Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 61

Ämne: VARFÖR kör DU Motorcykel?

  1. #21
    Medlem kilimanjaros avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Den del av fosterlandet som är absolut bäst (just nu): Södra Norrlands Kustland: TIMRÅ
    Inlägg
    61
    Ursäkta redan här ett inlägg som sannolikt inte är "politiskt korrekt" men jag kan inte sluta fundera på den ställda frågan.
    Smittades redan som nioåring av detta virus när jag fick farsans gamla 98 cc i födelsedagspresent och sedan har vägen alltid varit mera lockande med två hjul mellan benen än något annat, (nåja nu pratar vi hojar) fyllde 66 i går.
    Efter asfalten är det farten och smidigheten som lockar, (typ BMW), farligt? jomenvisst, alltid när man är oskyddad och snabb, men en del av konceptet.
    I endurospåret och efter grusvägarna är fartens fara en adrenalinhöjare av guds nåde, en kick jag aldrig/ogärna missar.
    Jösses när träd och stenar kommer susande i marginaler som räknas i centimetrar, varvräknaren läser 5000 rpm och jag vet att minsta j...la misstag är ödesdigert då är jag närmare livet än någonsin!! Då ere kung att leva. Fysbiten inte heller att förakta och i kombination med FMCK blir mixen fulländad med skicklighetsutmaningen att skjuta pistol.
    Lev och må hojälskare, leta upp närmsta FMCK-kår för där lär vi er hur man UNDVIKER alla mina suspekta laster och samtidigt har vi så ohejdat roligt tillsammans.

  2. #22
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av kilimanjaro Visa inlägg
    Ursäkta redan här ett inlägg som sannolikt inte är "politiskt korrekt" men jag kan inte sluta fundera på den ställda frågan.
    Smittades redan som nioåring av detta virus när jag fick farsans gamla 98 cc i födelsedagspresent och sedan har vägen alltid varit mera lockande med två hjul mellan benen än något annat, (nåja nu pratar vi hojar) fyllde 66 i går.
    Efter asfalten är det farten och smidigheten som lockar, (typ BMW), farligt? jomenvisst, alltid när man är oskyddad och snabb, men en del av konceptet.
    I endurospåret och efter grusvägarna är fartens fara en adrenalinhöjare av guds nåde, en kick jag aldrig/ogärna missar.
    Jösses när träd och stenar kommer susande i marginaler som räknas i centimetrar, varvräknaren läser 5000 rpm och jag vet att minsta j...la misstag är ödesdigert då är jag närmare livet än någonsin!! Då ere kung att leva. Fysbiten inte heller att förakta och i kombination med FMCK blir mixen fulländad med skicklighetsutmaningen att skjuta pistol.
    Lev och må hojälskare, leta upp närmsta FMCK-kår för där lär vi er hur man UNDVIKER alla mina suspekta laster och samtidigt har vi så ohejdat roligt tillsammans.

  3. #23
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Svårt att svara på denna fråga egentligen, men som många redan svarat; det är en härlig känsla att hantera en Mc på olika typer av väg.
    Att stanna o fika samt prata med likasinnade är oxå en bonus.
    En sak som jag verkligen njuter av vid Mc-åka är att då kan jag beskåda naturen, landskapet,hus, gårdar, fordon mm på ett mycket bättre sätt än från en bil!
    En annan sak ;Tillgången av dofter gör att den totala upplevelsen blir starkare !!
    Du resonerar helt rätt,lika här.Hoppas vi kanske träffas i Torsång eller Säterdalen i sommer och kan snacka lite kul.Även om vi har lite olika hojsmak så tycker jag det är skitkul.Har sett dig men visste inte vem du varTisdag nästa vecka åker jag nog till Säter

  4. #24
    Medlem larss avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    108

    Talking

    Därför att jag är beroende av det
    Dont worry be happy8)

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    84

    Underbart e kort :))

    Har ett nytaget tungt A:kort och det jag gillar med mc åkning är, att smidigt kunna ta mig fram i trafiken småle åt dom som sitter i köer, känna dofter fylla dofter av nyslaget gräs gott, inte lika gott när bonden har gödslat åkern med skit,,,men,men, frihet vet jag inte om jag får men känslan finns där ändå. Känna att det "pirrar" lite i magen när man tar fram mc:n och drar i väg är underbar,,eller,,,

  6. #26
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Hornet Visa inlägg
    Har ett nytaget tungt A:kort och det jag gillar med mc åkning är, att smidigt kunna ta mig fram i trafiken småle åt dom som sitter i köer, känna dofter fylla dofter av nyslaget gräs gott, inte lika gott när bonden har gödslat åkern med skit,,,men,men, frihet vet jag inte om jag får men känslan finns där ändå. Känna att det "pirrar" lite i magen när man tar fram mc:n och drar i väg är underbar,,eller,,,
    Eller hur är så skönt.Vänta bara tills du börjar ligga och njuta 100-150 mil om dan,då snackar vi njutning

  7. #27
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Jag tar mig fram till ställen jag inte kan komma med bilen + att bommar är inget problem
    Våga vägra "Hen"!!

  8. #28
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Eller hur är så skönt.Vänta bara tills du börjar ligga och njuta 100-150 mil om dan,då snackar vi njutning
    Aha, är det så det är
    Jan

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Torslanda
    Inlägg
    117
    VARFÖR kör DU Motorcykel? Jag funderade på frågan ett tag, det tål att tänka på.

    1. Kan komma loss trots att frun har bilen, dessutom till halva priset.

    2. Det är liksom ytterligare en dimension, jämfört med bilåkande. Har kommit på mig själv med att sitta och nynna, i ösregn, det är något odefinierbart bra, med MC-åkandet.

    3. Enkelheten att ta sig fram och få plats, ex. vid parkeringar.

    4. Dofterna, granskog aah!, grill-os, kafferosteriet på Ringön, gödsel vid vårbruket osv. osv.

    5. Lättheten att utforska nya vägar och platser. T.ex. släktforskar och besöker gårdar/torp/platser där släkten bor/bott.

    6. Väcker intresse hos andra. Stannar man och frågar någon om vägen/gårdsnamn el. liknande blir de allra flesta intresserade och samtalet blir längre än man tänkt sig.

    7. Nya bekantskaper. MC-folk (självklart), sådana man frågar om vägen/släkten eller radioamatörer man samtalar med och ibland blir inbjuden till. (Har komradio monterad).

    De flesta tycker om en snygg MC (som inte vrålar), de får något drömmande i blicken då man pratar med dem, antingen har de haft en MC en gång eller skulle vilja ha en.
    Alla har vi släkt och de flesta skulle vilja släktforska, men har inte tid (just nu), "kanske då jag blir pensionär", säger de. (Ovetande om att det är rätt hektiskt att vara pensionär, funderar på att anställa någon, som farsan sa, "hinner inte med").

    8. Mekandet, gillar att ha en motor med tillhörande tillbehör, att vårda och ev. förbättra eller sätta egen stil på.

    Ungefär så...
    Då jag funderat på hur jag använder MCn så kommer jag ofta fram till att det är som roligast då man kunnat göra någon nytta samtidigt som man åker och njuter. "Två flugor på smällen" så att säga.
    T.ex. åker MC för att med GPS kartlägga koordinaten till en gård/torp/plats där släktingar bor/bott, eller plockar svamp/bär, eller kollar något evenemang. Eller förkovrar sig på SMCs Knix och andra kurser.

    Kort sagt - det blir än roligare då man kombinerar roliga ting.
    Senast redigerat av wbr den 2012-07-01 klockan 13:03. Anledning: Förtydligande

  10. #30
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Aha, är det så det är

Liknande ämnen

  1. Varför ??
    Av Shaun i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 21:30
  2. VARFÖR ?????
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 10:05
  3. Why We Ride / Varför Vi Kör.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-07, 23:34
  4. MC-skräck - varför?
    Av Lottaje i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-12-19, 15:31
  5. varför vägsalt?
    Av turbo i forum Off topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 21:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •