Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Bromsproblem...

  1. #1
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245

    Bromsproblem...

    Fick körförbud hos SBP sist (Ganska oväntat då bromsarna var i samma skick som besiktningen innan och hojen stått still sedan dess). För att undvika samma bekymmer igen lämnades hojen in på verkstad för att lufta, byta bromsvätskan, samt byta bromscylinder till bakbromsen då den inte funkade alls.
    Efter en vecka hämtade jag cykeln, verkstan hade mätt upp tryck i bakbromsen och allt var frid och fröjd. Tills nu, då jag fick underkänt på bromsverkan igen! Samma sak nu, bakbromsen tar inte.

    Är lite för grinig just nu för att ringa verkstan, men det skall göras! Dom sa att det fanns tryck, dock inte så mycket. Men enligt SBP inte alls.
    Känner mig lite dum just nu. Oket som sitter på är det var jag kan se inget fel på, bromcylindern vid fotpedalen är ny, och verkstan säger att det finns tryck i systemet. Men om nu bakbromsen fungerar som den ska, men är svag, hur kan jag då åtgärda problemet? Hur kan man öka trycket?

    Finns det någonstans man kan köpa ett komplett bromssytem i universalutförande? Slangar, ok, cylindrar osv... Känner för att byta rubbet bara för att få det att funka utan problem. Dyrt.
    Fick körförbudet häft i alla fall. Alltid nåt.
    For those about to rock - We salute you!

  2. #2
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Hej
    Jag var inne och tittade på din gamla tråd med bilder.Det är ju så att det man vinner i kraft förlorar man i väg enligt hävstångsprincipen så funkar cylindrarna som de ska så måste du öka trycket på kolven och det gör du genom att ändra "utväxlingen" dvs göra så att pedelen ska röra sig mer vid bromsning.Prova om du kan flytta gafflen som sitter mellan pedal och bromscylinder,borra ett nytt hål ovanför den delen som är avfasad,tänk också på att det järnet måste trycka någorlunda rakt in i bromscylindern.

  3. #3
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Har lugnat mig lite nu och ringde och pratade med verkstan. Han sa att det visst finns bromsverkan, men man behöver riktigt häva sig på bromsen, vilket i sig inte är bra. Det han rekommenderade var att köpa andra ok med större kolvstorlek. Tänkte åka till Sams motor i morron och se om dom kan hjälpa mig.
    Men tack för tipset akems, ska titta på din idé också. Allt som hjälper till är bra.
    For those about to rock - We salute you!

  4. #4
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Ja det blir samma sak med större kolvar eller fler kolvar.

Liknande ämnen

  1. Bromsproblem, Honda 250N -81. HJÄLP!!!
    Av Jonas T i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-19, 16:56
  2. Bromsproblem?
    Av triumphtobbe i forum Mekhörnan
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-05-01, 00:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •