Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Kortet är klart!

  1. #1
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174

    Kortet är klart!

    Tjena!

    Idag körde jag upp för andra gången och klarade det!

    Känns riktigt skönt att ha fått de gjort men nu måste man bara få ihop hojen och skaffa en bättre hjälm..


    Till alla som ska köra upp, tänk inte att du bara har en chans för det kommer fler och fler och fler om du skulle kugga första gången. se uppkörningen som en vanlig dag, för det är den egentligen bara.

    Första gången jag körde upp var vi 4st där 3st redan vid banan gjorde missar. den första satte ner foten i backen 3-4 gången på lågfartsbanan, den andra sprätte koner på högfartsdele och gjorde en stoppie på 70 bromsningen.

    jag fick göra om högfartsbanan men det var inte mer än att han sa "ähh vi tar det igen, det är inga problem, jag vet att du kan det här".

    sen satt den. trots att alla gjorde ganska stora fel så fick vi göra om och alla klarade sig ut i trafiken.


    jag kan lägga till att min mage inte var i toppform den dagen..av alla dagar så just den här..

    jag fick köra på en smal och kurvig landsväg som gick som en bergchdalbana och den var skyltad 70 trots att det var omöjligt att ens hålla 60.. så jag tänkte fan nu måste jag ligga så nära 70 som möjligt annars kommer han kugga mig för att jag kör för fegt eller något liknande.

    men jag blev kuggad för att jag skar en kurva med dålig sikt, kanske tänkte jag inte på att den var skymd..eller så var det bara att jag körde för fort.

    nu i efterhand så fattar jag att självklart skulle ha anpassat farten till vägen och kanske kört 70 där jag kunde..man va väl lite för nervös.

    allt annat gick lysande men det var just den farliga kurvan som jag blev kuggad för.





    idag hade jag en ny tid för uppkörning, fick köra på banan som vanligt och där gick allt bra förutom då jag fick el som säkerhetskontroll.. skulle visa att motorn slår av om man har stödet ute och lägger i en växel, fast jag hade inget stöd ute.... så hojen hoppade till, gjorde inte an volt, men ändå så att det var rätt så okontrollerat. inspektören sa bara "ja så där skulle man nog inte göra" och jag förklarade att jag visste vad jag gjorde för fel och gjorde om och gjorde rätt sen var det inte mer med det.

    sen var det dax för trafik..

    började med att köra ut på vägen och höll 50 ett bra tag tills jag hörde ett nästan suckande och nedstämt "hurru det är 70 här"...

    fan nu sket det sig tänkte jag..

    senare fick jag mestadels köra på smal kurvig väg, det jag kuggade på senaste gången. jag körde den här gången mycket lugnare och sen var det bara att köra motorvägen hem igen. tog max 20min.

    när vi va klara berättade han att jag faktiskt blev godkänd. att jag hade kört 50 istället för 70 gjorde inte så mycket, han bedömer helheten och den var bra.

    så även om du tror att nu är det kört, kör bara vidare och hoppas på det bästa för man vet aldrig.



    det viktigaste är inte hur snyggt du kör hojen eller hur mycket du kan om den, det enda som faktiskt spelar roll är hur SÄKERT du kan hantera den i trafiken och det gör du lättast genom att inte köra fort.

    på uppkörningen är inspektörerna hur trevliga och snälla som helst, dom får en verkligen att slappna av.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Läser igenom hela inlägget snart, men jag vill vara först med att säga:

    GRATTIS! Way to go...

  3. #3
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    GRATTIS! Själv är det dags för mig i slutet av juli. Gör teoriprovet i morgon och får sedan uppkörningstid.

  4. #4
    Medlem Stes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    2
    Stort Grattis! Kommer ihåg hur nervös jag var själv och det gick ju bra ändå. Helt magiskt att åka hem sen och veta att nu har man hojkort!

    Lycka till med bågen ! :-)

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    11
    Grattis!
    Nu börjar friheten!
    Kör klokt och väl!

  6. #6
    Grattis!! Minns att jag stannade från 90 vid 70-stolpen själv, så det vart nästan en stoppie och en tjej som skulle plocka ner hojjen från centralstödet välte hojjen, men grejjade sen kortet ändå

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Mora
    Inlägg
    20
    Grattis!! Härligt att höra att det bara är att göra om och göra om.... - jag har försök nr 2 nästa vecka. Ny hoj, Nytt försök. .....vill helst inte göra om nåt mer efter det *hoppas, hoppas*

    Kör safe!

  8. #8
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Grattis till kortet.

    Kör försiktigt nu... och njut av friheten.

  9. #9
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Grattis!
    Kloka ord dessutom om uppkörningen.

  10. #10
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Grattis !! Det är nu du får börja lära dig köra hoj, om du förstår hur jag menar?

Liknande ämnen

  1. Hjälp med MC kortet
    Av admhilz i forum Min hoj
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-06-17, 02:37
  2. Hjälp med MC kortet
    Av admhilz i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-06-16, 14:32
  3. Recension: Mc - så klart!
    Av pewa i forum Recensioner
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 10:55
  4. Boken MC-så klart
    Av Viragomannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-30, 14:30
  5. Hur lång tid tar kortet?
    Av felix.l i forum MC-kort
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 13:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •