Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Custom (igen) som brukshoj

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Eller byt till en annan stor-scooter. En japan som kan servas där du bor. Honda, Yamaha, Suzuki har ju varianter på 400-700 cc.

    Jag vill inte-vill inte-vill inte-vill inte skriva något om italiensk kvalitet, men jag tror ändå att japanerna kan vara ett snäpp tryggare i det avseendet.

    *har kört både Alfa och Fiat och dessutom sett grannen förtvivla över sina enduromaskiner från Aprilia som inte startar p g a fukt*
    Ja, det här var alltså inte lätt. Som jag sa så är jag egentligen grymt nöjd med min AA500, så att gå från scooter-till-scooter är för mig inget alternativ (jag sneglade faktiskt på T-max:en innan jag hittade min Aprilia).

    Jag skulle ner och provköra Maraudern idag, men det visade sig att det var en tjej som hann före mig och köpte den :\ Det stod en Yamaha Dragstar också där - snäppet dyrare, men så var det också en 1100cc. Säljaren hävdade att bensinförbrukningen är ungefär den samma som en 600 (Honda Shadow) eller 800 (Suzuki Marauder), men det vette fan det. Jag förstår principen, men källor på nätet säger annat...

    Kommer fortsätta hålla ögonen öppna...

    Ang. italiensk kvalitet - jag har varit med om bägge; en gammal Lancia som sög riktigt fett och en Lancia A112 Abarth och en Fiat Punto GT som vi raceade med på både Ring Knutstorp, Sturup Raceway och Nurburgring - Punton gick ner till Ringen, ett par varv runt banan, ner till Bodenzee, vidare till Lago di Garda över Stelvio-passet, norrut igen till Frankfurt där vi hängde på stora Mercos på Autobahn (Punton var trimmad...) och hem till Malmö igen - bilen gnällde inte en enda gång.

    Så det finns bra exempel att ta av också...

  2. #12
    Medlem Fotograf Zätas avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11
    VT 600 och en 500 upplever jag som "små" hojar, Maraudern är "fetare". Har själv en Dragstar 650 classic. Tycker att den är helt perfekt till kortare turer på långsamma vägar samt i stan. Packväskorna tillåter rätt mycket packning om så krävs. Lätt att manövrera, skön i farter upp till 110. Stark (med tanke på volym) och relativt bensinsnål. Dessutom gillar jag "stuket" eller stilen. Hade en Kawa VN 800 classic tidigare som jag också var nöjd med.
    Kör även sporthoj, Daytona 955. den har sina fördelar, men värdelösa packningsmöjligheter och drar betydligt mer bensin, men tar en snabbt o lätt från punkt A - B, är kasnke ibland liite väl rolig att köra fort med, den trivs inte speciellt bra i stan eller med långsam körning, då blir körställningen ganska jobbig.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Fotograf Zäta Visa inlägg
    VT 600 och en 500 upplever jag som "små" hojar, Maraudern är "fetare". Har själv en Dragstar 650 classic. Tycker att den är helt perfekt till kortare turer på långsamma vägar samt i stan. Packväskorna tillåter rätt mycket packning om så krävs. Lätt att manövrera, skön i farter upp till 110. Stark (med tanke på volym) och relativt bensinsnål. Dessutom gillar jag "stuket" eller stilen. Hade en Kawa VN 800 classic tidigare som jag också var nöjd med.
    Kör även sporthoj, Daytona 955. den har sina fördelar, men värdelösa packningsmöjligheter och drar betydligt mer bensin, men tar en snabbt o lätt från punkt A - B, är kasnke ibland liite väl rolig att köra fort med, den trivs inte speciellt bra i stan eller med långsam körning, då blir körställningen ganska jobbig.
    Tackar för den insynen. Jag har faktiskt två Dragstar Classics som jag tänkt provköra. Jag måste kunna hålla 110-120 som marschfart utan att det blir alltför jobbigt - om jag bara ska ta mig från punkt A till B så föredrar jag nämligen motorväg.

    Ang. packmöjligheter, se min seperata tråd under "Tillbehör" i forumsdelen

  4. #14
    Medlem Fotograf Zätas avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11
    För att se så stor o klumpig ut så är den förvånansvärt smidig!
    På Kavasakin VN 800 hade jag ruta, då var det inga problem att marcha 120 och över. Det som möjligtvis jag upplevde lite eneverande var att vid höga fatrer så varavde motorn rätt mycket... men nu efter några år med radfyror som trivs bäst över 8000 varv är jag nog inte riktigt lika känslig för det. Dock ska ju glidare gärna tuffa fram även i högre farter, men jag atror man för upp rejält i kubik då.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Var och provkörde en Dragstar idag...vet inte riktigt vad jag ska säga. Motorn gick fint, och dämpningen är definitivt ett steg upp från min MC-scooter som känns rätt så stötig i jämförelse. Rent hastighetsmäsigt (acceleration +/- 50 till 110) känns rätt så jämförbart ändå. Lite mer vibrationer i denna, så klart. Men så är min nyare och mindre kubik också.

    Sittställningen var...säkert jättebra om man är bajsnödig :P Annars känns det bara krystat att sitta med benen så brett i sär, men det är kanske fråga om hur man är byggd i övrigt. Annars kändes det helt OK för rygg och nacke. Kände dock en hel del vibrationer genom baken, vilket jag tyckte var konstigt eftersom stötdämparna ändå kändes bra.

    Jag får nog leta vidare...

  6. #16
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    Shadow 600 är för liten, trots det klarar den timtal av 110-120 farter, över det så börjar det bli jobbigt
    det är en bra hoj om man inte har för stora krav

  7. #17
    Bloggare Ia_s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    35
    Har själv en kavva 800 som knatar på i 130 utan att klaga, och hade mer att ge om man hade velat det. Så motorvägarna är inga problem med den varianten. Fjädringen är, enligt mig, jäkligt mjuk. Nästan så man sitter och gungar ett tag extra efter farthindrerna.
    Drar ca 0,5, så det är ju inte så giftigt...
    Körställningen får man nog leva med om det är en custom, tanken sitter ju där den sitter liksom.
    Vet inte om det hjälpte, men det var en recension i alla fall!

  8. #18
    Medlem Fotograf Zätas avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11
    Ja, om du nu är inne på Custom så får du nog vänja dig vid den ställningen
    Huruvida man uppskattar den eller inte är väl en smaksak?
    Personligen så tycker jag att en 40 milatur renderar i viss trötthet dock mest beroende på vidrationerna.
    Vill du ha en mer neutral sittställning kasnke du ska kolla på lite äldre touringmaskiner istället?
    Jag har även en Yamaha XJ600 (numera nedplockad - ska konverteras till caferacer) den är rätt "opersonlig" och inte snyggaste bågen på Avenyn men bekväm och billig, perfekt "transportmedel"!
    Och gamla touringlok översvämmas ju begmarknaden av idag!

Liknande ämnen

  1. Hej igen
    Av Gurrag i forum Ny på forumet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-01, 13:27
  2. På G igen...
    Av RobbeS i forum Ny på forumet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 00:44
  3. Hej igen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 19:33
  4. Då var man där igen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 00:58
  5. Hej igen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •