Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Snabba åsiker behövs - Kawa EN500

  1. #11
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Du skriver ord som packväskor, topptox, motorvägshastighet, effekthöjning. Allt det där andas en annan hoj en en 500-glidare. Visst, du kan packa på en 500.

    Men skall du också åka långt på motorväg så skall du ha mer kubik, mer effekt, lägre varv. För din egen skull och din bekvämlighets skull.

    Det låter som att du skall ha en mer vridstark 700-800-900 cc om du skall ut och resa motorväg med väskor.

    Bara genom ordet 'effekthöjning' så kommer dina egna tvivel mellan raderna.
    (Just effekthöjning är sällan någon bra affär. Kostar skjortan och ger lite. I regel är det billigare att köpa en starkare hoj från början, än att lägga tusenlappar på att trimma den man har.)

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Tmax: tackar för inputen och jag ser definitivt dina poänger.

    I slutändan var det dock lite för sent; jag köpte 500:an ändå efter en ny provkörning på 90-vägar (jag tjuvade lite på en liten sträcka).

    Jag kan inte med några logiska medel förklara varför, men EN500:an kändes rappare än både Dragstar 650:n och Honda Shadown 600:n (förvisso en -89 som jag provkörde).

    Fick göra en del överväganden, men som sagt...i slutändan blev det den här ändå. 50 hästar på lite under 200 kg. Kan vara det som gör det trots att Dragstarn på pappret har bättre vrid.

    Den känns och rätt så smidig faktiskt och till och den verkar inbjuda till lite sportigare körning. En 900cc hade kanske inte varit fel, men då sticker priset iväg och lägger sig på en nivå som är högre än vad jag vill betala för en brukshoj.

    Förhoppningsvis kommer denna ändå serva mig väl. 80% av tiden kommer jag ändå ligga i stan och runt ringlederna. Resten är kanske jämt fördelade på landsväg och motorväg. Så har det sett ut hittintills varje fall.

    Och å andra sidan: jag hade inte bangat att dra ner min Aprilia-scooter till Berlin, så varför skulle jag göra det med denna?

    Gott mos, tackar för alla synpunkterna trots att jag gick emot en hel del råd. Känslan i körningen var till slut avgörande.

  3. #13
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Att först resonera fram alternativen med förnuftet, och sen fatta avgörande beslutet med magkänsla, brukar bli bra! Hoppas du blir nöjd och får många mysiga mc-mil!

  4. #14
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    En 900cc hade kanske inte varit fel, men då sticker priset iväg och lägger sig på en nivå som är högre än vad jag vill betala för en brukshoj.
    Jo, torde rör sig om mer pengar, om du vill ha något lite nyare.

    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Och å andra sidan: jag hade inte bangat att dra ner min Aprilia-scooter till Berlin, så varför skulle jag göra det med denna
    Klart att en 500-scooter fixar det!

  5. #15
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Hej Grattis till hojen,hoppas du blir nöjd i många mil framåt.Som du kanske vet finns en speciell klubb för vulcan åkare : http://www.vulcanriders-sweden.org/ .Där kanske du kan få lite tips till dina ombyggnader.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av mirrisen Visa inlägg
    Att först resonera fram alternativen med förnuftet, och sen fatta avgörande beslutet med magkänsla, brukar bli bra! Hoppas du blir nöjd och får många mysiga mc-mil!
    Tack, tack Hojen är en 2003:a men har bara cirka 650mil på mätaren, så jag har defintivt "råd" att köra

    Akems: tackar, tror nog jag ska ansöka om medlemskap, det är nog ingen dum idé, nej. Det står inget om krav på kubik så nekar dom ska det vara av andra skäl :P

Liknande ämnen

  1. Ska ta MC-kort nu - Tips behövs!
    Av hannah i forum MC-kort
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-07-21, 08:45
  2. Modifieringar behövs
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 12:18
  3. Japanerna är snabba...
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 19:36
  4. Kawa KLE 500 = Kawa KLE 650 Versys?
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 15:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •