Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Tar gärna emot tips för hojköp !! =)

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Kolla gärna på nätet efter "Owners Manual" på den hoj du tänkt köpa, innan du köper den.

    Om man vill vara rädd om sina grejer och se till att hojen håller längre, så har de flesta tillverkare en rekommenderad inkörningsperiod där man inte får pressa motorn, t.ex. rekommenderas att man inte gör några häftiga gaspådrag innan 1000km eller att man inte överskrider en viss hastighet genom de olika växlarna osv.

    Men det är kanske bara jag som är petig...andra verkar knappt bry sig utan kör på...

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag är ju part i målet och vill ju därför rekommendera en hoj som man kan göra det mesta med.
    Det är Honda Transalp. Tillräckligt snabb för motorväg, kvick på grusväg, mycket lättkörd på kurviga asfaltvägar. V-motorn gör den bra att åka två på. Den har en körställning som gör att du lätt kan växla mellan att stå upp eller sitta ner utan problem. 60 mil på krokiga Norgevägar är inga som helst problem flera dagar i sträck.
    Men som sagt provkööööööör

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    KTM 690 är encylindrig och måste definitivt provköras först. Kanske inte bästa valet.
    Mitt förslag: Provkör en Kawasaki ER6-N/F med ABS. Modellen kom 2007 och blev en riktig bästsäljare, främst bland yngre förare. Snygg, snabb, häftig, billig, liten, hyfsat lätt. Finns även många begagnade.

  4. #14
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Engström var inne på temat: KTM:en är jättehög, du är (i likhet med mig) inte så lång. Att nå ner ordentligt ska inte underskattas, och det argumentet har tyngre bäring ju mindre erfaren man är!
    Ska du skjutsa och toura vill du nog ha minst 2 cylindrar. En twin är ofta rapp och rolig i karaktären - 4 cylindrar ger lugnare och jämnare gång.

    Provsitt och provkör - och gör det i omgångar (likadan hoj vid olika tillfällen) så att dagsform och humör inte påverkar valet på fel sätt.
    Lycka till!

  5. #15
    Medlem Fotograf Zätas avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11
    Ja nu vet jag inte hur hög just den KTM'en är, men jag är av samma längd som dig, och det finns tillfällen då jag fått problem på sporthojen, som är liite för hög för mig.
    Speciellt om nån sitter bakpå, då kan det bli väldigt tungt

  6. #16
    Ankan1
    Gäst
    Oavsett hoj så köp en du slipper ligga och skruva på jämt och ständigt.KTM har ju en del service krav beroende på hur pass händig du är eller hur stor plånboken är.Men säkert rolig som bushoj.

    Första versionen dök upp -94 och hade 50 hk och fanns enbart med kickstart som -98 fick 54 hk.Andra versionen kom -02 där man nu hade elstart.Tredje versionen -08 salufördes med 65 hk där nuvarande 2010 års version fick 70 hk.

    Ofta är KTM maskiner hårt körda och i dessa fall får dom ofta problem med vevaxeln.Andra fel som dykt upp är slitna rullar till ventilmekanismen, slitna ingående lager till växellådan.Läckande packboxar i gaffeln är heller inget ovanligt pga frisk körning alltför många gånger både i terräng och enbart på bakhjulet som vid nedslag resulterar i en klar utmattning med tiden.Många har också fått sina förgasare och ljuddämpare utbytta med varierande framgång.

    En kul maskin att köra med men se upp med dåligt servade exemplar oavsett årsmodell som körts hårt när dessa motorer kräver regelbunden översyn för att orka med som de busmaskiner de nu är.

    Prisnivån är enligt följande :

    1994 - 1998 : 10 000 - 25 000:-

    1998 - 2005 : 25 000 - 45 000:-

    2004 - 2008 : 40 000 - 70 000:-

    Allt naturligtvis beroende på skick och miltal.

    Ovanstående hämtat från Motorrads begagnat special av KTM.

    Mvh / Ankan1.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-06-27 klockan 17:20.

  7. #17
    Medlem Arjunas avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Jätte jätte tack för alla era fina svar! (=

    det här är ju grymt, har läst era inlägg under dagen och tänkt väldigt mycket.

    Jag skiter i att köpa ny hoj i år, de får bli senare

    Och ni har lyckats att få i mig lite vett, ska provköra lite hojar, min polare har en KTM sm 03 och den når jag ner till marken, även om de är knappt.

    jag har väll tänkt ungefär i banorna mot en motard eller touring hoj , jag kommer mest köra korta sträckor men vill även kunna åka ner igenom europa någon gång i sommar, kan man göra det på en Motard eller är det för obekvämt ?!

    i så fall vill jag ha gärna tips på schysta och låga touring hojar


    Tack som fan ännu en gång allihopa !

    det är det bästa beslutet jag har gjort på länge, att göra ett inlägg här. ;=)

  8. #18
    Medlem Fotograf Zätas avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11
    Många "större" touringhojar har ganska låg sadelhöjd
    Några jag testat i prisklass 25-40' :
    Kava ZZR1100
    Honda Blackbird 1100xx
    Suzuki GSX1100F, GSX750F

    Kanske inget för dig, men jag är grymt nöjd med de customhojar jag haft (och har). De är ju inga högfartsmonster men grymt sköna att cruisa med i 100-120 och aldrig några problem med att nå ner

  9. #19
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Arjuna Visa inlägg
    jag kommer mest köra korta sträckor men vill även kunna åka ner igenom europa någon gång i sommar, kan man göra det på en Motard eller är det för obekvämt?!
    Kort svar: ja. Det är obekvämt. Motarden är jättekul på småvägar och i stan. Men inte rätt val när du skall lägga 40-50 mil på en dag. Det blir jättejobbigt.
    *anser jag som gjort dagsetapper på upp till 65 mil som "personbästa" - på en caféracer*

    EDIT: tror dock att KTM 690 Duke är ruskigt rolig! De tester/provkörningar jag läst lovar mycket gott. Skulle absolut kunna ha en sådan, men, vet inte vad jag skulle ha den till... Förutom till att bränna omkring på krokiga 70-vägar, då förstås! Och till den uppgiften har jag redan min Thruxton.
    Senast redigerat av TMax500 den 2012-06-29 klockan 09:18.

Liknande ämnen

  1. Mat tips ?
    Av pentti01 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2015-06-05, 23:01
  2. Hojköp (gs500)
    Av Mymlan i forum Street
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-04-05, 19:21
  3. Sprid gärna texten
    Av Printer i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-20, 20:36
  4. Skicka/Ta emot meddelanden
    Av Nina i forum Om hojen.nu
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-15, 12:44
  5. Grönjöling söker kunniga tips inför 1á hojköp :)
    Av VildKatta i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 22:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •