Sidan 5 av 7 FörstaFörsta ... 34567 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 61

Ämne: VARFÖR kör DU Motorcykel?

  1. #41
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mallan Visa inlägg
    Frihetskänslan! Oslagbart att susa fram och känna vind-draget, en påtaglig känsla av att man lever Att köra hoj har varit en lång dröm för mig, och vägen dit har varit lika lång. Ser och minns mig själv som liten flicka tjatandes på min hojåkande storebror om att jag ville åka, han hade dock annat att göra än att skjutsa runt på lillasyster

    Haft en mc en gång förut och tanken var att ta kortet, men omständigheter gjorde den gången att jag sålde hojen och valde att vänta. Nu i våras köpte jag min nuvarande motorcykel, och tajmingen var nu den rätta! Så nu under sommaren har jag övningskört, pluggat teori och äntligen för en vecka sedan fått addera ett A till mitt B på körkortet! Vilken känsla! Hade en överenskommelse med mig själv om att jag skulle ha kortet innan jag fyllde 40, och fixade det drygt 4 månader innan D-day!
    Grattis till körkortetkör som vanligt

  2. #42
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Norra delen av Sverige
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Grattis till körkortetkör som vanligt
    Tackar!

  3. #43
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Tja varför? varför spelar en del golf eller tittar på fotboll,hockey och sådant annat trök?.Det är ju kul att köra hoj.För mig är det friheten,farten,äventyret och inte minst intresset av motorer.Sedan en sak till som jag njuter av det är smidigheten att ta sig fram i trafiken,kunna köra om bilar och andra fordon som bara ligger och lusåker snabbt och enkelt.Eftersom man jobbar i trafiken och kör runt 20 000mil per år och får vara med om sådant som ingen annan får så är det just en sådan känsla att få sätta sig på hojen och bara ut och njuta och inte bry sig om köer och annat dret som man får dras med efter vägen,underbart
    Nu blir jag nyfiken, vad jobbar du med i trafiken?

  4. #44
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Filosoferar, det är vad jag gör på hojen. Löser världsproblem och funderar ut lösningar på olika saker och ting. En hojtur för mig är som en slags meditation, gör gott för själen, kort som lång hojrunda.

  5. #45
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Nu blir jag nyfiken, vad jobbar du med i trafiken?
    Kör tradare som bara går i 80 men får bromsa hela tiden för bilister som kör i 70

  6. #46
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag ger mig gärna ut på lite kortare turer på ca 15-20 mil bara för att se mig omkring. Har ju en liten hästgård och tittar ju gärna på andras hästar. Ser på mycket av livet på landet, helst inte via de stora asfaltvägarna utan gärna på det äldre mindre vägnätet och även grusvägarna.
    Kör ju även lite grann på vintern. det finns så otroligt mycket vackert även då med röda stugor i skogskanten i strålande sol.
    Ibland sitter man nästan och drömmer och lunkar på. Visst kommer väl hornen fram ibland, men med stigande ålder, så blir man lite lugnare.

  7. #47
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Kör tradare som bara går i 80 men får bromsa hela tiden för bilister som kör i 70
    Jag är sjukt impad av alla tradarförare som aldrig hetsar upp sig trots alla totalt knäppa grejer alla vi bilförare gör. Jag kan vara lite hetsig i trafiken (när jag kör bil) och tänker då att jag måste vara mer som långtradarchaffisarna - ta't lungt och inte hetsa upp sig.

  8. #48
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Jag har inte kört hoj mer än tre veckor (körde upp 6 augusti) men gör det varenda dag. För att det är så kul! Ska till Sthlm på jobb på måndag och tar hojen. Och jag sticker i morgon så att jag bara behöver köra små vägar hela vägen från Skåne. Får hyra någon campingstuga på vägen om det blir för långt. Sedan ska jag ner igen på onsdag.

    Jag har seglat mycket, i stort sett hela mitt liv. Och hojåkandet är lite som att segla. Hela skallen blir utblåst under hojturen, inga funderingar utan bara här och nu. Och massor av skön härlig sval frisk luft. Och mycket vind hela tiden.

  9. #49
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Jag är sjukt impad av alla tradarförare som aldrig hetsar upp sig trots alla totalt knäppa grejer alla vi bilförare gör. Jag kan vara lite hetsig i trafiken (när jag kör bil) och tänker då att jag måste vara mer som långtradarchaffisarna - ta't lungt och inte hetsa upp sig.
    Tyvärr så finns det dom som kör som tokar bland oss med,men dom flesta är utländska

  10. #50
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    I Danmark
    Inlägg
    118
    Min man har kört en del MC utomlands där man inte är sådär jättenoga med A eller B körkort. Men han kunde inte köra i Danmark (där vi bor).
    2010 fick han cancer och blev opererad och strålad, och vi hade ett par tuffa år, så när det såg ut att han var frisk så ville han göra nåt kul. Jag ska ta MC kort sa han, så kan du åka bakpå. Jag har åkt en sommar bakpå och hatade det (med en ex-pojkvän). Så jag sa att om jag ska sitta på en MC igen, så ska det vara längst fram.
    Så det var bara att spotta i nävarna och lära sig... Jag var skitnervös i början, men efter en tvåtimmars tur på slingrande 80-vägar började jag begripa vad det handlar om.
    Men anledningen till att jag ska köra MC är nog för att jag har ett visst kontrollbehov, plus att det var dags att lära sig nånting nytt, nu när man fyllt 50.

    Av samma anledning har jag också tagit dyk- och flygcertifikat (nej, jag flyger inte längre, det är för dyrt), jag vill se vad det handlar om, och det är kul att lära sig nya grejer.

Liknande ämnen

  1. Varför ??
    Av Shaun i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 21:30
  2. VARFÖR ?????
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 10:05
  3. Why We Ride / Varför Vi Kör.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-07, 23:34
  4. MC-skräck - varför?
    Av Lottaje i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-12-19, 15:31
  5. varför vägsalt?
    Av turbo i forum Off topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 21:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •