Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Plexiglas och motorbågar

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406

    Plexiglas och motorbågar

    Alltså, nu kanske jag tänker för mycket för mitt eget bästa, men jag kom på en idé:

    Kan man inte fästa plattor av plexiglas i "håligheten" mellan motor och motorbågar, och på så sätt få lite väderskydd? Risken är kanske att de agerar vingar i högre hastigheter och lyfter upp framdämparen lite, och det vill man ju däremot inte.

    Tankar?

  2. #2
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Goldwing-åkarna har ibland något i den stilen har jag sett. Vinkeln borde vara avgörande för hur hojen beter sig men lite högre luftmotstånd bör det ju bli, oavsett storlek på plattorna ?

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Vindskydd för benen har ju funnits från 40-talet, men då av plåt.
    Om du skall göra skydd själv rekommenderar jag att du går till en glasmästare och köper en skiva som heter Lexan. Plexiglas är ganska skört och går lätt söder och spricker. Den kan du få kapat till egna mått.
    Lite knepigt att lära sig att jobba med materialet, men det går att värma och forma, borra och går fint att använda en pendelsåg till det för att kunna skära i olika former. Vid sågning kan det vara en fördel om man tejpar med maskeringstejp först, som det är väldigt lätt att rita konturen på.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vindskydd för benen har ju funnits från 40-talet, men då av plåt.
    Om du skall göra skydd själv rekommenderar jag att du går till en glasmästare och köper en skiva som heter Lexan. Plexiglas är ganska skört och går lätt söder och spricker. Den kan du få kapat till egna mått.
    Lite knepigt att lära sig att jobba med materialet, men det går att värma och forma, borra och går fint att använda en pendelsåg till det för att kunna skära i olika former. Vid sågning kan det vara en fördel om man tejpar med maskeringstejp först, som det är väldigt lätt att rita konturen på.
    Perfa! Ska lägga Lexan på minnet. Jag lärde idag att jag inte var först med idén, nej. Såg en Intruder med någon form av skiva, fast monterat PÅ framsidan av själva bågen, istället för i den. Men det fungerar ju också...

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Någon som vet vilken temperatur man ska ha på Lexanskivan för att kunna böja utan att den börja bubbla sig. Jag har tillverkat några grejer i Lexan men allt blev bubbligt. Spelade ingen större roll just där, för det handlade om krokar att hänga linor på i en skuff, men man vill ju inte ha det så där det syns.
    Ove

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Någon som vet vilken temperatur man ska ha på Lexanskivan för att kunna böja utan att den börja bubbla sig. Jag har tillverkat några grejer i Lexan men allt blev bubbligt. Spelade ingen större roll just där, för det handlade om krokar att hänga linor på i en skuff, men man vill ju inte ha det så där det syns.
    Om du värmer ugnen till 100 grader, så kan du böja skivan. Tror att det går upp till 150, men kolla med en liten bit först. Värmen är oftast ej konstant i en ugn. troligen är en varmluftsugn säkrast. Vet att om man är oförsiktig med en värmepistol, så kan det börja bubbla i den.
    Senast redigerat av Olle Å den 2012-06-25 klockan 20:57.

  7. #7
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Skulle rekommendera Makrolon istället. Det är böjbart utan att värma, Går att bocka i bockmaskin om man nu skulle vilja det. Inte alls lika sprött som Plexi.

    Lexan har jag inga personliga erfarenheter av att jobba med... Men det kanske finns någon här inne som har jobbat med de olika materialen och kan berätta om för och nackdelar med dem.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Jag har haft kontakt med dom här materialen. (Konstruktör.)
    Både Makrolon och Lexan är PolyCarbonat PC. Namnen är produktnamn, vilket företagen gärna vill att man använder.
    Makrolon: Kan både varm- och kall bockas. Reptåligt. Sitter i exvis hytter på Skogsmaskiner. Dyrt
    Lexan: Inte lika lätt att bocka. Används förmodligen inom industrin pga lägre pris.

    Plexiglas: Polyakryl. Svårt att bearbeta då snittytorna blir matta om fel metod används. Spricker lättare. Fördel: Bra genomsiktlighet, nästan som glas.

    Om genomsiktlighet inte behövs så skulle jag rekommendera PVC, finns bara färgad. Lätt att bearbeta.
    Ej miljövänlig.

    Som sagt det borde duga med vilket PC som helst, finns säkert billiga att få tag i.
    Biltema har i sin senaste katalog, en nyhet, ett plastglas som består av Styren-Akryl. Kanske värt att prova.
    //Håkan

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Biltema har i sin senaste katalog, en nyhet, ett plastglas som består av Styren-Akryl. Kanske värt att prova.
    //Håkan
    Måste väl vara detta du syftar på, Håkan?

    http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/

    Ser definitivt intressant ut, faktiskt.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Ja just den.
    Lämpliga storlekar till bra pris dessutom
    Kanske kan fungera till hembyggda fönster till uteplatsen
    Senast redigerat av Håkan46 den 2012-06-25 klockan 23:20.

Liknande ämnen

  1. motorbågar.
    Av engström67 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 18:42
  2. motorbågar till en honda shadow 750-99
    Av chricka i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •