lär man ju försöka komma så långt som möjligt.Och det finns då ingen på denna jord som ska inbilla mig att det är njutbart att köra 100mil om dan,det är rent skitsnack,men har man brått så har man

  4. #34
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Men hallå...

    Några tycker det är kalas att köra 100 mil, från 04.30 till 21.00. Andra tycker att en dagsetapp sträcker sig från 9.00 till 15.00.

    Bara för att man själv inte vill/kan köra 15-timmarspass så betyder det inte att det inte kan göras av den som har lust. Kan vi inte nöja oss med att det är så? Att vi tycker (och kör) olika?

    //TMax

    *som själv aldrig kört mer än c:a 65 mil på en dag - på en caféracer...*
    Senast redigerat av TMax500 den 2012-07-01 klockan 19:54.

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Ja, självklart har det betydelse vilken hoj man kör. Du ville ju bara veta specific hoj och resa. Men det är ju betydelselöst för min del eftersom dom turerna och hojarna är många.(Även Goldwingar modell 1800 är inblandade i detta. Självklart är dom bekvämare.)

    Jag har ju redovisat några inlägg före också att ekvationen spricker om man hamnar på "fel vägar"
    Men, dina dagsetapper slutar ju mitt på dan, ungefär den tid jag brukar först bli lite varm i kläderna
    Du har fullständigt rätt

  6. #36
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Men hallå...

    Några tycker det är kalas att köra 100 mil, från 04.30 till 21.00. Andra tycker att en dagsetapp sträcker sig från 9.00 till 15.00.

    Bara för att man själv inte vill/kan köra 15-timmarspass så betyder det inte att det inte kan göras av den som har lust. Kan vi inte nöja oss med att det är så? Att vi tycker (och kör) olika?

    //TMax

    *som själv aldrig kört mer än c:a 65 mil på en dag - på en caféracer...*
    självklart är det så

  7. #37
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Men hallå...

    Några tycker det är kalas att köra 100 mil, från 04.30 till 21.00. Andra tycker att en dagsetapp sträcker sig från 9.00 till 15.00.

    Bara för att man själv inte vill/kan köra 15-timmarspass så betyder det inte att det inte kan göras av den som har lust. Kan vi inte nöja oss med att det är så? Att vi tycker (och kör) olika?

    //TMax

    *som själv aldrig kört mer än c:a 65 mil på en dag - på en caféracer...*
    Håller med ! Det längsta jag någonsin kört är 36 mil, och det i stekande sol; det slipper jag helst göra om (inte ens i "lagomt" väder )

  8. #38
    Nja, grundpåståendet av trådskaparen var ju att han påstod att folk som kör hundra mil om dagen ljuger. Sen övergick diskussionen till hur lång en dagsetapp är. Den är väl uppe nu i 24 timmar.
    Nu har det först(på sidan 4) bestämts att en dagsetapp är 6-9 timmar....så klart att folk då ljuger

    Jag tourar ju en hel del med moped(topfart 42 km/timmen) Mina dagsetapper ligger då på cirka 35 mil, beroende på väder, vind och bergsområden.
    Som mest har det blivit 55 mil, Boden-Ivalo ....och jo, jag hann se jultomten i Rovaniemi, besöka guldgrävarbyn i Tankavaara och sen njuta av en bärs och mer än så på kvällen.
    Allt detta hände medan Engstöm halva dan drog sin skönhetssömn

  9. #39
    Medlem Oden68s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    124
    Underhållande läsning detta!



    ---
    I am here: http://tapatalk.com/map.php?oygvbt

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Ja alla är ju olika.Vi andra stackare som inte måste komma så långt som möjligt på dagarna,vi slår läger och njuter av lite andra saker med.Start runt 09.00 och avsluta typ 15-1800 kanske.Man vill ju ha lite tid till annat med.Men jag förstår ju dom inte har tid att vara borta hemifrån för länge,då lär man ju försöka komma så långt som möjligt.Och det finns då ingen på denna jord som ska inbilla mig att det är njutbart att köra 100mil om dan,det är rent skitsnack,men har man brått så har man
    Håller inte med dig där Engström för jag tycker absolut att det kan vara njutbart att köra 100mil på en dag, förlåt dygn ska det ju visst heta.

    Är det fina vägar så är ju själva körningen skitkul och vad gör det om man är lite mör när man kliver av hojen på kvällen? Med ditt resonemang så skulle ju inga som helst fysiska strapatser som t.ex. endurokörning, fjällvandring, bergsklättring etc. vara njutbara.

    Låt oss enas om att vi alla har olika definitioner av vad som är njutbart här i livet.
    Senast redigerat av Jochen den 2012-07-02 klockan 11:26.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •